Skóropozytywność. Celebracja niedoskonałości

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2021 12:45
Media społecznościowe redefiniują standardy piękna i mobilizują do zmian nawet wielki koncerny kosmetyczne. Co kryje się za popularnymi ostatnio w sieci hasztagami #bodypositive, #skóropozytywność, czy #freethepimple (z ang. "uwolnij pryszcza")?
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Nutlegal Photographer/Shutterstock.com

Zobacz
operacja plastyczna shutterstock 1200x660.jpg
Operacja plastyczne - robić czy nie? "Najważniejsze, by o siebie dbać na co dzień"

Perfekcja jest passé

Ruch "skin positivity" znany w Polsce pod nazwą "skóropozytywność" to wyraz sprzeciwu wobec definicji piękna promowanej przez marki z branży beauty, a także przez media społecznościowe. - Paradoksalnie pomogła w tym pandemia - mówi Dominika Chirek, prawniczka specjalizująca się w prawie kosmetycznym oraz autorka bloga "Naturalnie proste". - Siedzieliśmy w domu, kobiety przestały nosić szpilki, założyły dresy, a makijaż zszedł na dalszy plan. Do popularyzacji tego trendu przyczyniły się także gwiazdy, które nagle zaczęły pokazywać się w wersji naturalnej. I to nie tylko w mediach społecznościowych, ale także na wizji. 

Posłuchaj
04:20 CZWÓRKA Pierwsze slysze - skora 12.08.2021.mp3 Skin positivity. Trend, który jest efektem pandemii? (Pierwsze słyszę/Czwórka)

Z prawnego punktu widzenia kremy to produkty pielęgnujące, a nie zmieniające rysy twarzy Dominika Chirek

Każda skóra jest normalna

Na fali tego ruchu - w myśl hasła "każda skóra jest normalna" - przedstawiciele jednego z koncernów kosmetycznych zapowiedzieli usunięcie określenia "normalny" z opakowań wszystkich swoich produktów. Z kolei marka, która spopularyzowała trend "glass skin", nie będzie już używała w kampaniach słów takich jak "poreless" (tłum. bez porów) czy "ageless" (tłum. bez zmarszczek). - Ten bunt narastał w kobietach od dawna. A główną jego przyczyną były nienaturalne wizerunki modelek, których obrobione graficznie zdjęcia pojawiały się w kampaniach reklamowych - mówi ekspertka. -  Trudno zgadnąć, ile taka kobieta ma lat i jak tak naprawdę wygląda jej skóra, więc klientki dość szybko uznały, że nie jest to możliwe i żaden krem nie jest w stanie doprowadzić skóry do tak idealnego stanu.

Posłuchaj także:

Zobacz
kobieta dziewczyna influencer selfie 1200.jpg
Influencerzy na cenzurowanym. Retusz zdjęć ma być oznaczony

Inkluzywny kanon piękna

Do grona marek kosmetycznych dołączają także marki odzieżowe, które coraz chętniej do promowania produktów zatrudniają modelki w różnym wieku i różnym rozmiarze. - To już nie są tylko młode i wysokie dziewczyny w rozmiarze XS. Mamy modelki z bielactwem, z piersiami, z biodrami i z trądzikiem. Kanon piękna zmienia się i staje inkluzywny. Co więcej, to zjawisko będzie zataczać coraz szersze kręgi - podsumowuje rozmówczyni Martyny Ogonek.

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Materiał przygotowała: Martyna Ogonek

Data emisji: 12.08.2021

Godzina emisji: 7.15

kul


Czytaj także

WAS, czyli kto boi się weekendu?

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2019 14:40
Weekend anxiety syndrome, czyli syndrom stresu weekendowego, objawia się niepokojem i przygnębieniem, które pojawiają się na myśl o wolnych dniach. - To wszystko dlatego, że weekend kojarzy się nam z nadrabianiem zaległości - przekonuje Tomasz Łysakowski trener i coach biznesu. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak cię widzą, tak zatrudniają. Czyli wszyscy jesteśmy wzrokowcami

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2020 14:50
Co prawda sam wygląd nie świadczy o człowieku, ale drogi garnitur może odegrać ważną rolę na rynku pracy. - Żyjąc w intensywnym tempie, korzystamy z heurystyk, czyli z uproszczeń. Ciekawe jest to, że dotyczy to zwłaszcza przedsiębiorców - mówi Dominika Rossa, doktorantka wydziału psychologii Uniwersytetu SWPS. 
rozwiń zwiń