Jan Potocki i hiszpański bigos w wersji islamskiej

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2016 17:00
"Rękopis znaleziony w Saragossie" to powieść o jednym daniu hiszpańskim - a właściwie o daniu i deserze - oraz przykład francuskiego wyobrażenia o kuchni południowego sąsiada.
Audio
  • Jan Potocki i hiszpański bigos w wersji islamskiej (Droga przez mąkę/Dwójka)
Miedzioryt z początku XIX w. przedstawiający kuchnię
Miedzioryt z początku XIX w. przedstawiający kuchnięFoto: polona/domena publiczna

– Moje pierwsze zetknięcie z "Rękopisem znalezionym w Saragossie" to był film – powiedziała badaczka antropologii kulinarnej Wanda Klenczon. – Oglądając go, odniosłam wrażenie, że bohaterowie ciągle siedzą przy stole i jedzą, choć nie bardzo wiemy, co jedzą – mówiła.

W kontekście kulinarnym Wojciech Jerzy Has w swoim filmie wiernie naśladuje literacki pierwowzór. W powieści Jana Potockiego posiłki pojawiają się często, lecz tylko dwie potrawy wymienione są z nazwy. Jedną z nich jest olla podrida (dosłownie "zgniły garnek"), czyli hiszpański bigos, przez autora powieści potraktowany jednak dość przewrotnie...

***

Tytuł audycji: Droga przez mąkę

Prowadzi: Łukasz Modelski

Gość: Wanda Klenczon (badaczka antropologii kulinarnej, blogerka)

Data emisji: 21.05.2016

Godzina emisji: 12.00

mc/bch

Czytaj także

Jedzeniowe hity kuchni science fiction

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2016 13:00
- Pewne pomysły, które pojawiały się w filmach fantastycznych, są już obecne w naszych doświadczeniach żywnościowych - mówił w Dwójce Paweł Brylski, autor bloga Nowa Kuchnia Warszawska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Cmentarz w Pradze" Umberta Eco - erupcja kulinarna i spiskowe teorie

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2016 12:00
– Jedzenie w niesłychanej obfitości i wyrafinowane jest tym elementem, który ma uczłowieczyć postać głównego bohatera, skądinąd odrażającą – opowiadała o powieści Umberta Eco "Cmentarz w Pradze" Wanda Klenczon.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Konsumpcja w teatrze: barek jako członek obsady

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2016 14:00
- Alkohol bardzo często jest motorem napędzającym akcję, a barek w dramacie mieszczańskim wyznacza status społeczny bohaterów - opowiadał krytyk teatralny Jacek Wakar.
rozwiń zwiń