Wojciech Strózik: tylko historie opowiadane z pasją sprawiają, że odbiorca wsłucha ich z zaangażowaniem

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2024 20:42
Jak nagrywać, promować i monetyzować swoje podcastowe treści? W Międzynarodowym Dniu Podcastów w audycji "Bez tabu" pytamy o to Wojciecha Strózika – doświadczonego twórcę internetowego, którego podcasty przesłuchano już ponad 2,5 mln razy.
Jak nagrywać i jak monetyzować podcastowe treści
Jak nagrywać i jak monetyzować podcastowe treściFoto: Shutterstock

Podcast to jedna z najszybciej rozwijających się form medialnych w Polsce i już absolutnie masowe medium w naszym kraju. Jak podają najnowsze statystyki w ubiegłym roku już blisko 10 mln Polaków słuchało publikacji internetowe w formie audiobloga przynajmniej raz w miesiącu.

Nie dziwi więc, że również produkcja podcastów w Polsce cały czas rośnie i coraz więcej osób myśli o tym, by zarabiać na ich prowadzeniu. Ale co zrobić, by ten cel zrealizować? Jak zacząć nagrywać własny podcast unikając błędów? Jakich treści poszukują odbiorcy? I co zrobić, by na swoim podcaście zarobić?

Między innymi na ten temat 30 września - czyli w Międzynarodowym Dniu Podcastów - Kasia Dydo rozmawiała z  Wojciechem Strózikiem - twórcą dwóch popularnych podcastów ("Rozwój osobisty dla każdego" i "Bajkowy podcast"), autorem książki "Podcast od podstaw. Zbuduj zasięgi, markę i rozwiń biznes" oraz współorganizatorem największej w Polsce konferencji poświęconej podcastom PyrCaster.  


Posłuchaj
36:41 Bez tabu 30.09.2024 Dzień podcastu godz.20.10.mp3 Wojciech Strózik podpowiada jak nagrywać i jak monetyzować podcastowe treści

Główne pytanie, które zdaniem Wojciecha Strózika każdy początkujący podcaster powinien sobie zadać brzmi: "dlaczego ja w ogóle chcę robić ten podcast?"

- Warto pięć razy sobie zadać pytania: dlaczego ja chcę nagrywać podcast, co ja tym podcastem chcę osiągnąć, co mogę dostarczyć swoim słuchaczom tym podcastem i jakie ich problemy rozwiązać treściami, które będę udostępniał? Warto sobie te pytania pozadawać i uczciwie na nie odpowiedzieć - mówi gość audycji.

Zdaniem Wojciecha Strózika kluczem do robienia dobrych podcastów – czyli takich, które chcemy słuchać pasjami - jest też umiejętność zbudowania bliskiej relacji ze słuchaczem.

- Podcast to jest takie medium, które stwarza aurę bliskości i daje poczucie, że poznajemy bardzo dokładnie twórcę i jego gości. Takiej intymności relacji między twórcą a odbiorcą chyba nie ma w żadnych innych mediach. Jeżeli popatrzymy na statystyki, to zaangażowanie słuchaczy podcastów jest znacznie większe, od na przykład użytkowników YouTuba. W słuchanie podcastów angażujemy się po prostu o wiele bardziej – mówi Wojciech Strózik.



Jaki temat wybrać?

Oczywiście nasz podcast powinien mieć swój motyw przewodni, którego warto się trzymać.

- Nasz podcast nie powinien być prowadzony "od Sasa do Lasa". Jeśli mam podcast o rozwoju osobistym, to nagle nie będę mówił na przykład o geopolityce na której się nie znam, bo to zostanie bardzo szybko wyłapane przez słuchaczy - mówi Wojciech Strózik.

Jak mówi gość audycji, jego maksyma udanego podcastu głosi, że aby mówić na dany temat warto mieć minimum o 10% wiedzy więcej o tym zagadnieniu, niż posiada tzw. "przeciętny człowiek".

- Tyle wystarczy żeby zacząć robić podcast i dzielić się tą wiedzą z tymi, którzy potrzebują tych 10%. Z czasem ktoś, kto na początku miał 10% dojdzie 50% i na tym pułapie będzie już brzmiał dużo bardziej wiarygodnie i będzie dużo bardziej doświadczony. Ale żeby zacząć nie blokujmy się tym, że nie jesteśmy super wybitnymi ekspertami. Oczywiście im większymi ekspertemi jestemyś, tym lepiej. A jeszcze lepiej, jeśli mówiąc o doświadczeniach własnych, popieramy nasze tezy literaturą i nauką (…). Słuchacze chętniej wybierają właśnie takich twórców, którzy podpierają danymi to, o czym mówią - mówi gość Kasi Dydo.

Kolejnym kluczem powodzenia jest sposób, w jaki nasz temat przedstawiamy. Jak mówi Wojciech Strózik tylko historie opowiadane z pasją sprawiają, że odbiorca wsłucha ich z zaangażowaniem.

- Cała magia i urok podcastów jest w tym, że one mogą być o wszystkim. (…) W tej przestrzeni medialnej są bardzo różne nisze, które nie występują w innych mediach, ale tutaj mają swoich wiernych słuchaczy. Tych odsłuchań nie musimy mieć od razu setki tysięcy. To mogą być na początek dziesiątki. Ale jeśli nasz podcast będzie prowadzony z pasją, to ludzie wysłuchają go od początku do końca i nawiążą na tyle silną relację z jego twórcą, że będą chcieli wysłuchać kolejnych odcinków - mówi gość audycji i dodaje, że ludzie, którzy mają jakąś misję, którzy chcą czymś zarażać innych i dzielić się swoimi pasjami zawsze znajdą słuchaczy.



Nie trzeba bać się zmian

Jak wymyślić chwytliwą nazwę na podcast?

- Bardzo dobrze sprawdzają się gry słowne. W książce piszę np. o podcaście Agni, która nazwała swój podcast "Podróże poniżej pasa". Jest to trochę dwuznaczne, ale Agni mieszka poniżej zwrotnika, więc ta nazwa wspaniale tu pasuje (…). Jeżeli wiesz, że będziesz mówić o jakimś konkretnym temacie, czy wokół jakiego tematu będzie krążył twój podcast, to warto to już doprecyzować na etapie wyboru nazwy, która powinna być możliwie krótka, chwytliwa i wpadająca w ucho – podpowiada Wojciech Strózik.


Zobacz także:


Aby zbudować zasięgi ważna jest też oczywiście samodyscyplina i konsekwencja w terminowości publikowania naszych treści.

Jak podpowiada Wojciech Strózik, by uniknąć błędów na starcie naszej podcastowej przygody warto sobie przemyśleć i zaplanować to, jak chcemy by nasz podcast wyglądał. Ale – jak zaznacza gość audycji – nie powinniśmy bać się też zmian i eksperymentów w trakcie jego prowadzania.

- Podcast daje jego twórcy nieograniczoną przestrzeń. Zawsze może zmienić nazwę, zmienić okładkę, zmienić podejście, formę podcastu, strukturę podcastu. Wszystko może zmienić i cały czas może eksperymentować, do czego też gorąco namawiam. Oczywiście strategiczne podejście do własnych podcastów sprawdza się wtedy, gdy wykorzystujemy je jako marketing treści i narzędzie biznesowe. Ale gdy prowadzimy nasz podcast z pasji, to możemy sobie pozwolić na więcej tej spontaniczności i swobody.

W dalszej części audycji gość Kasi Dydo mówi m.in. o tym, jak pozycjonować, promować i budować zasięgi swoich podcastów. Zdradza też, czy w Polsce można zarobić na podcastach. 



***

Tytuł audycji: Bez tabu

Prowadzi: Kasia Dydo

Gość: Wojciech Strózik (twórca podcastów "Rozwój osobisty dla każdego" i "Bajkowy podcast", autor książki "Podcast od podstaw. Zbuduj zasięgi, markę i rozwiń biznes" oraz współorganizatorem największej w Polsce konferencji poświęconej podcastom PyrCaster).

Data emisji: 30.09.2024

Godzina emisji: 20.10

AGJ

Czytaj także

Jak robić dobrą reklamę? "Traktuj widza poważnie"

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2017 14:33
- Dobra reklama powinna zakładać większą inteligencję i wyobraźnię widza, a większość dzisiejszych reklam opiera się na stereotypach i kliszach. Jeśli chcemy pokazać wspinaczkę na Mount Everest, zamiast alpinisty powinniśmy tam wysłać kulawego kucharza, wówczas byłoby ciekawiej - przekonywali Agnieszka Klimczak i Przemysław Bogdanowicz z Klubu Twórców Reklamy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szkoła Młodej Krytyki. Młodzi i media - jak je widzą, jak się ich uczą?

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2024 10:16
- Szkoła Młodej Krytyki to projekt edukacyjny, który wymyśliliśmy, by młodym ludziom opowiadać świat mediów, podpowiadać jak je czytać, jak ich słuchać, jak je rozumieć, ale też jak tworzyć własne materiały medialne - mówi Julia Rzemek. - Naszymi nauczycielami zostali praktycy, ludzie, którzy odnoszą ogromne sukcesy zawodowe, świadomie budują swoją drogę zawodową. To Justyna Dżbik-Kluge, redaktorka naczelna Czwórki, Michał Nogaś, wicedyrektor Trójki, Agnieszka Szwajgier, znakomita reportażystka, a także dziennikarze, twórcy podcastów: Łukasz Wojtusik i Maciej Okraszewski. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowe podcasty Czwórki. Oryginalne "Głosówka", "Parami", "Z biegiem lat"

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2024 17:35
"Głosówka", "Parami" i "Z biegiem lat" - radiowa Czwórka stawia na różne formy dotarcia do odbiorcy i przedstawia nowe podcasty oryginalne, które są dostępne na platformie podcasty.polskieradio.pl oraz w serwisach streamingowych.
rozwiń zwiń