Historia

Co czytał Karol Darwin? Pełna biblioteka naukowca po raz pierwszy dostępna online

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2024 05:40
Karol Darwin – prawdopodobnie najbardziej wpływowy człowiek nauki w historii – przez całe swoje życie zawodowe zgromadził ogromną bibliotekę osobistą. Do tej pory 85 procent jej treści było nieznanych lub niepublikowanych. Teraz pełna treść biblioteki Darwin jest dostępna w internecie.
Karol Darwin na tle ksiażek
Karol Darwin na tle ksiażekFoto: Wikimedia Commons/dp; Shutterstock/Branko Devic

W 2024 roku przypada 215. rocznica urodzin Karola Darwina, brytyjskiego naukowca, twórcy teorii ewolucji oraz badacza mechanizmu doboru naturalnego. Z tej okazji, w ramach projektu naukowego The Complete Work of Charles Darwin Online prowadzonego przez dr Johna van Wyhe na Wydziale Nauk Biologicznych Uniwersytetu Narodowego w Singapurze (NUS), opublikowano 300-stronicowy internetowy katalog zawierający szczegółowe informacje na temat biblioteki wybitnego naukowca. Wykaz zawiera 7400 tytułów w 13 000 woluminów - książkach, broszurach i czasopismach. Poprzednie spisy obejmowały jedynie 15 procent kolekcji Darwina. Biblioteka Darwina również została scyfryzowana i zawiera 9300 linków do kopii dzieł dostępnych bezpłatnie w internecie.

- Ten bezprecedensowo szczegółowy obraz całej biblioteki Darwina pozwala bardziej niż kiedykolwiek docenić fakt, że nie był on odosobnioną postacią pracującą samotnie, ale ekspertem swoich czasów, opierając się na zaawansowanej nauce i badaniach oraz innej wiedzy tysięcy ludzi. Rzeczywiście, wielkość i zakres dzieł znajdujących się w bibliotece ukazuje niezwykły zakres badań Darwina nad twórczością innych – stwierdził dr van Wyhe.

Co się stało z księgozbiorem Darwina?

Po śmierci Darwina w 1882 roku znaczna część jego biblioteki została zachowana i skatalogowana, ale wiele innych pozycji uległo rozproszeniu lub zaginęło. Przez lata uczeni szacowali, że jego kolekcja zawierała 1480 książek, bazując na dwóch głównych zbiorach książek będących w posiadaniu twórcy teorii ewolucji. Zbiory te znajdują się na Uniwersytecie Cambridge i w Down House, rezydencji Darwina.

W ciągu 18 lat projekt Darwin Online zidentyfikował tysiące mało znanych odniesień do notatek Darwina w jego własnych katalogach i listach pozycji, które pierwotnie znajdowały się w jego bibliotece. Każdy taki bibliograficzny wypis wymagał osobnej pracy archiwisty-detektywa. Po raz pierwszy w tysiącach akt ze starszych katalogów zidentyfikowano brakujące szczegóły, takie jak autor, data czy źródło wycinków.

Głównym źródłem informacji, które pomogło w odkryciu oryginalnej zawartości biblioteki naukowca, jest 426-stronicowy, rękopiśmienny "Katalog Biblioteki Karola Darwina", opracowany od 1875 roku. Dokładne porównanie skróconych wpisów ujawniło 440 nieznanych tytułów, które pierwotnie znajdowały się w księgozbiorze. Z kolei inwentarz domu Darwina, sporządzony po jego śmierci, wykazał 2065 oprawionych ksiąg oraz nieznaną liczbę niezwiązanych tomów i broszur.

Ile kosztowały książki Darwina?

Co ciekawe, Darwin nie ograniczał się do literatury fachowej - w zbiorach odnotowano 133 tytuły i 289 tomów literatury w większości nienaukowej. Ówczesny rzeczoznawca oszacował, że "Biblioteka Naukowa, czyli książki dotyczące nauki" Darwina była warta 30 funtów i 12 szylingów (dziś około 2000 funtów, czyli 10 000 zł). Rzeczywiście, wszystkie książki wyceniono tylko na 66 funtów i 10 szylingów (około 4400 dzisiejszych funtów, czyli 22 000 zł).

Innymi źródłami informacji, które pomogły w zbudowaniu pełnej biblioteki Darwina, były listy broszur, zeszyty do czytania Darwina, pamiętniki Emmy Darwin, katalog książek przekazanych Cambridge Botany School w 1908 roku i 30 tomów korespondencji Darwina.

Co czytał Karol Darwin?

Większość dzieł w bibliotece Darwina, co nie jest zaskakujące, dotyczy przedmiotów naukowych, zwłaszcza biologii i geologii. Jednak biblioteka zawierała także prace dotyczące rolnictwa, hodowli i zachowania zwierząt, rozmieszczenia geograficznego, filozofii, psychologii, religii i innych tematów interesujących Darwina, takich jak sztuka, historia, podróże i język. Większość prac jest w języku angielskim, ale prawie połowa w innych językach, zwłaszcza niemieckim, francuskim i włoskim, a także holenderskim, duńskim, hiszpańskim, szwedzkim i łacińskim.

Wśród setek książek, które wcześniej nie znajdowały się w bibliotece Darwina, znajduje się Sun Pictures, książka na stolik kawowy (ang. coffee-table book, czyli książka, która pełni również funkcję wyeksponowanej ozdoby wnętrza) z 1872 roku, zawierająca fotografie dzieł sztuki. Inną książką, o której nie wiadomo było do tej pory, że kupili Darwinowie, była kopia popularnonaukowej książki o gorylach, o której zrobiło się głośno zaraz po opublikowaniu najsłynniejszego dzieła Darwina, w którym nakreślił on swoją teorię ewolucji, czyli "O pochodzeniu gatunków": Eksploracje i przygody w Afryce równikowej Paula Du Chaillu. Wśród tysięcy krótszych pozycji odnalezionych w bibliotece Darwina jest na przykład, przysłany mu w 1877 roku, niemiecki periodyk naukowy zawierający pierwsze opublikowane fotografie bakterii oraz zabawnie zatytułowany artykuł "Nienawistny konik polny z Kolorado".

Kliknij, aby wyświetlić Kompletną Bibliotekę Karola Darwina

EurekAlert!/bm

"O powstawaniu gatunków". Karol Darwin wyjaśnia, jak działa ewolucja

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2023 05:49
– Darwin nie wprowadził do nauki terminu "ewolucja", nie był pierwszym ewolucjonistą. Tym, co wniósł, była wiedza o mechanizmie ewolucji – mówił w Polskim Radiu biolog i paleontolog dr Antoni Hoffman.

Isaac Newton. Wszechstronny geniusz, który zrewolucjonizował świat nauki

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2024 05:40
381 lat temu urodził się sir Isaac Newton zaliczany do najwybitniejszych naukowców wszech czasów. Nic zresztą dziwnego, bowiem wiele jego odkryć położyło podwaliny pod współczesną naukę. Sformułował m.in. prawo powszechnego ciążenia i trzy zasady dynamiki, a także opracował rachunek różniczkowy i całkowy.

Najstarsza drewniana konstrukcja na świecie. Nie wzniósł jej nasz gatunek

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2023 05:55
Archeolodzy odkryli najstarszą drewnianą konstrukcję na świecie - dużo starszą niż nasz własny gatunek. Zbudowana została przez przodków Homo sapiens – o tym sensacyjnym odkryciu informują naukowcy na łamach najnowszego "Nature".