"Parasolki" Pierre'a Auguste'a Renoira, francuskiego malarza i rzeźbiarza, jednego z najwybitnejszych przedstawicieli impresjonizmu, powstawały na przestrzeni pięciu lat. W tym czasie w stylu artysty oraz przede wszystkim w jego sposobie myślenia o sztuce zachodziły bardzo istotne zmiany.
Pracę nad płótnem rozpoczął jako impresjonista: - Kobieta i dwie niezwykle modnie ubrane dziewczynki po prawej stronie obrazu malowane są jeszcze drobnymi plamkami, bardzo szybkimi pociągnięciami pędzla, aby na modelowanych obszarach zaznaczyć jak najwięcej refleksów - zwracała uwagę dr Grażyna Bastek. - Natomiast pani po lewej jest już malowana i modelowana bardziej klasycznie - dodawała historyk sztuki. Różnica ta jest wynikiem przerwy w pracach nad obrazem. Renoir odstawił płótno, aż na cztery lata. Widać to nie tylko po zmianie stylu, ale również po surowosci modelunku, lekkim poszarzeniu koloru, po uwypukleniu formy.
Postać kobiety z lewej strony płótna budzi zainteresowanie nie tylko z uwagi na zastosowanie innej techniki malarskiej: - Kiedy oglądamy zdjęcia roentgenowskie tego obrazu, widzimy, że pod spodem była pani ze średniej klasy, ubrana równie modnie, co kobieta po prawej stronie - wyjaśniał gość Michała Montowskiego. - Renoir przemalował damę na dziewczynę, która pracuje.
Odpowiedzi na pytanie dlaczego artysta zmienił status społeczny kobiety próbował udzielić gospodarz audycji: - Ten obraz jest świadectwem wrażliwości społecznej Renoira. Malarz przyszedł na świat w niezamożnej rodzinie robotniczej, a pod koniec życia dysponował sporą fortuną - był znany z tego, że troszczył się o osoby biedniejsze. Był opiekunem, mecenasem, żywicielem bardzo wielu artystów - mówił Michał Montowski.
Płótno francuskiego artysty znajduje się obecnie w National Gallery w Londynie. Co szeć lat zmienia się miejsce jego ekspozycji, w maju 2014 roku trafi ponownie do kolekcji Hugh Lane'a w Dublinie.
"Parasolki" Pierre'a Auguste'a Renoira
ag/bch