Czy awatary "wygryzą" prowadzących? Korea południowa tworzy prezenterów

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2020 11:30
W koreańskiej telewizji awatar już zastąpił prezenterkę. Specjaliści zauważają, że awatar świetnie przeczyta newsy, ale nie wejdzie już w interakcję z innym prowadzącym.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/AlexLMX
shutterstock miasto ludzie 1200.jpg
Przyszłość wielkich miast. Co się zmieni po pandemii?

Koreański awatar był wzorowany na prawdziwej prezentence Jim Ju-ha i wyglądał niemal identycznie nazwano go AI Kim. 


Posłuchaj
04:21 czwórka pierwsze słyszę 19.11.2020 korea.mp3 O awatarach w rolach prowadzących i prezenterów opowiadają specjaliści od nowych technologii (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Takie rozwiązanie ma szanse być wykorzystywane na szeroką skalę. Kilka lat temu w chińskiej telewizji awatary pilotażowo zastępowały dziennikarzy. Dzisiaj koreański awatar uczy się na bazie prawdziwej prowadzącej. - Tworząc takiego awatara twórcy na pewno musieli na czymś się oprzeć - mówi Janusz Kamiński, ekspert od nowych technologii. - Trzeba zaprogramować ruchy, mimikę, sposób wypowiedzi. Samo wygłaszanie tekstu to po prostu czyste przetwarzanie tekstu na mowę - dodaje. 

Janusz Kamiński podkreśla, że awatar powstaje na jakiejś bazie - może być to np. jeden człowiek, konkretna prowadząca czy prowadzący, lub też może być to baza danych od kilku osób. - Możemy takiego "człowieka zaprojektować" użyć elementów składowych kilku postaci. Stworzyć awatara postaci, która w rzeczywistości nie istnieje - zaznacza. 


인간앵커와 AI앵커의 첫 대면 [MBN 종합뉴스]/MBN News


- Docelowo widzę to w ten sposób, że można zastąpić człowieka konkretnym awatarem, który nauczony jest pewnych zachowań i dołożony jest do tego tylko tekst - mówi ekspert. - Ja jednak stoję na stanowisku, że awatary, hologramy, wszystkie tego typu rozwiązania nie zastąpią żywego człowieka, prezentera - podkreśla. - Co innego jeśli chodzi tylko o czytanie wiadomości, ale to nie jest nowa technologia. 

Czytaj także:

zakupy online free 1200.jpg
Zakupy w sklepie czy online? Nawyki konsumenckie w pandemii

Interakcja z awatarem

Janusz Kamiński w rozmowie z Weroniką Puszkar zauważa, że wiadomości, to krótki, rzeczowy tekst do przeczytania. Dziś jednak w mediach zdarza się tak, że prowadzący audycję wchodzi w interakcje z osobą czytającą newsy, co jest bardzo dobrze odbierane przez widzą (jak pokazują badania). - Przy awatarze jest to niemożliwe do realizacji - zaznacza. 

Jak dodaje dr hab. Bartłomiej Biskup z Uniwersytetu Warszawskiego pojawienie się awatarów może mieć złe i dobre strony dla relacji miedzy słuchaczami czy widzami, a prowadzącym. - To dobre dla kogoś, kto jest krytykowany jako prezenter, ale z drugiej strony tracimy całe zjawisko stałego widza, które jest ważne w dzielności mediów w ogóle - zauważa. - Widzowie identyfikują się z prowadzącymi, z awatarami nie będą, przez co dana stacja może tracić widzów. To może wpłynąć na realne dochody telewizji. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Materiał przygotowała: Weronika Puszkar

Data emisji: 19.11.2020

Godzina emisji: 7.16

pj

Czytaj także

Black Friday inny niż zwykle - będzie trwał cały miesiąc?

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2020 10:15
2020 rok to dla handlu bardzo trudny okres. W poprzednich latach czas szalonych promocji trwał jeden dzień lub przez weekend. Dzisiaj, gdy część sklepów pozostaje wciąż zamknięta, ich właściciele decydują się na cały miesiąc obniżek, tzw. black november. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zakupy w sklepie czy online? Nawyki konsumenckie w pandemii

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2020 16:00
W sieci wydajemy więcej niż w sklepach stacjonarnych. Takie dane w czasach lockdownu nie powinny dziwić. Coraz chętniej online kupujemy także artykuły pierwszej potrzeby - w tym m.in. żywność. 
rozwiń zwiń