Polskie Radio
Section05

reklamacja

Gdy biuro podróży nie wywiązuje się z umowy

Kupujemy wycieczkę i jesteśmy przekonani, że na miejscu zastaniemy hotel i widoki jak na zdjęciach w folderze biura podróży. Ale nie bądźmy naiwni, w hotelu są przecież pokoje, których okna nie wychodzą na ocean i palmy. Jakie prawa nam przysługują, gdy biuro podróży nie wywiąże się z umowy? O tym w "Czterech porach roku" mówił Marek Stachowski, radca prawny.
Zobacz więcej na temat:  Bogdan Sawicki wakacje Ferie zimowe wycieczka biuro podróży turystyka

Spór konsumencki czy sprawa kryminalna?

Gdy zakupiony przez nas produkt lub usługa nie są takie, jak być powinny, przychodzą nam z pomocą Federacja Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Rzecznik Finansowy, Inspekcja Handlowa itp. Zdarzają się też sytuacje kiedy to nie wystarcza. O tym, w jakich sytuacjach powinniśmy zgłosić sprawę na policję czy do prokuratury, mówił w Pogotowiu Konsumenckim mec. Andrzej Bućko, ekspert ds. prawa konsumenckiego.
Zobacz więcej na temat:  konsument prawo zakupy

Powakacyjne reklamacje. To trzeba wiedzieć

Wraz z końcem sezonu letniego lawinowo rośnie liczba skarg od konsumentów, którzy informują o opóźnionych i odwołanych lotach, zagubionym bagażu, niewłaściwie zorganizowanej wycieczce, czy problemach z wynajęciem samochodu. Jakie mamy prawa, co, kiedy i na jakich zasadach można reklamować ? W audycji Pogotowie Konsumenckie mówili o tym Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) i Karol Muż (Europejskie Centrum Konsumenckie).
Zobacz więcej na temat:  turystyka podróże wakacje

Usługę kosmetyczną czy fryzjerską też można reklamować

Klient może złożyć reklamację na źle wykonane usługi fryzjerskie czy kosmetyczne – przypomina Katarzyna Chwesiuk, prawnik z Federacji Konsumentów. Tak zawarte umowy to umowy o dzieło. Można się domagać obniżenia ceny, zwrotu pieniędzy, a przy poważnej wadzie także odszkodowania. Choć polskie prawo nie przewiduje zadośćuczynienia za szkody majątkowe, to istnieje możliwość ubiegania się o rekompensatę finansową za cierpienia psychiczne.
Zobacz więcej na temat:  fryzjer prawa konsumenta

"Czarny piątek", czyli wyprzedażowe szaleństwo

"Czarny piątek", tzw. Black Friday, to dzień, w którym rozpoczyna się sezon zakupów przed Świętami Bożego Narodzenia. W tym okresie wiele sklepów, które czynne są często w dodatkowych godzinach, oferuje zniżki i specjalne okazje. O tym, czy konsumenci - kupując towar w promocji - zachowują swoje prawa, mówiły w Pogotowiu Konsumenckim Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) i Katarzyna Słupek (Europejskie Centrum Konsumenckie).
Zobacz więcej na temat:  handel sklep UOKiK konsument

Jak kupować i reklamować żywność

Produkty spożywcze kupowane w sklepach, na bazarach, straganach, przez internet czy w restauracjach nie zawsze są zgodne z tym, co przedstawiają umieszczone na nich etykiety. O tym, jak kupować i w razie potrzeby reklamować żywność, mówili w programie Pogotowie Konsumenckie Renata Jezierska (Inspekcja Handlowa w Warszawie), Aleksandra Frączek (Federacja Konsumentów) i Jakub Korczak (zawodowy kucharz).
Zobacz więcej na temat:  gastronomia jedzenie konsument zdrowie