Grudzień to dla wielu osób czas wybierania, kupowania i czekania na przesyłki. Karol Brunejko z Akademickiej Poradni Prawnej na Uniwersytecie Warszawskim podpowiada, jakie prawa warto znać by wiedzieć kiedy i jak zwrócić lub zareklamować nietrafiony zakup.
Każda cena jest negocjowalna Karol Brunejko
- Nasze prawo pozwala na negocjacje cen zakupów - mówi ekspert. - Jednak w praktyce np. w przypadku dyskontów, supermarketów czy dużych sieci będzie to skazane na porażkę, ponieważ sprzedawcy nie są upoważnieni do tego typu działań, jednak próbować można - dodaje.
Zdarza się, że kupimy towar, który nam się nie podoba, albo nosi jakieś wady ukryte. Okazuje się, że są to dwa oddzielne przypadki. - W polskim prawie nie ma takiego przepisu, który pozwala nam zwrócić towar bez podania przyczyny, chyba że mówimy o zakupach przez internet lub telefon - wyjaśnia Karol Brunejko. - Czasem jednak obowiązują też indywidualne regulaminy sklepów, które pozwalają nam na zwrot - dodaje.
Co zaś zrobić, gdy wadę kupionego przedmiotu odkryjemy w domu? Czy możemy go oddać? Co nam będzie do tego niezbędne? Czy rękojmia to to samo co gwarancja? Ile czasu ma sklep na rozpatrzenie naszej reklamacji? I jak to wszystko wygląda, jeśli chodzi o zakupy online. O tym w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: Dajesz radę
Prowadzi: Justyna Majchrzak
Gość: Karol Brunejko (Akademicka Poradnia Prawna na Uniwersytecie Warszawskim)
Data emisji: 4.12.2018
Godzina emisji: 14.07
pj