Zielnik Stanisława Wyspiańskiego

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2024 15:00
Stanisław Wyspiański rośliny czynił bohaterami swoich polichromi, ilustracji, tkanin czy realizacji metaloplastycznych. W audycji "Kunstkamera" (8.09) opowiadaliśmy o wyjątkowym w sztuce polskiej projekcie tego artysty - tzw. Zielniku.
Zafascynowanie Stanisława Wyspiańskiego kwiatami i ziołami wynikało zarówno z wnikliwej obserwacji jak i z głębokiej wiedzy, na temat kulturowego znaczenia roślin
Zafascynowanie Stanisława Wyspiańskiego kwiatami i ziołami wynikało zarówno z wnikliwej obserwacji jak i z głębokiej wiedzy, na temat kulturowego znaczenia roślinFoto: cyfrowe.mnw.art.pl/domena publiczna

"Siedzę dniami całymi na Bielanach rysując rośliny, łażę po Panieńskich Skałach, nad Wisłą, po Krzemionkach, widzę i dostrzegam co to za świat olbrzymi i jak mało z niego się wie" - notował Stanisław Wyspiański pracując w latach 1886-1887 nad studiami rysunkowymi roślin. Jego zafascynowanie kwiatami i ziołami wynikało zarówno z wnikliwej obserwacji jak i z głębokiej wiedzy, na temat kulturowego znaczenia roślin.


Posłuchaj
15:03 Dwójka kunstkamera 8.09.2024.mp3 Zielnik Stanisława Wyspiańskiego (Kunstkamera/Dwójka) 

Dzięki nowej odsłonie wystawy w Sali Stanisława Wyspiańskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie możemy oglądać m.in. ołówkowe studia kwiatów, czyli karty tzw. Zielnika. Ten wyjątkowy w sztuce polskiej projekt był podstawą do dalszej pracy artysty, który rośliny czynił bohaterami swoich polichromii, ilustracji, tkanin czy realizacji metaloplastycznych.

Nad kartami Zielnika pochylilśmy się razem z historyczkami sztuki: Pauliną Adamczyk i Katarzyną Mączewską z MNW.

***

Tytuł audycji: Kunstkamera

Prowadziła: Aleksandra Łapkiewicz

Data emisji: 8.09.2024

Godz. emisji: 14.45

pg

Czytaj także

Stanisław Wyspiański - album z najważniejszymi dziełami wszechstronnego artysty

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2023 10:00
- Stanisław Wyspiański poruszał się po wszystkich dziedzinach sztuki, tworzył genialne projekty witrażowe, niestety nie wszystkie były realizowane. Był typografem, reformatorem teatru, a także pasjonatem muzyki - mówiła w Dwójce Magdalena Laskowska, współtwórczyni albumu "Stanisław Wyspiański".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Wawel Wyspiańskiego" - jubileuszowa wystawa w Krakowie. "To miała być ostoja polskości"

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2024 17:30
- Wyspiański mocno wierzył w odzyskanie niepodległości przez Polskę, zadawał pytanie, jak wówczas ma wyglądać Wawel. Wyspiański i Ekielski uważali, że Wawel powinien być centrum naszego kraju, a w XIX wieku to miejsce odgrywało szczególną rolę, miało być ostoją polskości. Projekt Akropolis był kontynuacją tej idei, to miało być centrum myśli naukowej, politycznej i artystycznej odrodzonej Polski - mówiła w Dwójce Agnieszka Janczyk, kuratorka wystawy "Wawel Wyspiańskiego".
rozwiń zwiń