Historia

Szkło ze starożytnego Rzymu w komputerach i laserach? To byłoby możliwe

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2023 05:30
"Szkło wytworzone w starożytnym Rzymie nabiera interesujących właściwości fizycznych po wiekach leżenia w ziemi" – piszą amerykańscy inżynierowie w zakresie materiałoznawstwa na łamach "Proceedings of the National Academy of Sciences".
Szklane naczynia ze starożytnego Rzymu. Zdjęcie ilustracyjne
Szklane naczynia ze starożytnego Rzymu. Zdjęcie ilustracyjneFoto: De Agostini Picture Library / De Agostini / Forum

Podziemne szkło

W starożytnym Rzymie powszechnie stosowano naczynia szklane do przechowywania wina, wody czy kosmetyków. Gdy się rozbiły, leżąc w ziemi pokrywały się warstwą pyłu i gleby, działały na nie zmienne temperatury, wilgoć i substancje mineralne. Obecnie te drobne kawałki szkła znajduje się na placach budowy i stanowiskach archeologicznych. Na ich powierzchni widać całą mozaikę opalizujących kolorów – niebieskiego, zielonego i pomarańczowego. Mniejsze kawałki służą za wisiorki, większe trafiają do muzeów.

Zainteresowali się nimi inżynierowie Fiorenzo Omenetto i Giulia Guidetti z Tufts University (USA). Zaobserwowali, że cząsteczki szkła przegrupowały się i ponownie połączyły z minerałami, tworząc tzw. kryształy fotoniczne - uporządkowane układy atomów, które filtrują i odbijają światło w bardzo szczególny sposób. Kryształy fotoniczne mają wiele zastosowań w technologii, m.in. do bardzo szybkiej komunikacji w komputerach i przez Internet. Można je zaprojektować, by blokowały pewne długości fal świetlnych, a przepuszczały inne, dlatego stosuje się je na przykład w laserach.

Naturalne zwierciadła

Projekt związany z badaniem właściwości starorzymskiego szkła rozpoczął się przypadkowo podczas wizyty we włoskim Centrum Kulturowego Dziedzictwa Technologicznego. "Naszą uwagę przyciągnął piękny, błyszczący kawałek szkła na półce" – opisuje Fiorenzo Omenetto w czasopiśmie "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Był to fragment rzymskiego szkła z antycznej Akwilei. Naukowcy szybko zdali sobie sprawę, że mają do czynienia z naturalnie powstałymi nanokryształami o szczególnych własnościach przepuszczania światła. Szkło było datowane na okres od I w. p.n.e. do I w. n.e., a pochodziło z Egiptu, co wskazuje na istnienie międzynarodowej wymiany handlowej.

Na jego powierzchni znajdowała się patyna o grubości zaledwie milimetra, o niemal idealnym lustrzanym złotym odbiciu. Analiza mikroskopowa wykazała, że w naturalny sposób powstały na powierzchni tzw. zwierciadła Bragga, posiadające zdolność do selektywnego odbijania światła o różnych długościach fali. Te cechy wykorzystuje się między innymi w laserach.

Naukowcy tłumaczą, że przez stulecia działał proces korozji i rekonstrukcji, w wyniku którego na szkło nakładały się nanometrowej grubości warstewki minerałów, a krzemionka w szkle korodowała. Rezultatem jest niezwykle uporządkowany układ setek warstewek materiału krystalicznego.

PAP/mc

Starożytni Mykeńczycy i Minojczycy zawierali małżeństwa z bliskimi kuzynami. Dowodem badania DNA

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2023 05:45
Dzięki analizie starożytnych genomów po raz pierwszy udało się uzyskać wgląd w zasady dotyczące pokrewieństwa i małżeństwa obowiązujące na minojskiej Krecie i w mykeńskiej Grecji 4000 lat temu. Uczeni z  Instytutu Antropologii Ewolucyjnej Maxa Plancka w Lipsku dowiedli w ten sposób, że niektórzy zdobywcy Troi mogli być mężami swoich kuzynek.

Na polu pod Biłgorajem znaleziono narzędzia sprzed kilku tysięcy lat

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2023 05:40
Pochodzące z trzeciego tysiąclecia przed naszą erą narzędzia krzemienne zostały odkryte przez mieszkańca Dereźni Solskiej. Ze wstępnych oględzin wynika, że znaleziono wiórowiec służący jako nóż lub sierp oraz drapacz do oczyszczania i obróbki skór zwierzęcych.

Lubelskie. Odnaleziono część zaginionej kolekcji sztuki starożytnej

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2023 05:45
W Kluczkowicach w powiecie opolskim w województwie lubelskim odnaleziono część zaginionej kolekcji starożytnych dzieł sztuki rodziny Kleniewskich. To m.in. figurki przedstawiające bogów rzymskich i egipskich.

Egipt. Odkryto pozostałości zatopionego starożytnego statku handlowego

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2023 05:33
Pozostałości starożytnego statku z III w. p.n.e. odkryli archeolodzy w trakcie podwodnych badań na Morzu Śródziemnym, w pobliżu miasta Al-Alamajn w północnym Egipcie - poinformowało egipskie Ministerstwo Turystyki i Archeologii. Na statku były transportowane m.in. amfory z winem.

Sensacyjne odkrycie w Pompejach. Odnaleziono pokój niewolników

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2023 05:45
Życie niewolników w starożytnych Pompejach można zrekonstruować dzięki kolejnemu niezwykłemu odkryciu w pobliżu murów tego miasta zniszczonego w wyniku erupcji Wezuwiusza w 79 roku.

Portugalia. W Algarve znaleziono kamienny posąg liczący 5500 lat

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2023 05:33
Zespół archeologów z Portugalii odkrył w regionie Algarve, w południowej części kraju, kamienny posąg zwany menhirem. Służył on mieszkańcom tych terenów 5500 lat temu do kultu płodności.