Muzyka na Wielki Post wykonywana w rozmaitych zakątkach świata chrześcijańskiego wciąż budzi zainteresowanie. Koncerty i nagrania z muzyką pasyjną dawnego Neapolu przyniosły ogromny sukces zespołowi Capella della Pietŕ de' Turchini. W Polsce dużą publiczność skupiają festiwale jej poświęcone (np. Misteria Paschalia). Skąd się bierze popularność muzyki pasyjnej i jej repertuarowa przewaga nad świętami Bożego Narodzenia? Zdaniem dr. Tomasza Jeża to wyraz naturalnej wagi świąt Wielkiejnocy.
- Fakt, że repertuaru pasyjnego jest tak wiele, może wynikać z niewiarygodnie istotnego przekazu, który wiąże się z tymi świętami. Jest to przekaz totalny, obejmuje on duchowość i psychikę człowieka. Popularność festiwali z muzyką pasyjną może być świadectwem tego, że nasza kultura potrzebuje tych świąt. Co ciekawe, cały ten repertuar rozgrywa się poza Kościołem - zwracał uwagę gość "Poranka Dwójki".
Zdaniem Jeża związane jest to z tym, że muzyka artystyczna zawsze miała problem z podporządkowaniem się zasadom liturgii. Tymczasem jej powrót do świątyń mógłby się odbyć z pożytkiem dla obu stron. - Ten repertuar mógłby rzeczywiście działać liturgicznie, a z kolei muzyka mogłaby się cieszyć mecenatem środowisk kościelnych...
Czy proces ten ma szanse zaistnieć w naszych czasach? O tym w nagraniu audycji.
***
W "Poranku Dwójki" wysłuchaliśmy ponadto rozmowy Anny Skulskiej z Anną Szostak o koncercie NOSPR na Festiwalu Beethovenowskim.
Zaprezentowaliśmy także kolejną książkę z cyklu "25 książek na 25 -lecie". Nie zabrakło "Archiwalni", "Słowa na dzień", informacji kulturalnych, kalendarium, "Piosenki z rekomendacją" (w tym tygodniu utwory wybiera prof. Lech Majewski - artysta plastyk) i oczywiście płyty tygodnia. To Sonaty Różańcowe Heinricha Ignaza Franza von Bibera w wykonaniu skrzypaczki Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch z zespołem Battalia. Podwójny album wydała firma Ondine.
Audycję prowadził Piotr Matwiejczuk.
bch/mm