Podcasty. Czy zasady etyki i rzetelności obowiązują także tam?

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2025 20:08
Śpiewać każdy może, czy podobnie jest z nagrywaniem podcastów? Fałszywa nuta to przecież mniejsza szkoda, niż błędna informacja, tym bardziej, że nierzadko, odbiorcy podcastów przyjmują za pewnik opinie podcasterów i ich rozmówców. Piotr Firan, razem z Pawłem Hebą oraz Martą Niemirą rozmawiali w Czwórce o rynku podcastów, weryfikacji informacji oraz rzetelności przy tworzeniu odcinków.
Rzetelność i etyka pracy podcasterów
Rzetelność i etyka pracy podcasterówFoto: Shutterstock

Podcasty - rynek stworzony przez pasjonatów

Popularność podcastów rośnie z każdym rokiem. To medium powstało dzięki zaangażowaniu pasjonatów, którzy chcieli dzielić się swoim zainteresowaniami. Teraz podcasty to ogromny segment rynku medialnego, w którym coraz więcej do powiedzenia mają profesjonalni dziennikarze.

- To rynek, który wyrósł na osobach nieprofesjonalnych, pasjonatach, którzy to rozpoczynali - mówi Paweł Heba, dyrektor Agencji Kreacji Projektów Podcastowych Polskiego Radia.


Posłuchaj
21:54 PR4_15_01_2025_17_28_Świat_4.0.mp3 Paweł Heba i Marta Niemira o rynku i rzetelności podcastów (Świat 4.0/Czwórka)

 

Jak twierdzi rozmówca Piotra Firana, podcasterzy muszą trzymać się żelaznych zasad. - Poza klasycznymi regułami etyki, takimi jak fact-checking, sprawdzanie wiarygodności źródeł, bardzo istotna jest ochrona prywatności gości, ale też odpowiedzialność i klarowność, jeżeli chodzi o współpracę komercyjną - mówi Paweł Heba. Słuchacze powinni mieć pewność, czy materiał jest sponsorowany, czy jest bezstronną, obiektywną informacją.


Popularność podcastów

Według Pawła Heby oraz Marty Niemiry, producentki podcastów oraz założycielki agencji Słucham, podcasty cieszą się olbrzymim zaufaniem odbiorców. Z badań przeprowadzonych pod koniec 2023 rok przez Eurozet wynika, że podcasty są darzone największym zaufaniem przez odbiorców, jeśli chodzi o media, wyprzedzając zarówno telewizję, jak i radio. 

Zobacz także:


Podcasty Polskiego Radia

- Polskie Radio coraz mocniej wchodzi w rynek podcastowy. To, co do niego wnosi to na pewno etyka dziennikarska i profesjonalizm - mówi dyrektor Agencji Kreacji Projektów Podcastowych. W serwisie podcastowym Polskiego Radia można znaleźć odcinki emitowane na antenach, a także serie niezależne, których twórcami nie zawsze są dziennikarze. - Mimo wszystko bardzo staramy się trzymać etyki dziennikarskiej, uzupełnionej o dzisiejszy kontekst społeczny czy sprawy, przy których należy wykazać wrażliwość - dodaje.

Podcasty Polskiego Radia można znaleźć w serwisie podcasty.polskieradio.pl, ale również we wszystkich znanych platformach streamingowych.

***

Tytuł audycji: Świat 4.0 

Prowadzący: Piotr Firan

Goście: Paweł Heba (dyrektor Agencji Kreacji Projektów Podcastowych Polskiego Radia), Marta Niemira (producentka podcastów, założycielka agencji Słucham)

Data emisji: 15.01.2025

Godzina emisji: 17.28

kajz

Czytaj także

Po co nam podcasty? Podsumowanie gali Podcast Roku

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2024 08:44
- Rynek podcastowy w Polsce ma dużo do zrobienia. Rozmowy już nie wystarczają, trzeba wejść na poziom wyżej, aby dźwiękiem opowiadać świat. To bardzo dobrze słychać w podcastach zgłoszonych do konkursu - mówi Justyna Dżbik-Kluge, redaktorka naczelna Czwórki i jurorka Podcastu Roku 2024.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dezinformacja kiedyś i dziś. Jak chronić się przed fałszywymi informacjami?

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2024 19:21
Niektórzy twierdzą, że dezinformacja to najstarsza broń świata. Była stosowana nawet w czasach starożytnych, a świetnym przykładem jest słynny koń trojański. Czym tak naprawdę jest dezinformacja i jak się przed nią chronić? Odpowiada Mateusz Demski, autor cyklu audycji "O co chodzi z tą dezinformacją?".
rozwiń zwiń