Gdy biuro podróży nie wywiązuje się z umowy Kupujemy wycieczkę i jesteśmy przekonani, że na miejscu zastaniemy hotel i widoki jak na zdjęciach w folderze biura podróży. Ale nie bądźmy naiwni, w hotelu są przecież pokoje, których okna nie wychodzą na ocean i palmy. Jakie prawa nam przysługują, gdy biuro podróży nie wywiąże się z umowy? O tym w "Czterech porach roku" mówił Marek Stachowski, radca prawny. Zobacz więcej na temat: Bogdan Sawicki wakacje Ferie zimowe wycieczka biuro podróży turystyka
Nietrafiony prezent świąteczny? Zobacz, jak go zwrócić Książki, skarpetki, świąteczny sweter, kubek czy perfumy to najpopularniejsze prezenty pod choinkę. Choć każdy z nas lubi dostawać upominki, to jednak nie zawsze otrzymujemy to, co nam się podoba. Niestety Mikołaj też nie zawsze przyjmie zwrot, nietrafionego podarunku. Co w takim razie możemy zrobić z niechcianym upominkiem? Zobacz więcej na temat: prezenty prawa konsumenta Elżbieta Szczerbak
Zwrot i reklamacja prezentów Mikołaj z workiem prezentów już praktycznie puka do naszych drzwi. Problem z tym, że niektóre z tych prezentów mogą okazać się nietrafione. Czy jest możliwość ich zwrotu lub reklamacji i jak to zrobić? Zobacz więcej na temat: prawo Anna Grabowska sprzedaż internet zwrot towaru porady prawne w Jedynce STYL ŻYCIA
Ile wydajemy na jedzenie poza domem? Polacy na jedzenie w punktach gastronomicznych wydali w 2017 r. średnio 98 zł miesięcznie. To najwyższy wynik od 9 lat, wynika z raportu GfK. Zobacz więcej na temat: restauracja żywność Dominik Olędzki
Spór konsumencki czy sprawa kryminalna? Gdy zakupiony przez nas produkt lub usługa nie są takie, jak być powinny, przychodzą nam z pomocą Federacja Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Rzecznik Finansowy, Inspekcja Handlowa itp. Zdarzają się też sytuacje kiedy to nie wystarcza. O tym, w jakich sytuacjach powinniśmy zgłosić sprawę na policję czy do prokuratury, mówił w Pogotowiu Konsumenckim mec. Andrzej Bućko, ekspert ds. prawa konsumenckiego. Zobacz więcej na temat: konsument prawo zakupy
Powakacyjne reklamacje. To trzeba wiedzieć Wraz z końcem sezonu letniego lawinowo rośnie liczba skarg od konsumentów, którzy informują o opóźnionych i odwołanych lotach, zagubionym bagażu, niewłaściwie zorganizowanej wycieczce, czy problemach z wynajęciem samochodu. Jakie mamy prawa, co, kiedy i na jakich zasadach można reklamować ? W audycji Pogotowie Konsumenckie mówili o tym Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) i Karol Muż (Europejskie Centrum Konsumenckie). Zobacz więcej na temat: turystyka podróże wakacje
Nieudaną wizytę u fryzjera też można reklamować Tak jak w przypadku różnego rodzaju produktów - tak przy usługach - nam konsumentom przysługują różne prawa. Jeżeli dana usługa nie została wykonana należycie, to możemy ją reklamować, mówi w Polskim Radiu 24 Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta. Zobacz więcej na temat: usługi Dominik Olędzki Elżbieta Szczerbak
Usługę kosmetyczną czy fryzjerską też można reklamować Klient może złożyć reklamację na źle wykonane usługi fryzjerskie czy kosmetyczne – przypomina Katarzyna Chwesiuk, prawnik z Federacji Konsumentów. Tak zawarte umowy to umowy o dzieło. Można się domagać obniżenia ceny, zwrotu pieniędzy, a przy poważnej wadzie także odszkodowania. Choć polskie prawo nie przewiduje zadośćuczynienia za szkody majątkowe, to istnieje możliwość ubiegania się o rekompensatę finansową za cierpienia psychiczne. Zobacz więcej na temat: fryzjer prawa konsumenta
Na co uważać przy zmianie dostawcy prądu? Już tysiące gospodarstw domowych zmieniło w Polsce dostawców energii elektrycznej. Jak to zrobić, aby nie stracić, i nie dać się nabrać sprytnym, albo nieuczciwym akwizytorom, o tym w Pogotowiu Konsumenckim na antenie Polskiego Radia. Zobacz więcej na temat: energia elektryczna gaz prąd prawa konsumenta Justyna Golonko Dominik Olędzki UOKiK
Nieudaną imprezę sylwestrową też można reklamować Warto jednak, wcześniej z organizatorem wydarzenia ustalić warunki lub spisać umowę, która może ułatwić dochodzenie roszczeń w przypadku zawodu zabawą. Mówi Katarzyna Chwesiuk Prawnik Federacji Konsumentów. Zobacz więcej na temat: sylwester Błażej Prośniewski Elżbieta Mamos
Nietrafiony prezent świąteczny? Zobacz, jak go zwrócić W sklepach ruszyły poświąteczne wyprzedaże, a tymczasem wiele osób zastanawia się, co zrobić z nie do końca udanym prezentem świątecznym. Te kilka dni przed Nowym Rokiem to czas, kiedy zdecydowanie częściej i chętniej korzystamy z naszych praw do zwrotu zakupów. Zobacz więcej na temat: zwrot towaru UOKiK prawa konsumenta Dominik Olędzki
Przed świętami warto sprawdzać etykiety żywności W natłoku przedświątecznych zakupów często nie mamy czasu albo siły, żeby czytać etykiety na produktach żywnościowych. A to duży błąd, mówi w „Pogotowiu konsumenckim” Grzegorz Hudzik, zastępca Głównego Inspektora Sanitarnego. Zobacz więcej na temat: żywność UOKiK Sylwia Zadrożna Elżbieta Szczerbak
„Promocje przedświąteczne nie uprawniają do odbierania praw konsumenckich” Jak wyglądają zwroty towarów w wypadku zakupów stacjonarnych i online? Na jakie zapisy umów i gwarancji uważać? Na te pytania starał się odpowiedzieć gość audycji Pogotowie Konsumenckie Andrzej Bućko, wiceprezes Federacji Konsumentów. Zobacz więcej na temat: zakupy sklepy zakupy w internecie sklep internetowy
Jak składać reklamacje usług finansowych - Jeżeli uważamy, że usługa finansowa świadczona jest w sposób nieprawidłowy, wówczas klientowi przysługuje prawo do reklamacji. Z kolei na podmiocie rynku finansowego ciąży obowiązek, by na taką reklamację odpowiedzieć w ciągu 30 dni – powiedział gość Pogotowia Konsumenckiego Bartosz Wyżykowski z Biura Rzecznika Finansowego. Zobacz więcej na temat: Polskie Radio 24 finanse banki
"Czarny piątek", czyli wyprzedażowe szaleństwo "Czarny piątek", tzw. Black Friday, to dzień, w którym rozpoczyna się sezon zakupów przed Świętami Bożego Narodzenia. W tym okresie wiele sklepów, które czynne są często w dodatkowych godzinach, oferuje zniżki i specjalne okazje. O tym, czy konsumenci - kupując towar w promocji - zachowują swoje prawa, mówiły w Pogotowiu Konsumenckim Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) i Katarzyna Słupek (Europejskie Centrum Konsumenckie). Zobacz więcej na temat: handel sklep UOKiK konsument
Jak kupować i reklamować żywność Produkty spożywcze kupowane w sklepach, na bazarach, straganach, przez internet czy w restauracjach nie zawsze są zgodne z tym, co przedstawiają umieszczone na nich etykiety. O tym, jak kupować i w razie potrzeby reklamować żywność, mówili w programie Pogotowie Konsumenckie Renata Jezierska (Inspekcja Handlowa w Warszawie), Aleksandra Frączek (Federacja Konsumentów) i Jakub Korczak (zawodowy kucharz). Zobacz więcej na temat: gastronomia jedzenie konsument zdrowie
Pogotowie Konsumenckie: zakupy tradycyjne Jakie prawa ma konsument w sklepie i zakładzie usługowym? Jak składać reklamacje? Co to jest rękojmia? Na m.in. te pytania odpowiadała w audycji Pogotowie Konsumenckie Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA handel konsument pieniądze UOKiK
Jak reklamować wakacje? Zapytaj eksperta! Wróciłeś z nieudanych wakacji i nie wiesz, jak je zareklamować i odzyskać pieniądze? A może urlop dopiero przed Tobą i chcesz poznać swoje prawa? Zadaj pytanie ekspertowi! Zobacz więcej na temat: konsument wakacje