Dlaczego wierzymy w teorie spiskowe?
Pandemia a konsumpcjonizm. Zmniejszy potrzebę nabywania?
Statystyki dotyczące konsumpcji są alarmujące. Na świecie kupiono ponad 107 miliardów ton ubrań i 11 miliardów par butów. By robić miejsce na nowe rzeczy, musimy pozbyć się starych, a co sekundę na wysypiskach śmieci ląduje tyle ubrań, ile mieści się w jednej śmieciarce. W skali roku przemysł modowy odpowiada za 92 miliony odpadów. To druga, najbardziej szkodliwa dla środowiska branża. Do wyprodukowania jednego t-shirtu potrzebujemy 3 tys. litrów wody. Tylko w 2017 roku Amerykanie wydali na sprzęt do komunikacji 71 miliardów dolarów. Konsumujemy tyle, że obecnie przekraczamy możliwości naszej planety o połowę. Jednak, jak podkreślała Katarzyna Kędzierska, autorka książki "Chcieć mniej. Minimalizm w praktyce" świadomość na temat nabywania cały czas rośnie, a wraz z nią zmienia się nasz styl życia. - Ta zmiana przekłada się na nasze wartości, które zaczynamy wprowadzać w nasze życie - mówiła.
Polak pomaga w Tajlandii. Jak wesprzeć najbardziej potrzebujących?
"Kryzys uderzył w ludzką potrzebę"
Jak mówiła prof. Agnieszka Domańska ze SGH, Zakładu Międzynarodowej Polityki Ekonomicznej gospodarka, to system połączonych ze sobą naczyń. W jej centrum jest człowiek, a dokładniej jego potrzeby. Świat, który znaliśmy, już nie istnieje. Pierwszym klockiem domina była turystyka, ale jak tłumaczyła, kryzys znacząco wpłynie także na inne branże. - Kryzys uderzył w to, wokół czego kręci się każda gospodarka, czyli ludzka potrzeba, która zwielokrotniona przybiera formę popytu. Szacunki ekonomiczne pokazują, że w USA bezrobocie osiągnęło już 16 procent. To 26 milionów osób - kometowała.
Kto zyska, a kto straci?
W Polsce wyraźnie spadł popyt w handlu detalicznym, w dziedzinie remontów i budowy mieszkań. Niektóre branże, jak przewidywała, będą ponosiły konsekwencje w długiej perspektywie, dla innych, jakich jak e-commerce, lub firmy kurierskie to sytuacja, w której ich obroty zwiększają się kilkakrotnie. - Pozytywne zmiany pojawią się prawdopodobnie w zakresie konsumpcji. Trwale mogą zmienić się nasze modele zakupowe, negatywne trendy, które możemy obserwować w krajach wysoko rozwiniętych - komentowała.
Czy skorzystamy z pierwszych, po długiej przerwie, okazji do buszowania w galeriach handlowych? A może nasze kupowanie już, w dużej mierze, przeniosło się do sieci? O tym w rozmowie z ekspertami w Czwórce.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Data emisji: 4.05.2020
Godz. emisji: 15.05
ac