Polskie Radio
Section05

TEATR

"To zniszczenie teatru!". Tadeusz Różewicz kontra krytycy

Sztuki Tadeusza Różewicza, dziś zaliczane do największych osiągnięć współczesnej dramaturgii, w chwili premiery spotykały się z niechęcią wielu recenzentów. Przygotowany przez portal PolskieRadio.pl serwis specjalny rozewicz.polskieradio.pl to świetna okazja, by przyjrzeć się sporom wokół niektórych z jego dramatów.
Zobacz więcej na temat:  Tadeusz Różewicz historia Polski historia PRL HISTORIA literatura KSIĄŻKA książki spektakl nagroda Nobla

Musicial "40-latek" w Teatrze Rampa. Joanna Drozda: pokazujemy, że trzeba żyć tu i teraz

Okazją do powrotu do czasów dzieciństwa i pokazania młodemu pokoleniu, jak wygląda świat bez internetu jest spektakl "40-latek - warszawski musical", którego premiera we wrześniu odbyła się Teatrze Rampa. - Ten "40-latek" łączy nas wszystkich - mówi w "Czasie pogody" Joanna Drozda, reżyserka spektaklu, która wciela się w nim także w niezapomnianą Kobietę Pracującą, w serialu telewizyjnym kreowaną przez Irenę Kwiatkowską.
Zobacz więcej na temat:  Zbigniew Krajewski musical Irena Kwiatkowska Jerzy Gruza Joanna Drozda Teatr Rampa

"W czasie numerów należy wrzeszczeć". Kabaret Zielony Balonik robi rewolucję

– Matrony załamywały rączki nad tym strasznym skandalem, ale cichaczem marzyły, aby tam pójść ze swoimi mężami typu Florian Dulski – wspominała w Polskim Radiu Magdalena Samozwaniec, opowiadając o początkach działalności Zielonego Balonika, który niejednemu "Dulskiemu" zalazł za skórę.
Zobacz więcej na temat:  Tadeusz Boy-Żeleński kabaret Kraków konserwatyzm 1905 Magdalena Samozwaniec Paryż artysta poezja piosenka humor historia Polski historia teatru HISTORIA

"Wyzwolenie". Słuchowisko według Stanisława Wyspiańskiego w adaptacji i reżyserii Tomasza Cyza

Historia człowieka, człowieka teatru, ale przede wszystkim człowieka – wyjątkowego i nadwrażliwego, zagubionego, poszukującego rozwiązania, nie mogącego sobie poradzić ze sobą i światem. Człowieka myślącego, Polaka, ale przede wszystkim człowieka, który – jak powiada on sam – zjawia się „co jakie parę staj lat... co wiek...” i „nie może znieść tego co jest”. 
Zobacz więcej na temat:  Teatr Polskiego Radia słuchowisko Stanisław Wyspiański Tomasz Cyz Andrzej Brzoska Grzegorz Małecki Przemysław Stippa Monika Kwiatkowska Olgierd Łukaszewicz

"Wspomnienia chałturzystki - Z tamtej strony". Słuchowisko według utobiografii Stefanii Grodzieńskiej w adaptacji i reżyserii Adama Wojtyszko

Stefania Grodzieńska odsłania kulisy działalności estradowej, zdradza tajemnice aktorskiej kuchni, a jednocześnie z wyczuciem satyryka - spostrzegawczo i humorystycznie - komentuje rzeczywistość Peerelu. "Czy wiesz co to jest chałtura? W pierwotnym i zasadniczym znaczeniu słowem chałtura określamy dodatkową pracę, pozbawioną ambicji, a podjętą wyłącznie dla zarobku. To jest chałtura.
Zobacz więcej na temat:  Teatr Polskiego Radia RepertuarTeatruPR2023 Adam Wojtyszko Paweł Szaliński Monika Pikuła Leon Charewicz Robert Kowalski Marta Chodorowska Przemysław Wyszyński słuchowisko

Józef Bliziński a hrabia Fredro. "Jeśli pisał pod jego wpływem, to na podstawie lektury"

- Koniec dramaturgii Aleksandra Fredry datuje się na 1835 rok. Stąd też powstał taki rodzaj powiedzenia, że Fredro pisał do powstania listopadowego, a Bliziński od powstania listopadowego. Oczywiście jest to pewien skrót myślowy, ponieważ Bliziński miał 3 lata, kiedy wybuchło powstanie, a dość późno zaczął pisać - mówiła w Dwójce dr hab. Jagoda Hernik-Spalińska z Instytutu Sztuki PAN.
Zobacz więcej na temat:  Dwójka Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Instytut Teatralny im. Raszewskiego Małgorzata Szymankiewicz dramat literatura Polska Akademia Nauk Józef Bliziński Aleksander Fredro

Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna dla Anki Herbut za sztukę "Rohtko"

- Jestem bardzo wzruszona i bardzo dziękuję za tę nagrodę. Mimo, że ten tekst miał swoją prapremierę w dosyć zmediatyzowanym kontekście, to powstał z miłości do teatru. Cieszę się, że taki konkurs jak ten daje szansę na to, żeby ta miłość do teatru się zamanifestowała na poziomie tekstu być może bardziej niż w spektaklu - mówiła Anka Herbut odbierając tegoroczną Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną.
Zobacz więcej na temat:  dramat Gdynia literatura Dwójka

Jacek Braciak: zawód aktora pozwala mi na bezkarne korzystanie z ciemnej strony mej natury

Jacek Braciak jest cenionym aktorem teatralnym i filmowym, grał również w kilku serialach, chętnie wspólpracuje z Teatrem Polskiego Radia. W rozmowie z Malwiną Kiepiel i Magdą Kuydowicz opowiada o swoim podejściu do zawodu aktora i doświadczeniach reżyserskich. Ujawnia także, co najbardziej lubi robić w czasie wolnym.
Zobacz więcej na temat:  Malwina Kiepiel Magda Kuydowicz Jacek Braciak KULTURA FILM aktorstwo Trójka

"Harenda". Słuchowisko Marii Marcinkiewicz-Górnej w reżyserii autorki

Marii Marcinkiewicz-Górnej to słuchowisko o pewnym magicznym miejscu na Podhalu, w którym zaklęty został czas. Ciche, położone na uboczu, stanowi jakby nienachlane przedmieście całorocznej turystycznej stolicy Polski. Od Zakopianki oddzielone dawną drogą dojazdową i potokiem, od nieba – grapą i rzędami dwóch parceli. Wśród wybujałej zieleni i potężnych drzew stoi skromny dom w stylu góralskim, „od którego przecież wszystko się zaczęło” – jak mawiają mieszkańcy tego przysiółka. Gdyby nie pewna historia sprzed stu lat, zapewne nie byłoby tu ani stoku narciarskiego, ani pensjonatów, ani parafii z wyjątkowym dla tego regionu kościołem, ani szkoły, ani Domu Pracy Twórczej krakowskiej ASP.
Zobacz więcej na temat:  Teatr Polskiego Radia RepertuarTeatruPR2023 słuchowisko Maria Marcinkiewicz-Górna Maciej Kubera Piotr Skotnicki Elżbieta Kijowska Lucyna Malec Wiktoria Gorodeckaja Grzegorz Małecki Marta Kurzak Angelika Kurowska Wojciech Żołądkowicz

Przed premierą "Ślepego toru". Twórcy o wyzwaniach realizacji opery

On jest wybitnym reżyserem operowym i teatralnym, ona – cenioną choreografką. Marek i Izadora Weissowie byli gośćmi najbliższego wydania audycji "W antrakcie". Opowiadali o pracy nad operą "Ślepy tor", którą już wkrótce będziemy mogli zobaczyć w Teatrze Wielkim i wyzwaniach splatającej się współpracy zawodowej i życia prywatnego.
Zobacz więcej na temat:  Trójka KULTURA Malwina Kiepiel Magda Kuydowicz

"Kwiaty Pani Zofii". Słuchowisko Rafała Skąpskiego i Tomasza Skilera w reżyserii Dobrosławy Bałazy

"Kwiaty pani Zofii” to domknięcie cyklu słuchowisk opartych na wspomnieniach Zofii z Odrowąż Pieniążków Skąpskiej. Poprzednie dwa zatytułowane były „Dziwne jest serce kobiece” oraz „Kobieta i wojna”. Wspomnienia ukazały się w trzech tomach, pod łącznym tytułem „Dziwne jest serce kobiece”; obejmują one lata 1900-1961, choć w reminiscencjach autorka sięga czasów powstania styczniowego. "Kwiaty pani Zofii” oparte są na tomie trzecim wspomnień dotyczącym lat powojennych.
Zobacz więcej na temat:  Teatr Polskiego Radia RepertuarTeatruPR2023 słuchowisko Rafał Skąpski Dobrosława Bałazy Grażyna Barszczewska Krzysztof Wakuliński Ewa Serwa Robert Czebotar Mirosław Wieprzewski Piotr Makarski

"Nowy taniec La-ba-da". Słuchowisko Janusza Głowackiego w adaptacji i reżyserii Waldemara Modestowicza

Opowiadanie Janusza Głowackiego „Nowy taniec La-ba-da” powstało pod koniec lat sześćdziesiątych zeszłego stulecia, w czasach Peerelu. Głowacki był bystrym obserwatorem i miał świetne ucho do dialogów. Podglądał ludzi, słuchał ich uważnie i zapamiętywał. Był ciekawy życia, bywał w różnych środowiskach, tych elitarnych, stołecznego światka artystyczno-literackiego, ale też nie stronił od marginesu życia mieszkańców przedmieść i tak zwanej zapyziałej prowincji.
Zobacz więcej na temat:  Teatr Polskiego Radia RepertuarTeatruPR2023 słuchowisko Janusz Głowacki Waldemar Modestowicz Maciej Kubera Teresa Skoczylas Antoni Pawlicki Michalina Łabacz Lidia Sadowa Fabian Kocięcki Maciej Zuchowicz Jacek Braciak Michał Sitarski Mateusz Rusin Piotr Grabowski