Boris Kudliczka: w czasie studiów nie byłem wielkim fanem opery

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2024 11:11
- W młodości spotykałem się z operą, która była konserwatywna, naiwna w interpretacji. W ogóle mnie do niej nie ciągnęło. W 1995 roku na zaproszenie Andrzeja Kreutz-Majewskiego zostałem jego asystentem w Teatrze Wielkim w Warszawie. Tam poznałem się z Mariuszem Trelińskim. Zaczęliśmy współpracować i po pewnym czasie narodził się pomysł, by stworzyć razem operę - mówił w Dwójce Boris Kudliczka, scenograf operowy i teatralny.
Boris Kudliczka urodził się i kształcił na Słowacji, ale swoje życie zawodowe związał z Polską
Boris Kudliczka urodził się i kształcił na Słowacji, ale swoje życie zawodowe związał z PolskąFoto: Marcin Obara/PAP
  • Boris Kudliczka jest jednym z najciekawszych i najbardziej inspirujących scenografów. Rozgłos przyniosły mu przede wszystkim realizacje w operze.
  • Tworzy także na potrzeby filmu i teatru. Ponadto jest designerem i architektem.
  • W audycji "O wszystkim z kulturą" wspominał m.in. "Madame Butterfly", która zapewniła mu światową sławę.

Boris Kudliczka urodził się i kształcił na Słowacji, ale swoje życie zawodowe związał z Polską. Najbardziej znany jest z oper wyreżyserowanych przez Mariusza Trelińskiego, do których tworzył scenografię, budował przestrzeń.

Trampolina do sławy

Zaczęło się od "Madame Butterfly" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. - To była nasza oddolna inicjatywa. Mieliśmy po prostu potrzebę wzajemnie się sprawdzić i stworzyć produkcję, która być może kogoś zainteresuje. "Madame Butterfly" powstała bez zamówienia, tylko z naszej czystej potrzeby pokazania sobie, że potrafimy robić ciekawą, nowoczesną operę - tłumaczył gość Dwójki.

Ważną rolę w przedsięwzięciu odegrał również Waldemar Dąbrowski, który właśnie w tamtym okresie objął stanowisko dyrektora TWON. - To się wszystko dobrze zgrało w czasie. Waldek poszukiwał pomysłów na swój program dyrekcyjny, a myśmy się w tym mieścili. Myśmy akurat weszli w ten moment, kiedy zaczął go tworzyć. Zaprezentowaliśmy my makiety i rysunki, a jego decyzja była jednoznaczna: "Robimy!" - wspominał Boris Kudliczka.

Styl à la Boris Kudliczka

Z cenionym scenografem rozmawialiśmy także w audycji m.in. o cechach stylu, które go wyróżniają, współczesnych widzach i ich oczekiwaniach oraz dramaturgii przestrzeni ekspozycyjnych, które – odchodząc od scenografii teatralnej i operowej – obecnie wybiera.


Posłuchaj
29:00 Dwójka OWZK 31.05.2024.mp3 Scenograf Boris Kudliczka o swoich początkach w świecie opery i cechach stylu, które go wyróżniają (O wszystkim w kulturą/Dwójka) 

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadziła: Monika Pilch

Gość: Boris Kudliczka (scenograf, designer, architekt)

Data emisji: 31.05.2024

Godz. emisji: 17.30

pg/wmkor

Czytaj także

Marian Kołodziej - scenograf. W jaki sposób tworzył dekoracje i kostiumy?

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2024 10:14
Marian Kołodziej to artysta, który w swojej twórczości regularnie powracał do traumatycznych przeżyć czasu wojny. Wspomnienia z obozu Auschwitz obecne były w jego dziełach, jeszcze zanim zdecydował się na stworzenie "Klisz pamięci". Tworząc scenografie, współpracował z najwybitniejszymi reżyserami teatralnymi i filmowymi. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

30. Bydgoski Festiwal Operowy: od nawiązania do ikony filmu gangsterskiego po hip-hop do dźwięków baroku

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2024 17:41
Tegoroczny, 30. Bydgoski Festiwal Operowy zainauguruje premiera opery komicznej "Don Pasquale" w wykonaniu zespołu Opery Nova. - Sądząc po próbach, których byłem świadkiem, widzów czeka dobra zabawa, bardzo ciekawie nawiązująca do jednej z ikon filmu gangsterskiego - powiedział w Dwójce Maciej Figas, dyrektor Opery Nova w Bydgoszczy. Festiwal rusza w najbliższą sobotę (20.04) pod patronatem Programu 2. 
rozwiń zwiń