Czy media społecznościowe wpływają na zdrowie psychiczne?

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2024 12:24
Niepokój informacyjny, przeciążenie czy przeładowanie wiadomościami. Określeń jest wiele, choć opisują dość proste zjawisko. Jak ciągłe powiadomienia i przyswajanie negatywnych wiadomości wpływają na naszą codzienność? Odpowiada Kamil Śliwowski, który stara się ograniczyć swoją aktywność w mediach społecznościowych do zera.
Przeciążenie informacją obniża koncentrację i podnosi poziom stresu
Przeciążenie informacją obniża koncentrację i podnosi poziom stresuFoto: Shutterstock

Przeciążenie informacją

- Większość informacji, jakie otrzymujemy, mają charakter negatywny. Dlatego mamy poczucie, że jesteśmy nimi przytłoczeni - mówi Kamil Śliwowski, autor newslettera "Rekonesans w sieci". - Problem polega na tym, że na złe i przerażające informacje reagujemy znacznie silniej emocjonalnie. Nawet gdyby dobrych wiadomości było więcej, również czulibyśmy się przemęczeni, zdekoncentrowani i zestresowani - dodaje.


Posłuchaj
24:31 PR4_26_11_2024_16_11_Świat40.mp3 Kamil Śliwowski o przeciążeniu informacją i higienie cyfrowej (Świat 4.0/Czwórka)

 

Rozmówca Weroniki Puszakr przyznał, że stara się używać mediów społecznościowych jak najmniej. Obecnie zdarza mu się jeszcze z nich korzystać, jednak jego celem i marzeniem jest porzucenie ich wszystkich.

Media społecznościowe a FOMO

Nieobecność w sieci powoduje u ludzi FOMO - lęk przed tym, co nas omija. Jak mówi Kamil Śliwowski, wszystkie informacje prędzej czy później i tak do dotrą do wszystkich, nawet do osób, które skromnie korzystają z platform społecznościowych.

Coraz więcej osób zmaga się z konsekwencjami przeciążenia informacją; głównie objawia się to problemami ze skupieniem. Śliwowski stwierdził, że im więcej technologii bodźcuje ludzi w drobny sposób, tym więcej pojawia się negatywnych efektów, które przeszkadzają w codziennym życiu. - Czy łatwo mi wrócić do zadania, które wykonywałem przed chwilą lub na jak długo mogę utrzymać uwagę i skupienie? Jeżeli coraz częściej odczuwamy rozproszenie, nie potrafimy długo czytać lub czujemy się zdenerwowani bez określonego powodu, to jest duże prawdopodobieństwo, że mogą być skutki przeładowania informacyjnego - powiedział gość Czwórki.

Wpływ algorytmów

- Mnóstwo osób uważa, że reklamy na nich nie wpływają. Jednocześnie, badania pokazują, że one jednak na nas silnie oddziałują; gdyby nic nie dawały, nikt nie inwestowałby w marketing - wyjaśnia Kamil Śliwiński.

Zobacz także:

Według gościa "Świata 4.0", bardzo dużo osób nie docenia również siły algorytmów i profilowania w mediach społecznościowych. Te zaawansowane systemy są w dużej mierze odpowiedzialne za rozprzestrzenianie się negatywnych historii. Co więcej, według wielu badań, zasięg informacji o szokującej treści jest praktycznie zawsze większy niż potencjalnego sprostowania, niezależnie od faktu, czy pierwotna wiadomość była prawdziwa.

***

Tytuł audycji: Świat 4.0

Prowadzi: Weronika Puszkar

Gość: Kamil Śliwowski

Data emisji: 26.11.2024

Godzina emisji: 16.11

kajz

Czytaj także

#StopFakeNews - co w programie konferencji dla młodzieży

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2024 22:20
Fake newsy są problemem, który narasta z roku na rok. Coraz częściej trafiamy na informacje, które pochodzą z niepewnych źródeł. - Podczas konferencji #StopFakeNews będziemy dyskutować na temat tego, jak myśleć krytycznie, jak weryfikować informacje, gdzie szukać sprawdzonych źródeł - mówi w Czwórce Wojciech Zejda z Centrum Nauki Experyment w Gdyni. - Będziemy podpowiadać, jak unikać problemów związanych z kolportażem fake newsów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jaki wpływ mają na nas influencerzy?

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2024 12:05
- Influencerzy żyją życiem, które jest nam bliskie, albo takim, do którego aspirujemy - mówi ekspertka od social mediów Dagmara Kokoszka Lassota.
rozwiń zwiń