Wrócił z kosmosu, radzi jak żyć w izolacji

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2020 10:00
Scott Kelly, który niemal rok spędził na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, podzielił się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi społecznej izolacji. Czy jego zdaniem harmonogram dnia i dziennik z czasów kwarantanny to dobre pomysły?
  • Karol Wójcicki opowiada o sposobach na izolację Scotta Kelly'ego, amerykańskiego astronauty (Pierwsze słyszę/Czwórka)
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: Autorstwa Vadim Sadovski/shutterstock.com

NASA woda 1200.jpg
NASA zaprasza na wirtualny spacer po kosmosie

Podobne zestawienie patentów, jak poradzić sobie z zamknięciem w czterech ścianach postanowiła opublikować również redakcja "The New York Times". O pomoc w przygotowaniu artykułu dziennikarze poprosili emerytowanego astronautę NASA. Scott Kelly spędził w kosmosie łącznie 520 dni. W amerykańskim czasopiśmie zdradza, jak radził sobie z samotnością w gigantycznym laboratorium krążącym ponad 400 km nad Ziemią.

Izolacja w kosmosie

- Scott Kelly to amerykański astronauta, który jak mało kto wie, co znaczy izolacja. Kilka lat temu, w 2014-15 roku, spędził w przestrzeni kosmicznej 340 dni na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Stając się tym samym najdłużej przebywającym jednorazowo w przestrzeni kosmicznej Amerykaninem - mówi popularyzator astronomii, dziennikarz naukowy Karol Wójcicki. - Stacja kosmiczna jest takim wyjątkowym środowiskiem, w którym izolacja powinno być pisane przez wielki "I". Nie dość, że kilku astronautów zamkniętych jest na ogól na niewielkiej przestrzeni, kilkunastu modułów statku, to w dodatku ona sama jest mocno odizolowana, krążąc na wysokości 400 km w pustce kosmosu - dodaje.

Łączność i harmonogram

Jednym z polecanych przez Kelly'ego sposobów na samotność jest kontakt z bliskimi. Wideokonferencje to coś, co dziś jest dostępne niemal dla każdego. Scott Kelly podkreśla też, jak ważne jest trzymanie się narzuconych ram czasowych, pilnowanie by praca nie zdominowała naszego życia. Wspomina, że na orbicie każda jego chwila była zagospodarowana, w tym był czas na relaks czy sen.

Dziś, w izolacji, każdemu z nas dni zaczynają się ciągnąć w nieskończoność. Wyglądają niemal identycznie. - Przygotowanie jakiegoś harmonogramu dnia pozwoli nam lepiej wykorzystać wolny czas i nie wpaść w nudę, która będzie, w tym przypadku, wyjątkowo męcząca - mówi ekspert Czwórki.

Dziennik dla potomnych

Kelly w swoim felietonie poleca też prowadzenie dziennika. Mimo że nie wszyscy później wydadzą dzienniki w formie książek, to takie notatki mogą okazać się cennym źródłem historii. - Dziennik ułatwi też spojrzenie na czas izolacji z perspektywy czasu - sugeruje Karol Wójcicki. - Być może kiedyś będziemy chcieli wrócić do tych wspomnień, może opowiemy o tym dzieciom czy wnukom - dodaje.

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Materiał: Martyna Ogonek

Data emisji: 16.04.2020

pj/kd

Życie jak z obrazka. Społecznościówki i samoakceptacja

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2020 17:00
W czasach narodowej kwarantanny blogerzy, influencerzy mają ręce pełne roboty, a my chętnie konsumujemy ich treści. - To, co oglądamy ma na nas ogromny wpły. Widząc "idealne życia" zaczynamy wierzyć, że one istnieją naprawdę - mówi dietetyk Barbara Dąbrowska.

Nasze życie w czasach zarazy. O projekcie krakowskiego muzeum

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2020 15:00
Muzeum Etnograficzne w Krakowie zaprasza do podzielenia się doświadczeniem życia w czasach pandemii. W ten sposób badacze spróbują zbudować pamięć o tym niecodziennym czasie.