Gry wideo mogą być jak książki. Wybierz je mądrze

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2018 09:32
- Jako dorośli odpowiadamy za to, co dajemy naszym dzieciom - mówi Maciej Frasunkiewicz, psycholog. - Jednak zamiast nastawiać się na hejt wobec gier, należy się zainteresować tym, co tam naprawdę jest. Tak samo jak z książkami, gra to poprostu inny rodzaj multimediów - dodaje. 
Audio
  • Maciej Frasunkiewicz opowiada o grach wideo - ich pozytywnych i negatywnych aspektach (Strefa Prywatna/Czwórka)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: lassedesignen/Shutterstock.com

Dzieci nie powinny mieć dostępu do multimediów do drugiego roku życia. Ich mózgi są za mało rozwinięte. Gry dopuszczałbym od pierwszych klas podstawówki Maciej Frasunkiewicz

Temat negatywnego wpływu gier na odbiorców najczęściej pojawia się w kontekście dramatycznych wydarzeń, takich jak ostatnia strzelanina w szkole w stanie Maryland w Ameryce lub głośna sprawa Norwega Andreasa Breivika, który w 2011 roku zastrzelił ponad 70 osób, i który lubił grać w jedną z popularnych strzelanek. - To, że gry generują agresję u dzieci - to mit - podkreśla Maciej Frasunkiewicz. - Badania obaliły tę tezę. To działa w drugą stronę, to najpierw jest agresja, a potem sięganie po gry - dodaje.

Gry od lat próbują naśladować nasz świat, często będąc jego rozwinięciem, dodatkiem do niego. Gość Kamili Dębczak podkreśla, że warto z nich korzystać, ale z głową. - Gry są pewnym środowiskiem treningowym - jeśli dobrze do tego podejść, wybrać odpowiednią pozycję - podkreśla. - Mogą rozwijać układ poznawczy, szybkość reakcji, umiejętność wykonywania wielu zadań jednocześnie czy być pomocą w nauce języka obcego - dodaje. 

Czytaj także:
smartfon_1200.jpg
FOMO. Boisz się, że coś przeoczysz?

Mimo pozytywnych aspektów grania w gry wideo, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) umieściła uzależnienie od nich na liście chorób. Czy grając mamy dużą szansę wpaść w nałóg?  Jak istotne jest tu stawianie granic? Jak powinno wyglądać zaangażowanie rodzica w świat gier, do którego wpuszcza swoje dziecko? Jak wypada porównanie gier wideo z tymi na smartfony? O tym w nagraniu audycji. 

***

Tytuł audycji: Strefa prywatna

Prowadzi: Jakub Jamrozek

Gość: Maciej Frasunkiewicz (psycholog z Uniwersytetu SWPS)

Data emisji: 14.08.2018

Godzina emisji: 20.07

pj

Czytaj także

Samochody elektryczne - przyszłość motoryzacji?

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2017 10:34
Preferencje w zakresie podatku akcyzowego przy zakupie samochodów elektrycznych, bezpłatne parkowanie, możliwość jazdy buspasami - to tylko niektóre z rozwiązań przewidzianych w rządowym projekcie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gry symulacyjne. Pomogą w nauce i miejscu pracy?

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2017 19:13
- To jest odmiana gier, które nazywamy "grami poważnymi". Ich celem nie jest rozrywka, ale uczenie i obrazowanie trudnych sytuacji - tłumaczy dr Marcin Wardaszko, ekspert w dziedzinie grywalizacji, dyrektor Centrum Gier Symulacyjnych i Grywalizacji w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gra w palanta - niezwykła historia poprzedniczki baseballu

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2017 17:29
Od XVII wieku "palant" zyskiwał coraz większe grono zwolenników, żeby w drugiej połowie XX wieku popaść w zapomnienie. Teraz gra powraca do łask. Kto wie, czy baseball nie wywodzi się właśnie od niej? Taką tezę stawia Norman Davis w "Bożym Igrzysku". Gra w palanta jest polskim wynalazkiem.
rozwiń zwiń