Z miłości do książek czy dla "lajków"?
Bookstagram jest hasztagiem, profilem książkowym oraz, ogólniej mówiąc, wirtualną przestrzenią w aplikacji Instagram, w której powstała społeczność miłośników książki. Tematem pracy magisterskiej Magdaleny Żochowskiej są sposoby przedstawiania książek, praktyk czytelniczych i pisania o powieściach na polskim bookstagramie. Autorka przeanalizowała aktywność czytelników w tejże przestrzeni. - To społeczność bardzo otwarta, w której każdy może podzielić się swoimi wyborami, może je uzasadnić i może ocenić książki - wyjaśnia rozmówczyni Oli Jasińskiej. - Bookstagramerzy gromadzą wokół siebie ludzi o podobnych preferencjach i są bardzo przywiązani do książek. Na podstawie postów zawierających hasztagi z polskimi tytułami książek oraz hasztagi #bookstagram i/lub #bookstagrampl mogę powiedzieć, że w aplikacji książka przedstawiana jest jako przedmiot estetyczny, wart zakupu, a także jako źródło inspiracji. Bookstagram może też jednak wywierać presję i przyczyniać się do konsumpcyjnego traktowania książki jako dekoracji i estetycznego przedmiotu.
Wstydzę się, bo czytam
O bookstagramie jeszcze niewiele się mówi w społeczności akademickiej, natomiast w mediach społecznościowych jest o nim głośno. - Z badań Magdy wynika, że nie jest to popularne zjawisko wśród studentów, choć oni sami deklarują, że są zainteresowani książkami i że szukają niebanalnych sposobów komunikowania tego, co dla nich jest ważne w literaturze - mówi promotorka pracy prof. dr hab. Iwona Hofman. - Wydaje mi się, że młodzi ludzie są bardzo przywiązani do swoich wyborów literackich, ale z jakiegoś powodu mniej chętnie o tym mówią. Tak jakby przyznawanie się do czytania książek nie było "trendy".
10:08 CZWORKA Tedy po trendy - bookstagram 24.04.2022.mp3 "Książka i czytanie w mediach społecznościowych" - praca magisterska o bookstagramie (Tędy po trendy/Czwórka)
Sprawdź także:
O książkach bez "pysznej kawusi i bąbelków"
Gościem audycji była także Jagoda Jabłońska, autorka profilu książkowego @jagbuk. - Na bookstagramie obowiązują pewne zasady - liczą się okładka książki, ładne zdjęcie. Ja działam trochę na przekór: nie wstawiam postów z kwiatkami, chmurkami i "pyszną kawusią". Mój profil jest dziennikiem moich lektur, który nagle zaczęli czytać inni, i jak się okazało, bardzo fajni ludzie - opowiada. - Trochę przekornie mówię też, że bookstagram jest nudny: ciągle tylko książki i książki, a czasami w tle zegarek od sponsora. Ale w tej miałkiej instagramowej materii pojawiają się fantastyczne historie, za którymi stoją wspaniali ludzie. I to jest to, co mnie tak bardzo fascynuje w tym miejscu.
09:09 CZWÓRKA Tedy po trendy - ksiazki 24.04.2022.mp3 Jak prowadzić konto o literaturze na Instagramie? Rozmowa z Jagodą Jabłońską (Tędy po trendy/Czwórka)
***
Tytuł audycji: Tędy po trendy
Prowadzi: Aleksandra Jasińska
Goście: Magdalena Żochowska (autorka pracy magisterskiej "#Bookstagram - książka i czytanie w mediach społecznościowych", laureatka konkursu, Medi@stery, Uniwersytet Marie Curie-Skłodowskiej w Lublinie), prof. dr hab. Iwona Hofman (promotorka, Uniwersytet Marie Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Jagoda Jabłońska (perkusistka, instagramerka, autorka profilu książkowego @jagbuk)
Data emisji: 24.04.2022
Godzina emisji: 10.15
kul