Barokowe Boże Narodzenie. Bach, Vivaldi, Merula, Charpentier Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Tarquinio Merula, Marc-Antoine Charpentier - utwory fenomenalnych kompozytorów muzyki barokowej zaprezentowaliśmy na antenie w niedzielny poranek. Wykonali ją czołowi interpretatorzy, m.in. Ensemble Correspondance czy Akademie für Alte Musik Berlin. Zobacz więcej na temat: Boże Narodzenie barok Dwójka muzyka klasyczna
"Oratorium na Boże Narodzenie". Wigilijny koncert pod batutą Jordiego Savalla "Wstańcie, śpiewajcie, radosne dni chwalcie. Sławcie, co dzisiaj uczyni wam Pan! Skargi porzućcie, wahanie wygnajcie, bo trzeba radosne dziś śpiewy wznieść wam!" - tymi słowami rozpoczyna się "Oratorium na Boże Narodzenie" Bacha. Przypomnieliśmy je w interpretacji Jordiego Savalla w Wigilię Bożego Narodzenia. Zobacz więcej na temat: Jan Sebastian Bach Boże Narodzenie Dwójka
Sol Gabetta gra z okiestrą w Wiesbaden W audycji wysłuchaliśmy koncertu cenionej argentyńskiej wiolonczelistki z towarzyszeniem Gstaad Festival Orchestra pod dyrekcją Elim Chan. W programie znalazły się utwory Edwarda Elgara i Johannesa Brahmsa. Zobacz więcej na temat: wiolonczela koncert Dwójka
Finał 3. Festiwalu "Eufonie" W sobotni wieczór (27.11) przenieśliśmy się do Filharmonii Narodowej, aby wysłuchać koncertu, który zamknął 3. Festiwal "Eufonie". W programie m.in. II Symfonia "Wigilijna" Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki. Zobacz więcej na temat: koncert Eufonie Andrzej Boreyko Dwójka
Strawiński na instrumentach historycznych Wysłuchaliśmy koncertu zespołu paryskich symfoników Les Siècles, specjalizujących się w wykonaniach na instrumentach historycznych. W partii solowej usłyszeliśmy niemiecką skrzypaczkę Isabelle Faust. Zobacz więcej na temat: koncert Igor Strawiński Dwójka
Dworzak i Mahler w wykonaniu symfoników Filharmonii Narodowej i pary solistów W audycji wysłuchaliśmy koncertu, który w połowie 1980 roku odbył się w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk. Zobacz więcej na temat: filharmonia narodowa koncert Dwójka
Nelson Freire: byłem po trosze cudownym dzieckiem - Po pierwszych przesłuchaniach na I Międzynarodowym Festiwalu Pianistycznym Fryderyka Chopina w Rio de Janeiro, gdy zaprezentowałem Poloneza op. 53, jurorka Giomar Novaes powiedziała: "no proszę, mamy tu małego Rubinsteina" - wspominał Nelson Freire w archiwalnym wywiadzie z 2010 roku. Wybitny pianista zmarł 1 listopada w wieku 77 lat. Zobacz więcej na temat: fortepian Dwójka instrumentaliści MUZYKA odeszli 2021
Trzeci dzień finałów: Aimi Kobayashi krępował niewidzialny gorset - Mamy prawo przypuszczać, że pianiści mogą odczuwać skutki tego wielodniowego wysiłku, nie zawsze trafiają na szczyt swojej formy - mówiła w podsumowaniu ostatniego dnia przesłuchań finałowych XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Róża Światczyńska. Zobacz więcej na temat: Dwójka Róża Światczyńska Marcin Majchrowski konkurs chopinowski 2020
Dzień 12. "Nikolay Khozyainov należy do absolutnych faworytów konkursu" - Zaprezentował bardzo wysoką formę w tym etapie, potwierdzając to, że nasze pochwały wygłaszane po jego wcześniejszych występach nie były na wyrost - mówił po występie Nikolaya Khozyainova w ostatniej sesji porannej III etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego Marcin Majchrowski. Zobacz więcej na temat: konkurs chopinowski 2020 konkurs chopinowski Dwójka MUZYKA Marcin Majchrowski Fryderyk Chopin Andrzej Sułek
Dzień 11. "Zastanawiam się, po co Alexander Gadjiev w ogóle tu przyjechał" - To wizjoner, rewolucjonista z płomieniem rewolucyjnym w oczach. Cały czas się zastanawiałam, słuchając jego występu, po co on w ogóle przyjechał na Konkurs Chopinowski. Jemu konkurs jest kompletnie niepotrzebny. On jest zupełnie niekonkursowym typem, ponieważ nie mieści się w granicach obiektywnej oceny - mówiła po piątkowym (15.10) występie Alexandra Gadjieva w III etapie XVIII Konkursu Chopinowskiego Róża Światczyńska. Zobacz więcej na temat: konkurs chopinowski 2020 Marcin Majchrowski Róża Światczyńska Fryderyk Chopin konkurs chopinowski Dwójka MUZYKA
Dzień 9. "Część poranna ułożyła się w formie crescendo" - Słuchałem występu Nikolaya Khozyainova po raz pierwszy w tym konkursie i muszę powiedzieć, że jestem pod silnym wrażeniem. To jest olbrzymi temat do dyskusji, bo Khozyainov, na którego wszyscy czekali, to pianista tak uformowany, z tak szczegółową i dogłębną wizją muzyki Chopina, że można z nią dyskutować, ale na pewno nie można jej nie zauważyć - mówił Andrzej Sułek, podsumowując występ rosyjskiego pianisty, którego usłyszeliśmy w II etapie XVIII Konkursu Chopinowskiego. Zobacz więcej na temat: Dwójka konkurs chopinowski konkurs chopinowski 2020 Róża Światczyńska Andrzej Sułek
Dzień 8. "Zawsze jest miło obserwować, jak pianiści rozwijają się z etapu na etap" - Dziś pozytywnie odebrałem Michelle Candotti i myślę nawet, że wystąpiła lepiej niż w pierwszym etapie. Zaczęła od Fantazji f-moll, potem wykonała Nokturn f-moll – wszystko w tej samej tonacji i w tym samym afekcie. Polonez fis-moll na samym końcu mnie absolutnie ujął i był patetyczny. Zupełnie zmieniła w nim barwę dźwięku, a to się nie wszystkim udaje - tak Marcin Majchrowski podsumował występ włoskiej pianistki, którą usłyszeliśmy podczas II etapu przesłuchań w XVIII Konkursie Chopinowskim. Zobacz więcej na temat: konkurs chopinowski konkurs chopinowski 2020 Dwójka muzyka klasyczna Andrzej Sułek Marcin Majchrowski
Dzień 6. "To był pojedynek na Barkarolę i Poloneza op. 22" - Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur oraz Barkarola Fis-dur to najtrudniejsze dzieła w twórczości Chopina. Wydawałoby się, że zmierzenie się z tymi utworami wymaga pewnej dojrzałości – komentowała występy pianistów w pierwszej sesji wieczornej drugiego etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Róża Światczyńska. Zobacz więcej na temat: konkurs chopinowski 2020 konkurs chopinowski Dwójka Fryderyk Chopin MUZYKA Róża Światczyńska Marcin Majchrowski
Dzień 5. "Czeka nas duży odsiew" - Cieszę się bardzo, że tylu pianistów kocha Chopina, tylko dało się dzisiaj odczuć, że nie zawsze z wzajemnością. Ale to dobry wstęp do tego, co może nas czeka - oceniła Róża Światczyńska, która w studiu Dwójki, wprost z Filharmonii Narodowej, komentuje zmagania młodych pianistów podczas przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego. Zobacz więcej na temat: Dwójka Róża Światczyńska Marcin Majchrowski konkurs chopinowski 2020
Dzień 4. "Powtarzalność jest grzechem większości pianistów" - Junichi Ito zaczął bardzo obiecująco od Nokturnu H-Dur. Przy etiudach zaczęło się już "ale", a druga część Ballady F-Dur nie udała mu się niestety, zapędzona coda, to wszystko już się nie potoczyło dobrze - tak Marcin Majchrowski i Andrzej Sułek zgodnie ocenili występ japońskiego pianisty, którego mogliśmy usłyszeć podczas przedostatniego dnia I etapu przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego. Zobacz więcej na temat: Dwójka konkurs chopinowski 2020 konkurs chopinowski Marcin Majchrowski Andrzej Sułek
Dzień 3. "Leonora Armellini wróciła w wielkim stylu" - W jej przypadku to wejrzenie analityczne, czy coś się mniej czy bardziej udało, schodzi na drugi plan. Nie twierdzę, że to jest nieważne, jak starannie wykonuje się Chopinowski tekst, ale jest taki poziom wykonawstwa, artyzmu, który powoduje, że człowiek zaczyna "kupować" w całości tę kreację, tę propozycję artystyczną - mówił o wtorkowym (5.10) występie Włoszki Leonory Armellini w I etapie przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego Andrzej Sułek. Zobacz więcej na temat: konkurs chopinowski 2020 konkurs chopinowski MUZYKA Dwójka Fryderyk Chopin Marcin Majchrowski Andrzej Sułek
Dzień 1. "Sohgo Sawada był numerem jeden sesji wieczornej" - Największe wrażenie zrobił na mnie Sohgo Sawada. On operował skrajnościami, ale umiał je powściągnąć w Nokturnie Des-Dur, który wydał mi się dzisiaj bardzo oniryczny - tak Marcin Majchrowski ocenił występ japońskiego pianisty, którego mogliśmy usłyszeć podczas I etapu przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego. Zobacz więcej na temat: Dwójka konkurs chopinowski 2020 konkurs chopinowski Andrzej Sułek Marcin Majchrowski
Garrick Ohlsson i Chopin na dwóch różnych fortepianach Garrick Ohlsson, zwycięzca Konkursu Chopinowskiego z 1970 roku, nagrał dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina dwa recitale chopinowskie: na fortepianie współczesnym i historycznym. Ten sam program w dwóch wersjach dźwiękowych. W piątek podwójny album był do wygrania w konkursie. Zobacz więcej na temat: Płyta na Lato Dwójka