Mieszkańcy USA będą mogli korzystać z płatnej wersji YouTube już od 28 października. Na razie ma informacji, kiedy płatny serwis pojawi się w Polsce.
YouTube Red ma być pozbawiony reklam. Jego użytkownicy zyskają dostęp do wszystkich treści z tradycyjnej wersji serwisu oraz m.in. do miniseriali, wyprodukowanych na zlecenie YouTube. Dodatkowo subskrybenci będą mieli możliwość zapisywania filmów z serwisu w pamięci urządzenia i ich odtwarzania w trybie offline.
Maciej Sojka, Head of YouTube Partnerships CEE, odpowiadający za współpracę z twórcami YouTube w Polsce i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, na początku września tak tłumaczył przyczynę wprowadzenia opłat: "Chcielibyśmy, żeby użytkownicy mieli do YouTube dostęp w taki sposób, w jaki mają ochotę. Jeśli ktoś chce korzystać z serwisu i akceptuje reklamy, to ta opcja zawsze będzie dla niego dostępna. Jeśli jednak ktoś nie chce oglądać reklam i jest gotowy za to płacić, to też powinna być taka możliwość".
Zapytany, kiedy płatny dostęp do serwisu będzie dotyczył Polaków powiedział, że "na tym etapie nie ma żadnych planów dotyczących Polski". - Jedyne, co się stało, to fakt, że partnerzy YouTube otrzymali nową wersję kontraktów, która umożliwia wprowadzenie czegoś takiego jak płatny dostęp, ale nie mamy jeszcze żadnych konkretnych informacji, w jaki sposób to będzie funkcjonowało i listy krajów, w których taka usługa zostanie uruchomiona - oznajmił.
Zaczęło się od filmiku o słoniach
Domena YouTube.com została zarejestrowana 14 lutego 2005 roku. Serwis umożliwia bezpłatne umieszczanie i odtwarzanie filmów. Korzysta z niego ponad miliard użytkowników. Co minutę do serwisu trafia 300 godzin filmów. YouTube został założony przez Chada Hurley'a, Steve’a Chena i Jaweda Karima, byłych pracowników firmy PayPal.
Za pierwszy film umieszczony w serwisie uważa się nagranie "Me at The Zoo" (film nadal jest dostępny w serwisie), który pojawił się w sobotę wieczorem 23 kwietnia 2005 roku. Jest to nagranie, na którym Jawed Karim - współzałożyciel serwisu - opowiada o słoniach z zoo w San Diego.
W październiku 2006 roku YouTube został przejęty przez Google za 1,65 mld dolarów. Umowa zakupu pomiędzy Google i YouTube została zawarta po tym, jak YouTube przedstawił ugody z trzema firmami medialnymi, unikając tym samym prawnych konsekwencji naruszania praw autorskich. W czerwcu 2007 roku uruchomiona została polska wersja serwisu.
Ze statystyk udostępnionych na stronie youtube.com wynika, że z serwisu korzysta ponad miliard użytkowników. Liczba godzin spędzonych miesięcznie przez użytkowników na oglądaniu filmów w serwisie rośnie z każdym rokiem o 50 proc. Obecnie YouTube jest dostępny w ponad 70 krajach i 61 językach.
PAP, kk