- Voicoboty coraz częściej są stosowane przez firmy.
- Pomagają w obsłudze klienta i odpowiadają na powtarzalne pytania.
- Dzięki postępowi technologicznemu komunikacja jest coraz bardziej komfortowa.
Jak wskazują analizy, aż 70 procent osób, które rozpoczynają rozmowę z voicebotem, prowadzi ją do końca, choć trwa ona kilka minut. Co istotne, połowa z rozmówców czuje się komfortowo w trakcie takiej rozmowy, a poziom satysfakcji rośnie nawet do 95 procent w przypadku wykorzystania AI. Zasługa w tym osób, które pracują jako twórcy voicebotów. Jedną z nich jest Finka Heynemann, która jest gościem Czwórki.
Gdzie wykorzystywane są voiceboty?
- Jestem polonistką i logopedą. Początkowo trafiłam do jednej z firm technologicznych jako lingwista. Wiele firm już teraz się orientuje, że wsparcie głosowe czy możliwość kontrolowania maszyn, urządzeń i aplikacji głosem to jest technologia , która ma przyszłość - opowiada w audycji. - Jako użytkownicy chcemy, żeby maszyny były tak jak my. Dlatego niektóre, wielkie firmy produkujące komputery już jakiś czas temu wpadły na pomysł, że technologia powinna być przyjazna i ma się miło kojarzyć.
Rozmówczyni Piotra Firana zauważa, że pojawienie się głosowych asystentów jest naturalną konsekwencją rozwoju technologicznego. - Wcześniej np. mieliśmy komputery, z którymi się porozumiewaliśmy za pomocą klawiatury, ale przecież komunikacja słowna i głosowa jest też dosyć naturalna dla nas - tłumaczy. - Pomysł, żeby przejść do komunikacji nie tylko za pomocą wizualnego interfejsu, ale też głosem i językiem naturalnym, był kolejnym krokiem. To była naturalna kolej rzeczy, to się po prostu musiało w pewnym momencie zadziać.
Zobacz także:
W jaki sposób stosowane są voiceboty?
Asystenci głosowi towarzyszą nam coraz częściej, znajdziemy ich w telefonach, dzięki nim bez dotykania klawiatury możemy wyszukać ulubioną piosenkę, lub zadzwonić do kolegi. Firma Finki idzie trochę dalej.
- To jest dosyć szeroka działka, a my chcemy, żeby można było w ten sposób porozumiewać się z różnymi instytucjami - zaznacza specjalistka. - Cały czas kanał komunikacji telefonicznej jest bardzo popularny. Często ludzie zadają bardzo powtarzalne pytania, albo mają takie dosyć powtarzalne kwestie, które można załatwić właściwie automatycznie. Voiceboty mogą pomóc firmom w komunikacji z klientem.
18:41 CZWORKA/Czat Czwórki - Voice boty 29.06.2023.mp3 O voicebotach opowiada Finka Heynemann (Czat Czwórki/Czwórka)
Voiceboty - jak wygląda komunikacja?
Są osoby, które mają negatywne doświadczenia z takimi asystentami, jednak jak zapewnia specjalistka, wszelkie trudności w komunikacji na styku maszyna-człowiek są systematycznie eliminowane.
- Ta technologia naprawdę poszła naprzód. W ogóle od kilku lat jest mocno rozwijana, a zwłaszcza przyśpieszyła w ostatnich miesiącach - podkreśla Finka Heynemann. - To oznacza, że szanse na to, że ja się dogadam z botem, po prostu stają się coraz większe. Coraz bardziej rozmowa z nimi przypomina rozmowę z człowiekiem. W używanych wersjach językowych stosowane są różnego rodzaju akcenty, które mają przybliżyć nam region z którego pochodzimy. Naprawdę mamy poczucie, że to, co się tam dzieje "pod spodem" przekłada się na lepszą komunikację i poprawne wykonanie działania, o które prosimy.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: Finka Heynemann (twórczyni voicebotów, Apifonica)
Data emisji: 29.06.2023
Godzina emisji: 15.15
aw