Voiceboty - "to technologia, która ma przyszłość"

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2023 22:50
Z pół miliona rozmów przeprowadzonych przez inteligentnych asystentów głosowych z potencjalnymi klientami, tylko 10% rozmówców kończy konwersację po tym jak usłyszy, że rozmawia z botem. - Coraz częściej takie rozwiązania są wykorzystywane przez firmy - mówi Finka Heynemann, twórczyni voicebotów. - Postęp technologiczny pozwala na ich coraz lepsze działanie, a także wyższy komfort komunikacji.   
Roboty wchodzą tam gdzie praca jest powtarzalna, gdzie pracujemy w ciężkich warunkach.
Roboty "wchodzą" tam gdzie praca jest powtarzalna, gdzie pracujemy w ciężkich warunkach.Foto: Shutterstock/metamorworks
  • Voicoboty coraz częściej są stosowane przez firmy. 
  • Pomagają w obsłudze klienta i odpowiadają na powtarzalne pytania. 
  • Dzięki  postępowi technologicznemu komunikacja jest coraz bardziej komfortowa. 

 

Jak wskazują analizy, aż 70 procent osób, które rozpoczynają rozmowę z voicebotem, prowadzi ją do końca, choć trwa ona kilka minut. Co istotne, połowa z rozmówców czuje się komfortowo w trakcie takiej rozmowy, a poziom satysfakcji rośnie nawet do 95 procent w przypadku wykorzystania AI. Zasługa w tym osób, które pracują jako twórcy voicebotów. Jedną z nich jest Finka Heynemann, która jest gościem Czwórki.


Gdzie wykorzystywane są voiceboty?

- Jestem polonistką i logopedą. Początkowo trafiłam do jednej z firm technologicznych jako lingwista. Wiele firm już teraz się orientuje, że wsparcie głosowe czy możliwość kontrolowania maszyn, urządzeń i aplikacji głosem to jest technologia , która ma przyszłość - opowiada w audycji. - Jako użytkownicy chcemy, żeby maszyny były tak jak my. Dlatego niektóre, wielkie firmy produkujące komputery już jakiś czas temu wpadły na pomysł, że technologia powinna być przyjazna i ma się miło kojarzyć.

Rozmówczyni Piotra Firana zauważa, że pojawienie się głosowych asystentów jest naturalną konsekwencją rozwoju technologicznego. - Wcześniej np. mieliśmy komputery, z którymi się porozumiewaliśmy za pomocą klawiatury, ale przecież komunikacja słowna i głosowa jest też dosyć naturalna dla nas - tłumaczy. - Pomysł, żeby przejść do komunikacji nie tylko za pomocą wizualnego interfejsu, ale też głosem i językiem naturalnym, był kolejnym krokiem. To była  naturalna kolej rzeczy, to się po prostu musiało w pewnym momencie zadziać.


Zobacz także: 

W jaki sposób stosowane są voiceboty?

Asystenci głosowi towarzyszą nam coraz częściej, znajdziemy ich w telefonach, dzięki nim bez dotykania klawiatury możemy wyszukać ulubioną piosenkę, lub zadzwonić do kolegi. Firma Finki idzie trochę dalej.

- To jest dosyć szeroka działka, a my chcemy, żeby można było w ten sposób porozumiewać się z różnymi instytucjami - zaznacza specjalistka. - Cały czas kanał komunikacji telefonicznej jest bardzo popularny. Często ludzie zadają bardzo powtarzalne pytania, albo mają takie dosyć powtarzalne kwestie, które można załatwić właściwie automatycznie. Voiceboty mogą pomóc firmom w komunikacji z klientem. 


Posłuchaj
18:41 CZWORKA/Czat Czwórki - Voice boty 29.06.2023.mp3 O voicebotach opowiada Finka Heynemann (Czat Czwórki/Czwórka)

 

Voiceboty - jak wygląda komunikacja?

Są osoby, które mają negatywne doświadczenia z takimi asystentami, jednak jak zapewnia specjalistka, wszelkie trudności w komunikacji na styku maszyna-człowiek są systematycznie eliminowane.

- Ta technologia naprawdę poszła naprzód. W ogóle od kilku lat jest mocno rozwijana, a zwłaszcza przyśpieszyła w ostatnich miesiącach - podkreśla Finka Heynemann. - To oznacza, że szanse na to, że ja się dogadam z botem, po prostu stają się coraz większe. Coraz bardziej rozmowa z nimi przypomina rozmowę z człowiekiem. W używanych wersjach językowych stosowane są różnego rodzaju akcenty, które mają przybliżyć nam region z którego pochodzimy. Naprawdę mamy poczucie, że to, co się tam dzieje "pod spodem" przekłada się na lepszą komunikację i poprawne wykonanie działania, o które prosimy.


***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Gość: Finka Heynemann (twórczyni voicebotów, Apifonica)

Data emisji: 29.06.2023

Godzina emisji: 15.15

aw

Czytaj także

GPT pisze prace studentom. Powstało narzędzie, które wykryje plagiaty

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2023 15:16
Niektórzy uczniowie i studenci wyręczają się sztuczną inteligencją w pisaniu wypracowań, esejów i odrabianiu prac domowych. - Można wykryć to, że dany tekst został wygenerowany komputerowo - przestrzegała dr Karolina Małagocka z Akademii Leona Koźmińskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Etyka sztucznej inteligencji - czy istnieje i kto za nią odpowiada?

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2023 19:00
Sztuczna inteligencja ma pomagać ludzkości osiągać jej cele. Uczące się algorytmy są częścią naszej rzeczywistości, jednak wykorzystywane bez odpowiedniego kontekstu mogą stać się siłą niszczącą. 
rozwiń zwiń