Ocal Bałtyk, nim zatęsknisz. "Nim morze przestanie oddychać"
Przez ostatnie lata osoby, które często latają mogły brać udział w programach lojalnościowych linii lotniczych, korzystać ze specjalnych, tańszych ofert. Dziś brytyjscy ekolodzy chcą by ponosili oni koszty ogromnych emisji dwutlenku węgla i ocieplenia klimatu, do których przyczyniają się swoimi podróżami.
03:22 czwórka pierwsze słyszę 21.04.2021.mp3 Częste podróże samolotem zostaną opodatkowane? - propozycja brytyjskich ekologów (Pierwsze słyszę/Czwórka)
Brytyjscy ekolodzy domagają się kar dla często latających i likwidacji programów lojalnościowych, które tylko zachęcają do częstego latania. Zdaniem aktywistów proponowane przez nich rozwiązanie dotknęłoby wyłącznie bogatych pasażerów. Jak tłumaczą działacze Green Peace niewielka grupa osób, o najwyższym statusie we wspomnianych programach jest odpowiedzialna za drastyczne zwiększenie emisji CO2.
- Jest to bardzo ciekawa dyskusja zwłaszcza dlatego, że w poprzednich latach linie lotnicze starały się nagrodzić tych podróżujących, którzy najczęściej korzystali z ich usług - mówi Weronika Michalak z Heal Polska, organizacji badającej wpływ środowiska na zdrowie obywateli Unii Europejskiej. - Stąd wzięły się karty rabatowe, lojalnościowe, specjalne oferty dla osób które często latają. Teraz mamy do czynienia z zupełnie innym podejściem. Idea jest taka, żeby te osoby, które najczęściej korzystają z usług linii lotniczych niejako "karać" za to, że latają tak często - dodaje.
Nowinki technologiczne, które pomogą dbać o planetę
Posłuchaj także:
Według wyliczeń firmy badawczej Possible w Wielkiej Brytanii aż 70 procent wszystkich sprzedawanych biletów lotniczych kupuje jedynie 15 procent pasażerów, a 57 procent obywateli nie lata wcale. Podobne dysproporcje występują w wielu innych krajach. - Mamy ciekawa statystykę dla Holandii, gdzie 8 procent osób zagospodarowuje ponad 40 procent wszystkich lotów. Indie to ekstremalny przykład 1 procent wykupuje ponad 45 procent wszystkich lotów - wymienia specjalistka. - Mała grupa osób najbardziej zamożnych korzysta z usług w największym stopniu, te usługi często są "szyte" pod nich - dodaje.
Edukacja klimatyczna w Polsce. "Mamy wciąż spore braki"
Problem ocieplenia klimatu związany z emisją CO2, za którą odpowiada w dużej mierze ruch lotniczy, dotyczy wszystkich, ale w przede wszystkich tych gorzej sytuowanych, niepodróżujących samolotami. - Kwestia kryzysu klimatycznego - bardzo podkreśla nierówności, bardzo wyraźnie pokazuje jak te grupy nieuprzywilejowane cierpią z jego powodu - mówi Katarzyna Guzek, Green Peace Polska. - Na naszej szerokości geograficznej przejawia się to tym, że będziemy ponosić konsekwencje np. drożejącej żywności, a osoby majętne uprzywilejowane, 15 procent społeczeństwa, będą generowały emisje gazów cieplarnianych, a nie będą tak mocno dotknięte konsekwencjami tego - dodaje.
W Wielkiej Brytanii konsultacje w sprawie nowych podatków na podróże lotnicze mają zakończyć się 14 czerwca.
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Kamil Jasieński
Materiał przygotowała: Martyna Ogonek
Data emisji: 21.04.2021
Godzina emisji: 06.14
pj