Najlepiej poinformowany, śledzący trendy, luksusowy - to określenia, które od lat towarzyszą temu magazynowi. Ina Lekiewicz dodaje do tego epitety: odpowiedzialny i inkluzywny.
- "Vogue" od lat zdaje sobie sprawę ze swojej ogromnej siły oddziaływania, a za tą siłą idzie społeczna odpowiedzialność – podkreśla redaktorka. - W dzisiejszych czasach "Vogue" nie boi się zabierać głosu w trudnych tematach jak: prawa kobiet, prawa mniejszości, zmiany klimatyczne. Jest tu moda i luksus, ale też misja - dodaje.
Historia założycielska tego magazynu to doskonały scenariusz na film lub nawet wieloodcinkowy serial kryminalno-przygodowy. - "Vogue" nie powstał jako pismo o modzie, ale jako gazeta towarzyska, skierowana przede wszystkim do mężczyzn. Ona zmieniała się wraz z czasami, w których funkcjonowała - mówi gość Kasi Dydo. - To wszystko jest pięknie napisane w książce "Glossy". To obowiązkowa pozycja dla wszystkich fanek mody - dodaje.
Dziś "Vogue" ma 26 narodowych edycji. Autorka książki koncentruje się na trzech: amerykańskiej, brytyjskiej i francuskiej.
- To były trzy pierwsze edycje "Vogue’a". Jeśli mówić o filarach magazynu, to należy tu dodać edycję włoską. To wynika z historii mody w ogóle - podkreśla gość Czwórki. - Te cztery kraje mają swoje stolice mody: Mediolan, Paryż, Nowy Jork i Londyn. Każda z nich ma swoją specyfikę - dodaje. - Tam skupieni są wielcy projektanci, fotografowie, ilustratorzy. Tam działa się moda.
Ina Lekiewicz zwraca uwagę na fenomen włoskiej edycji "Vogue’a". - Ta odsłona była zawsze odważna. Ma misję promowania młodych talentów. Jest bardzo pionierska, jeśli chodzi o estetykę zdjęć, jest społecznie artystycznie zaangażowana, wykracza poza granice samej mody - podkreśla.
Mówi się, że roboczy tytuł książki "Glossy" brzmiał "Królowe i potwory". - Historia całej mody, ale pewnie i każdej dziedziny kreatywnej, często jest historią z piekła rodem - przyznaje redaktor naczelna magazynu. - Gdzie są wpływy, pieniądze, kreacja, kontrowersje, są też konflikty, ale w książce jest też dużo nadziei. Moda i magazyn bardzo się zmieniają. W ostatnich czasach zorientowaliśmy się, że jest na świecie tylu zdolnych wspaniałych ludzi, którzy są mili, że nie ma potrzeby pracować z potworami - dodaje.
Polska edycja "Vogue" ukazuje się od lutego 2018 roku. Dziś prasa zmienia się i czytelnicy oczekują czegoś innego od pisma niż kiedyś, pewne role przejął internet – opowiada gość Kasi Dydo. - Wydanie papierowe ja widzę jako książkę, piękny album, który trochę wykracza poza formułę magazynu znanego kiedyś. Wydanie papierowe pokazuje szersze konteksty. Chcemy, by tu spotykały się różne światy, zapraszamy pisarzy, łączymy np. stylistę z artystą, by przy modzie sięgać głębiej i opowiedzieć coś więcej - podkreśla.
17:43 czwórka stacja kultura 13.12.2021.mp3 Redaktor naczelna Vogue Polska Ina Lekiewicz opowiada o książce "Glossy" i misji pisma dziś (Stacja Kultura/Czwórka)
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: Ina Lekiewicz (redaktor naczelna Vogue Polska)
Data emisji: 13.12.2021
Godzina emisji: 11.15
pj