Czym jest Frostpunk?
Główny projektant Frostpunka zaznacza, że świat przedstawiony w grze miał być czymś więcej niż tylko tłem dla rozgrywki. - Dla nas w 11 bit studios Frostpunk miał być przedsięwzięciem, które będziemy rozwijać na różnych polach. W 2018 roku wydaliśmy pierwszą edycję gry, której głównym motywem przewodnim było zapewnienie przetrwania dla ostatniego miasta na świecie. Niedawno wydany Frostpunk 2 opiera się na budowaniu nowej, postapokaliptycznej rzeczywistości.
31:04 czwórka ferment kulturalny 05.10.24 14.13.mp3 Jakub Stokalski, Jakub Nowak i Robert M. Wegner o książce na podstawie gry (Ferment kulturalny/Czwórka)
Zamysłem stworzenia książki osadzonej w świecie gry Frostpunk nie było wykreowanie zwykłej adaptacji. "Frostpunk. Antologia" od początku miała być dobrą literaturą, która nie jest skrojona jedynie pod zafascynowanych graczy. - Zależało nam, aby to była wartościowa książka, która przedstawia i eksploruje stworzony przez nas świat w naturalnej dla literatury formie - wyjaśnia projektant.
Jedyne w swoim rodzaju
Gry komputerowe są wyjątkowe pod względem współtworzenia doświadczenia. Aktywność gracza ma na to bezpośredni wpływ. Działania, które podejmujemy, są natychmiastowo realizowane na naszych oczach. Gry komputerowe łączą wizualność filmu i niezwykłych książkowych opisów z bezpośrednią możliwością kreowania tego, co w danym momencie dzieje się na monitorze.
Według Jakuba Stokalskiego, projektanta 11 bit studios, gra to medium, które ma ogromny wpływ na kształt ogółu współczesnej kultury. Mimo to gry wideo od chwili powstania mierzą się z wizerunkiem rozrywki przeznaczonej dla dzieci. - Historycznie gry i zabawa są starsze od samej ludzkości; wiele zachowań zwierząt można określić jako rodzaj gry - mówi Jakub Stokalski. - Granie i zabawa to aktywności fundamentalne dla rodzaju ludzkiego.
Czytaj także:
"Frostpunk. Antologia" - książka na podstawie świata gry
Zdaniem autorów książki omawianej na antenie Czwórki, materiał źródłowy idealnie nadawał się do stworzenia wartościowej literatury. - Nie każda gra wideo nadaje się na literacką rozmowę. "Frostpunk. Antologia" to właśnie dialog książki z grą, a nie adaptacja - tłumaczy Jakub Nowak. - Każda z czterech opowieści dzieje się nieco obok wydarzeń z gry. Ona rozszerza uniwersum Frostpunka, jednocześnie będąc bardzo dobrą literaturą - dodaje Robert Wegner.
Jak mówi Jakub Stokalski, pomysł na książkę "Frostpunk. Antologia" zrodził się podczas jego rozmowy z Jackiem Dukajem. Gość Alicji Michalskiej podkreśla, że gracz ożywia świat gry i ma na niego aktywny wpływ. To nie dzieje się w literaturze. Według niego, książki i gry mówią zupełnie innym językiem.
***
Tytuł audycji: Ferment kulturalny
Prowadzący: Alicja Michalska
Gość: Jakub Stokalski (deweloper, główny projektant gry Frostpunk) Jakub Nowak, Robert M. Wegner (współautorzy "Frostpunk. Antologia")
Data emisji: 05.10.2024
Godzina: 14.13
kajz/wmkor