Jak uchwała krajobrazowa zmieni nasze miasta?

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2020 20:19
Uchwała krajobrazowa została przyjęta. Nie dotyczy jedynie zasad umieszczania reklam wielkoformatowych w mieście, ale i małej architektury, by w miastach panowała estetyczna spójność. Co to oznacza dla mieszkańców miast?
Audio
  • Reklama w przestrzeni miejskiej. Zniknie na zawsze? (Czat Czwórki)
W wielu polskich miastach reklama zewnętrzna jest wszechobecna
W wielu polskich miastach reklama zewnętrzna jest wszechobecnaFoto: Cyrkiel-network/CC0/Wikimedia Commons

autobus podróż szczęście radość 1200.jpg
Czy transport publiczny powinien być darmowy?

Na jej mocy miasta mogą uchwalać własne uchwały krajobrazowe. W Gdańsku, Łodzi, Cieszynie i Nowym Sączu takie przepisy już obowiązują. Znikną dowolne ławki, stojaki na rowery, kwietniki i kosze na śmieci, restauratorzy będą musieli wygląd ogródków konsultować z włodarzami miasta. Skończy się estetyczna samowolka. Czy teraz łatwiej będzie dbać o wygląd Warszawy?

Porządek w przestrzeni miejskiej będzie regulowany przepisami

Zdaniem Kamila Dąbrowy, rzecznika prezydenta Warszawy uchwała uporządkuje chaos stołecznej przestrzeni. - Chcemy żyć w coraz ładniejszym mieście. Mamy nadzieję, że dzięki ustawie reklama, zwłaszcza wielkoformatowa nie będzie więcej straszyła w Warszawie. Firmy, które nie dostosują się do nowych przepisów będą musiały ponieść karę - komentował. 

Ustawa nie oznacza końca "reklamozy"

I mimo, że ustawa zmusi reklamodawców do zdjęcia niektórych bannerów, to same przepisy, jak przekonuje Xawery Stańczyk, nie sprawią, że raz na zawsze pozbędziemy się reklam z naszych miast. - Ustawa dopuszcza umieszczenie reklam na wielu nośnikach w przestrzeni miejskiej. Przed nami długa droga do wprowadzenia zmian, jakich oczekujemy - mówił. 

Zmiany wdrażane małymi krokami

- Będzie ograniczony format i liczba dopuszczalnych reklam. Staną się bardziej dyskretne. Kluczowe z naszego punktu widzenia było to, żeby tę uchwałę wdrożyć. Walka z firmami reklamowymi nie jest łatwa, bo te nie składają łatwo broni. Walczymy o przestrzeń wolną od reklam, bo tego domaga się społeczeństwo - dodawał Wojciech Wagner z Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Urbanista Łukasz Drozda zwracał podkreślał, że na efekty trzeba będzie jeszcze poczekać. Zmiany będą rzeczywiście widoczne na przestrzeni dwóch kolejnych lat.

Czy inne miasta mogą wzorować się na tej stołecznej uchwale przy tworzeniu swoich przepisów? Co chciałyby w niej zmienić osoby walczące z "reklamozą" w mieście? Czy w przyszłości pozbędziemy się reklam i bannerów na zawsze? Więcej na ten temat w nagraniu. 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi:  Piotr Firan 

Gość: w nagraniu: Kamil Dąbrowa (rzecznik prezydenta Warszawy). W studiu: Wojciech Wagner (Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego), Łukasz Drozda (urbanista, autor książki "Dwa tysiące. Instrukcja obsługi polskiej urbanizacji w XXI wieku"), Xawery Stańczyk (Stowarzyszenie Miasto Moje A w Nim)

Data emisji: 28.01.2020

Godzina emisji: 15.10

ac/kul

Czytaj także

Szkodliwe skutki hałasu. Jak się przed nimi uchronić?

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2018 17:16
Jednostajny zgiełk ulicy, huk przelatujących samolotów, ciągły szum pracujących w biurach komputerów, szkolne korytarze w czasie przerwy. Każdego dnia atakuje groźny dla naszego zdrowia hałas. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Otwarta Ząbkowska znów zaprasza na Pragę

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2019 12:01
Od pięciu lat organizowana jest Otwarta Ząbkowska. Już drugi rok jej wydarzenia przyciągają mieszkańców i turystów nie tylko w weekendy, ale i powszednie dni tygodnia. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Miasto dla młodych. "Myślenie strategiczne o tej grupie nie jest powszechne"

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2019 19:53
Dlaczego jedne miasta przyciągają młodych ludzi, a z innych uciekają? Co jest dla nich ważne w przestrzeni miejskiej?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy ekologia zmienia przemysł modowy?

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2019 12:58
- Rynek tekstylny, zaraz po przemyśle petrochemicznym jest drugim co do wielkości trucielem. Emisje z tego sektora są większe niż w przemyśle lotniczym. W skali roku to 1,700 miliardów wyprodukowanych sztuk odzieży i 2 miliardy ton odpadów - alarmowała Katarzyna Karpa-Świderek z WWF Polska.
rozwiń zwiń