"East-East". Wielowymiarowość pojęcia "Wschód" tematem wystawy w Muzeum Manggha

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2025 09:25
"Skłania do refleksji nad tym, czym jest Wschód – jako przestrzeń, idea i doświadczenie. Zachęca do redefinicji granic, podważania schematów i dostrzeżenia, że Wschód to nie odległy konstrukt, lecz żywa, dynamiczna rzeczywistość, będąca częścią naszej wspólnej historii i współczesności" – to fragment opisu nowej wystawy w Muzeum Manggha w Krakowie. Szczegóły w audycji "Wybieram Dwójkę".
Gościem audycji będzie Paweł Pachciarek, kurator East-East. Wystawy sztuki współczesnej z Japonii
Gościem audycji będzie Paweł Pachciarek, kurator "East-East. Wystawy sztuki współczesnej z Japonii" Foto: materiały prom.

"East-East. Wystawa sztuki współczesnej z Japonii" prezentuje prace Mami Kosemury, Mitsuo Kima, Rui Mizukiego, Tomoki Sauvage'a, Eweliny Skowrońskiej i Urary Tsuchiyi. Część tych artystów mieszka i tworzy w Japonii, część – "(...) mimo japońskich korzeni i powiązań balansuje pomiędzy Wschodem i Zachodem". Wystawa jest – z jednej strony – refleksją dotyczącą wielowymiarowości pojęcia "Wschód" i "(...) zaprasza do eksploracji tego, czym Wschód jest dziś – w kontekście sztuki, kultury i duchowości. To nie tylko kierunek na mapie, lecz także koncepcja i symbol, które od wieków inspirują i budzą niepokój".

Z drugiej – ekspozycja to również analiza i dyskusja z utartymi schematami myślowymi i kulturowymi dotyczącymi relacji Wschód-Zachód: "Kuratorzy wystawy z zaproszonymi artystami i artystkami odwołują się do istniejącego w świadomości społecznej, a opartego w znacznej części na podłożu historycznym, podziału Wschód – Zachód. Badają sposób postrzegania granic, w którym racjonalny, rozwinięty i owity świetlistą aurą Zachód zaczął funkcjonować jako opozycja do przybierającego wizerunek niejednorodnego, pokrytego cieniem i pozostającego na marginesie Wschodu. W tej perspektywie, zarówno Polska, jak i Japonia reprezentują Wschód".

O wystawie porozmawiamy z jej kuratorem, Pawłem Pachciarkiem.

Naszym gościem będzie też prof. Andrzej Betlej, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu, z którym rozmawiamy o ekspozycji "Abakanowicz. Bez reguł. Rzeźby w ogrodach królewskich".

Ponadto w audycji:

  • podsumowanie festiwalu "jazzahead!" w Bremie
  • laureaci Nagrody Literackiej Prezydenta Miasta Białegostoku im. Wiesława Kazaneckiego
  • recenzja spektaklu "Sceny z życia małżeńskiego" w reżyserii Katarzyny Minkowskiej w Starym Teatrze w Krakowie
  • cykl "Wolne słowo – Wolna Europa".

***

Na "Wybieram Dwójkę" w poniedziałek (28.04) w godz. 16.00-18.00 zaprasza Jakub Kukla.

pg/kor

Czytaj także

Manggha - krakowska Japonia

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2014 21:25
W środowym "Notatniku Dwójki" porozmawiamy o krakowskim Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha", o historii i założeniu tej placówki oraz jej bogatych zbiorach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zbiory Feliksa "Mangghi" Jasieńskiego. "To największa kolekcja sztuki w Polsce"

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2024 12:08
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie świętuje trzydziestolecie. Jednostka powstała dzięki Krystynie Zachwatowicz-Wajdzie i Andrzejowi Wajdzie, którzy m.in. chcieli stworzyć miejsce dla części niezwykłej kolekcji Feliksa "Mangghi" Jasieńskiego. - Jest to największa i najważniejsza kolekcja sztuki w Polsce. Nie tylko sztuki japońskiej, ale w ogóle sztuki - powiedziała w Dwójce prof. Anna Król.
rozwiń zwiń