Perspektywa konsumenta jest bardzo krótka. Mierzona w tym, co będzie działo się za miesiąc, lub dwa dr Paweł Wójcik
- Współcześnie jest jednym z najważniejszych filarów naszej gospodarki. Widać to zwłaszcza w okresie przedświątecznym, kiedy nakręcona jest do granic możliwości. Wydaje się, że końcówka roku jest najbardziej istotna z punktu widzenia przychodów w całym kalendarzu ekonomicznym - tłumaczył.
- Konsumpcja wzrasta nieustannie od czasu transformacji ustrojowej i będzie się jeszcze nasilać - przekonywał dr Paweł Wójcik, psycholog zachowań konsumentów z Uniwersytetu Warszawskiego. - Powodów, dla których wciąż kupujemy więcej jest bardzo dużo. Jednym z nich jest poczucie bezpieczeństwa finansowego, które może być złudne. Coraz więcej kupujemy na kredyt, a to dług, który będziemy musieli zwrócić - punktował ekspert.
"Jeśli mogę coś mieć, to chcę to mieć teraz" - ten mechanizm w psychologii nazywany jest "natychmiastową gratyfikacją" dr Paweł Wójcik
Jak wpływa na nasze wybory "kontekst społeczny", o którym mówił ekspert w studiu Czwórki? Co mówią o nas, jako o konsumentach mówią prognozy ekonomiczne i w jakim stopniu mogą sprawdzić się w przyszłości? Zapraszamy do wysłuchania nagrania.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Materiał: Elżbieta Burza
Goście: Tomasz Jaroszek (ekspert z platformy edukacyjnej Kapitalni.org, dr Paweł Wójcik (psycholog zachowań konsumentów, Uniwersytet Warszawski)
Data emisji: 26.11.2018
Godzina emisji: 15.10
ac