Książka na podstawie gry. Czy to może się udać?

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2024 17:02
- Nie chcieliśmy, aby powstała zwykła książka o grze - mówi Jakub Stokalski, projektant gry Frostpunk. Nie można zaprzeczyć, że wpływ gier na współczesną kulturę jest z roku na rok coraz bardziej widoczny. Jednym z przejawów ich rosnącego potencjału jest książka "Frostpunk. Antologia", osadzona w świecie przedstawionym we wspomnianej grze wideo. O relacji gier i literatury Alicja Michalska rozmawiała ze swoimi gośćmi w audycji "Ferment kulturalny".
Frostpunk. Antologia to przykład udanej książki na podstawie świata gry komputerowej
"Frostpunk. Antologia" to przykład udanej książki na podstawie świata gry komputerowejFoto: Polskie Radio/Krzysztof Świeżak

Czym jest Frostpunk?

Główny projektant Frostpunka zaznacza, że świat przedstawiony w grze miał być czymś więcej niż tylko tłem dla rozgrywki. - Dla nas w 11 bit studios Frostpunk miał być przedsięwzięciem, które będziemy rozwijać na różnych polach. W 2018 roku wydaliśmy pierwszą edycję gry, której głównym motywem przewodnim było zapewnienie przetrwania dla ostatniego miasta na świecie. Niedawno wydany Frostpunk 2 opiera się na budowaniu nowej, postapokaliptycznej rzeczywistości.


Posłuchaj
31:04 czwórka ferment kulturalny 05.10.24 14.13.mp3 Jakub Stokalski, Jakub Nowak i Robert M. Wegner o książce na podstawie gry (Ferment kulturalny/Czwórka)

 

Zamysłem stworzenia książki osadzonej w świecie gry Frostpunk nie było wykreowanie zwykłej adaptacji. "Frostpunk. Antologia" od początku miała być dobrą literaturą, która nie jest skrojona jedynie pod zafascynowanych graczy. - Zależało nam, aby to była wartościowa książka, która przedstawia i eksploruje stworzony przez nas świat w naturalnej dla literatury formie - wyjaśnia projektant.

Jedyne w swoim rodzaju

Gry komputerowe są wyjątkowe pod względem współtworzenia doświadczenia. Aktywność gracza ma na to bezpośredni wpływ. Działania, które podejmujemy, są natychmiastowo realizowane na naszych oczach. Gry komputerowe łączą wizualność filmu i niezwykłych książkowych opisów z bezpośrednią możliwością kreowania tego, co w danym momencie dzieje się na monitorze.

Według Jakuba Stokalskiego, projektanta 11 bit studios, gra to medium, które ma ogromny wpływ na kształt ogółu współczesnej kultury. Mimo to gry wideo od chwili powstania mierzą się z wizerunkiem rozrywki przeznaczonej dla dzieci. - Historycznie gry i zabawa są starsze od samej ludzkości; wiele zachowań zwierząt można określić jako rodzaj gry - mówi Jakub Stokalski. - Granie i zabawa to aktywności fundamentalne dla rodzaju ludzkiego.

Czytaj także:

"Frostpunk. Antologia" - książka na podstawie świata gry

Zdaniem autorów książki omawianej na antenie Czwórki, materiał źródłowy idealnie nadawał się do stworzenia wartościowej literatury. - Nie każda gra wideo nadaje się na literacką rozmowę. "Frostpunk. Antologia" to właśnie dialog książki z grą, a nie adaptacja - tłumaczy Jakub Nowak. - Każda z czterech opowieści dzieje się nieco obok wydarzeń z gry. Ona rozszerza uniwersum Frostpunka, jednocześnie będąc bardzo dobrą literaturą - dodaje Robert Wegner.

Jak mówi Jakub Stokalski, pomysł na książkę "Frostpunk. Antologia" zrodził się podczas jego rozmowy z Jackiem Dukajem. Gość Alicji Michalskiej podkreśla, że gracz ożywia świat gry i ma na niego aktywny wpływ. To nie dzieje się w literaturze. Według niego, książki i gry mówią zupełnie innym językiem.

***

Tytuł audycji: Ferment kulturalny

Prowadzący: Alicja Michalska

Gość: Jakub Stokalski (deweloper, główny projektant gry Frostpunk) Jakub Nowak, Robert M. Wegner (współautorzy "Frostpunk. Antologia")

Data emisji: 05.10.2024

Godzina: 14.13

kajz/wmkor

Czytaj także

Kanon lektur szkolnych. Jakie książki powinny się w nim znaleźć? Co wykreślić, co dodać?

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2024 08:56
Czy powinien obowiązywać jeden kanon lektur szkolnych? Jeśli tak - jakie książki muszą się w nim znaleźć? Czy ważniejsze jest, by zapoznać dzieci z historią literatury, tekstami sprzed wielu lat, czy większy nacisk należy położyć na współczesnych autorów? Czy lektury powinny nade wszystko pokazywać prawdę o świecie, naszej historii, czy być przede wszystkim atrakcyjne dla dzieci, by chętniej sięgały po książki w ogóle?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Księgarnie kameralne. Jak uratować umierający rynek?

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2024 10:25
Jak radzą sobie niezależne księgarnie na rynku czytelniczym? Niestety muszą one stawić czoła narastającym problemom. W audycji "Ferment kulturalny" goście Alicji Michałowskiej - Paulina Bandura i Jacek Dargiewicz - opowiedzieli o rynku małych księgarń, o ich trudnościach oraz o zbliżającej się Nocy Księgarń.
rozwiń zwiń