Dostępność ekonomiczna i cenowa sprawiła, że zmieniło się nasze podejście do alkoholu. Przemysł spirytusowy robi wszystko, by trafić ze swoim produktem do określonych grup. Dziś alkohol jest spersonalizowany Jadwiga Fudała
Większość Polaków nie wie ile jest alkoholu w danej jednostce objętości. Aż 63 procent ankietowanych stwierdziło, że w półlitrowej butelce piwa jest mniej czystego alkoholu etylowego niż w 50 ml wódki. Tymczasem ilość w obu jest taka sama. Niewiedzy towarzyszy wzrost spożycia alkoholu – w przedziale wiekowym powyżej 15. roku życia Polacy wypijają rocznie 11 litrów czystego spirytusu. Czy można już mówić o narodowym problemie z alkoholem?
Przemysł alkoholowy promuje spożywanie alkoholu, jako coś niezwykłego. Alkohol nie towarzyszy zabawie. Młodzi najpierw piją, później się bawią prof. Mariusz Jędrzejko
- Według statystyk spożycie alkoholu od trzech lat jest na podobnym poziomie - mówiła Jadwiga Fudała z Działu Lecznictwa Odwykowego i Programów Medycznych PARPA. - Od jakiegoś czasu jest ono jednak zdecydowanie wyższe, niż jeszcze kilkanaście lat temu. Zmieniło się przede wszystkim nastawienie do alkoholu, do którego większość podchodzi bardzo liberalnie. Bagatelizują zwłaszcza słabszy alkohol.
- W piciu osiągnęliśmy poziom, którym dorównujemy Rosjanom - dodawał prof. Mariusz Jędrzejko z Centrum Profilaktyki Społecznej. - To, co niepokoi szczególnie, to uznanie piwa za napój narodowy. Narażeni są zwłaszcza młodzi ludzie, którzy obserwując te trendy utrwalają negatywne wzory zachowań - alarmował ekspert.
Czy Polacy piją coraz więcej? W jaki sposób racjonalizujemy picie? Dlaczego ważny jest sposób w jaki spożywamy alkohol? Na temat problemu rozmawialiśmy z ekspertami w studiu Czwórki. Zapraszamy do wysłuchania nagrania.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Goście: Jadwiga Fudała (Dział Lecznictwa Odwykowego i Programów Medycznych PARPA), prof. Mariusz Jędrzejko (Centrum Profilaktyki Społecznej)
Data emisji: 6.08.2019
Godzina emisji: 15.09
ac