"Reprezentanci różnych generacji mają wymierny sens biznesowy"
Jak dotąd zwykło się uważać, że "zetki" to roszczeniowi dyletanci, którzy zmieniają pracodawców jak rękawiczki, milenialsi z trudem podporządkowują się przełożonemu, a przedstawiciele pokolenia X nie znoszą krytyki i porażki. Celem raportu "Pokolenia na polskim rynku pracy 2022" było zmierzenie się ze stereotypami, które funkcjonują na rynku pracy, oraz zdiagnozowanie wartości, które dane pokolenia mogą wnieść do danej organizacji. - Jako edukatorzy rynku chcieliśmy przeforsować ideę firmy, która byłaby otwarta na zatrudnianie przedstawicieli wszystkich pokoleń - wyjaśnia Danuta Protasewicz (Grafton Recruitment). - Wyniki tego badania mają pokazać, że każde pokolenie wnosi jakąś wartość, niezależnie od tego, że ma przy tym wady. I że zatrudnianie osób w różnym wieku może mieć dla właściciela firmy wymierny sens biznesowy, bo tylko wtedy będzie mieć w swoich zasobach komplementarne kompetencje.
"Każdy chce być dumny i doceniony"
Jak się okazuje, mimo różnic są też elementy, które łączą wszystkie pokolenia. To m.in. potrzeba dumy z wykonywanych obowiązków. - Ta duma może być różnie definiowana, jeśli chodzi o przedstawicieli poszczególnych pokoleń. Dla "baby boomersa" to duma, że wykona zadanie od A do Z. Podobnie widzi to generacja X. Dla Y to duma pojmowana jako trampolina do rozwoju, również osobistego, "zetki" wzbogacają dumę o wartość społeczną, bo oni, zdaniem badaczy, mają wysoką wrażliwość w tym obszarze - opowiada ekspertka. - Dodatkowo to, co ich łączy, to chęć bycia docenionym. Boomersom wystarczy, że doceni ich szef, "zetki" oczekują gratyfikacji finansowej i wspomnianego już kontekstu społecznego.
11:27 CZWÓRKA Czar Czworki - pokolenia 14.11.2022.mp3 "Pokolenia na polskim rynku pracy 2022" - co wynika z tegorocznego raportu? (Czat Czwórki?Czwórka)
Komunikacja międzypokoleniowa
Jednym z najważniejszych elementów, który ma scementować pokoleniową różnorodność w danej organizacji, jest komunikacja. - Możemy ją rozpatrywać na dwóch poziomach. Pierwszy z nich obejmuje komunikację między przełożonym a współpracownikiem, drugi to komunikacja między współpracownikami - podkreśla rozmówczyni Piotra Firana. - Pokolenia baby boomers i X jeszcze wierzą w autorytety i z nimi szef ma łatwiej. Natomiast milenialsi i "zetki" kwestionują autorytety, więc tutaj komunikacja powinna być bezpośrednia, egalitarna i konkretna.
Sprawdź także:
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Gość: Danuta Protasewicz (Grafton Recruitment)
Data emisji: 14.11.2022
Godzina emisji: 15.15
kul/kor