Jako neuroróżnorodne określa się osoby, których systemy neurologiczne funkcjonują inaczej, niż ma to miejsce u osób neurotypowych. To osoby z dysleksją, dyskalkulią, spektrum autyzmu lub z ADHD. Co to znaczy że dziecko jest Neuroatypowe? Jak wspierać takie dziecko w domu i szkole? Czego rodzic powinien oczekiwać od placówki i dlaczego pojawia się coraz więcej dziećmi z orzeczeniami?
Okazuje się, że oprócz dzieciom diagnozę można i należy stawiać osobom dorosłym, które funkcjonują w swoich grupach zawodowych. - Często się zdarza, że podobne zaburzenia możemy też dostrzec u rodziców, chociaż oni mają już narzędzia aby lepiej radzić sobie ze swoim zachowaniem i emocjami. Dziecko nie potrafi ale tym bardziej po postawieniu diagnozy mamie, łatwiej mu zrozumieć swoją przypadłość - powiedziała Magdalena Boćko-Mysiorska.
Tymczasem jak dodała dr n. med. Anna Kaźmierczak-Mytkowska nie będziemy mówić do dzieci specjalistycznym językiem, ale tak żeby zrozumiało swoją osobowość chodzi o to żeby wejść trochę do jego świata i w tym świecie pobyć w taki sposób żeby lepiej zrozumiało ono i przyswoiło to co powiem. I powinniśmy zostać uważni na słowa bo dzieci są bardzo wrażliwe Tym bardziej kiedy trudno mu czasami przyjąć komunikaty Nie będziemy mówić specjalistycznym językiem dziecku i opowiadać bo to nie ma najmniejszego sensu. Ale chodzi o to żeby wejść trochę do jego świata i w tym świecie pobyć w taki sposób żeby dziecko lepiej zrozumiało i przyswoił o to co powiem. I możemy zostać uważni na słowa bo dzieci są bardzo wrażliwe na słowa zwłaszcza jeśli są tym bardziej wrażliwe zasadniczo i bardzo trudno czasami przyjąć komunikaty
Zaburzenia ze spektrum autyzmu wpływają nie tylko na postrzeganie świat, ale także komunikacje z innymi oraz zachowanie się w różnych sytuacjach. Wspieranie uczniów z neuroróżnorodnością taką jak autyzm stanowi wyzwanie dla nauczycieli, rodziców i specjalistów, którzy muszą dostosować swoje metody pracy, aby odpowiedzieć na indywidualne potrzeby ucznia.
W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, pojawił się również temat prawa pacjenta. Zanim wybierzemy się do szpitala, lekarza, a może po skierowanie do specjalisty - poznajmy prawa swoje i swojego dziecka. Co jest naruszeniem praw pacjenta? Do czego pacjentowi jego prawa? W czym może pomóc rzecznik praw pacjenta? Czy rodzic może odmówić leczenia dziecka? Co grozi za nie leczenie dziecka i jakich przypadkach można kogoś skierować na lecenie psychiatryczne? W "Strefie Rodzica" opowiedziała o tym: Urszula Rygowska-Nastulak zastępca dyrektora Departamentu Postępowań Wyjaśniających RPP.
A więcej o tym można posłuchać w zapisie całej audycji:
119:34 [DAB]Dzieciom (PCM) 7 wrzesień 2024 21_00_40.mp3 W "Strefie Rodzica" Magdalena Boćko-Mysiorska i dr n. med. Anna Kaźmierczak-Mytkowska - Psycholog kliniczny, psychoterapeuta dzieci, młodzieży i rodzin, Dyrektor Medyczny ds. dzieci i młodzieży
* * *
Audycja:
Strefa rodzica
Prowadzi:
Marta Powałowska
Goście: Magdalena Boćko-Mysiorska i dr n. med. Anna Kaźmierczak-Mytkowska - Psycholog kliniczny, psychoterapeuta dzieci, młodzieży i rodzin, Dyrektor Medyczny ds. dzieci i młodzieży oraz Urszula Rygowska-Nastulak zastępca dyrektora Departamentu Postępowań Wyjaśniających RPP
Data emisji: 7.09.2023
Godzina emisji: 21.00
***
Od ponad dziewięciu lat Polskie Radio Dzieciom wspiera rodziców w trudnej codzienności, nadając audycję "Strefa rodzica", w której praktykę naszego życia można skonfrontować z teorią i wieloma dobrymi radami. Zadajemy wnikliwe pytania specjalistom, dotyczące szeroko rozumianego rodzicielstwa, wychowania czy zdrowia. W wakacje, które sprzyjają różnym aktywnościom rodzinnym, rozmawiamy również o tym, jak zadbać o bliskość w relacji partnerskiej, czy prawach osób podróżujących.
Więcej podcastów "Strefa rodzica - Rozmowy z ekspertami" na platformie podcasty.polskierdio.pl.
Polskie Radio Dzieciom - nadajemy na dziecięcej fali!