Dyplomacja kulinarna. Jak budować markę kraju jedzeniem?

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2024 12:00
Dyplomacja może mieć różne oblicza. O dyplomacji kulinarnej opowiedziała w audycji "Męskie gotowanie" Dr Joanna Gocłowska Bolek - latynoamerykanistka z Uniwersytetu Warszawskiego. 
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock/Eileen_10
  • Gościem audycji "Męskie gotowanie" byłą Dr Joanna Gocłowska Borek - latynoamerykanistka z Uniwersytetu Warszawskiego
  • Dyplomacja kulinarna to rodzaj promowania kultury danego kraju przez potrawy
  • Dobrym przykładem krajów, które dobrze wykorzystały dyplomacje kulinarną jest Tajlandia, Peru i kraje nordyckie. 
  • Polska nie prowadzi długofalowej strategi tego typu dyplomacji. 

Budowa marki kraju przez jedzenie

Jest wiele sposobów, żeby wypromować państwo na arenie międzynarodowej. Jednym z nich jest dyplomacja kulinarna. - To pomysł na promowanie kultury kraju poprzez kuchnię- tłumaczy termin Dr Joanna Gocłowska Borek z Uniwersytetu Warszawskiego. - Służby dyplomatyczne danego kraju opracowują strategię jak budować markę poprzez promowanie potraw, przypraw i artykułów spożywczych. 

Nie tylko przepisy są istotne, ale też historie i tradycje stojące za tymi potrawami, coś co pozwala się zagłębić w kulturę. Klasyczna dyplomacja kulinarna jest oparta na pomyślę długookresowym, a nie sezonowym - mówi ekspertka. 

Posłuchaj
33:06 CZWORKA meskie gotowanie - kulinarna dyplomacja (mp3) 2024_08_10-11-04-46.mp3 Dyplomacja kulinarna to dział dyplomacji kulturowej. Ma na celu budowanie pozytywnego wizerunku wykorzystując bogatą kulturę kulinarną kraju. (Czwórka/Męskie gotowanie)

 

Tajlandia

Na świecie jest wiele przykładów krajów, które zdecydowały się promować swoją kulturę poprzez dania i produkty spożywcze. Przykładem kto zrobił to dobrze jest Tajlandia. - W 2001 władze Tajlandii zbudowały strategię dyplomacji kulinarnej i postawiły na gamę produktów regionalnych, które kojarzą się z tym krajem i rozbudowały sieć tajskich restauracji na świecie - opowiada gościni audycji "Męskie gotowanie". - Dzisiaj tajskie restauracje znajdziemy na każdym zakątku globu i są dzięki nim zbudowane pozytywne skojarzenia, oprócz tego popularne stały się kursy gotowania tajskich potraw. 

Kraje nordyckie

Inną strategie obrały północne kraje europejskie, które połączyły siły i opracowały wspólną strategię dyplomacji kulinarnej. - Kraje nordyckie postanowiły promować wspólnie swoje potrawy pod marką "nowej kuchni nordyckiej"- mówi Dr Gocłowska Borek. - W 2004 roku przygotowały kulinarny manifest w 10 punktach, w których położyły nacisk na jakość produktów i korzystanie z produktów sezonowych, żeby nie sprowadzać składników z za granicy, a wspierać lokalnych rybaków i rolników. 

Zobacz także: 

Peru

W Ameryce Południowej najbardziej rozpowszechnioną kuchnią jest kuchnia Peruwiańska - opowiada słuchaczom Czwórki Dr. latynoamerykanistka z Uniwersytetu Warszawskiego. - Kultura kulinarna Peru jest oparta na lokalnych produktach, ale też łączy swoje lokalne smaki z kuchnią japońską, ponieważ do Peru przybyło bardzo wielu migrantów japońskich.

Ponad 40% turystów przyjeżdża do tego kraju właśnie żeby spróbować ich kuchni - dodaje ekspertka. 

A Polska?

Podczas audycji "Męskie gotowanie" pojawił się również nasz narodowy wątek kulinarny. - W Polsce niestety nie prowadzi się zaplanowanej strategi dyplomacji kulinarnej, a szkoda, bo mamy co promować - tłumaczy Dr Gocłowska Borek. - Już istnieją pozytywne skojarzenia z Polską kuchnią i mamy produkty znane na świecie, więc od tego możemy wyjść przy budowaniu naszej marki. Ekspertka zdradziła, że Polska turystycznie kojarzy się najbardziej z trzema produktami - z pierogami, kiełbasą i wódką. 

- Warto postawić na te potrawy i zachęcić celebrytów i szefów kuchni żeby to promowali oraz zorganizować festiwale, pokazy i inne przedsięwzięcia, które będą promocją dla polskiej kuchni. 

***

Nazwa audycji: Męskie gotowanie

Prowadzi: Jędrzej Rosiewicz

Gość: Dr Joanna Gocłowska Borek

Data emisji: 10.08.2024

Godzina emisji: 11.15

gV

Czytaj także

Co byśmy jedli, gdyby nie produkty z importu?

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2017 15:32
Czy składniki, które pojawiają się na polskim stole na pewno są polskie? - Nie zdajemy sobie sprawy, skąd biorą się warzywa czy przyprawy, choć producenci informują nas o kraju pochodzenia na opakowaniach. Cynamon, czy goździki już się nam "opatrzyły", a przecież są egzotyczne - mówiła Joanna Lewandowska z Kwiatowej Manufaktury.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polska mozaika kulinarna. Fenomen kuchni chłopskiej

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2024 14:30
- Historia tradycyjnej kuchni polskiej jest bardzo apetyczna, ale coraz mniej o niej wiemy. Żeby spróbować ciekawych dań, wcale nie musimy wyjeżdżać bardzo daleko, bo kuchnia Polski jest bardzo zróżnicowana - przekonuje dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek, badaczka kultury kulinarnej i autorka książki "Tradycje kulinarne Polski". 
rozwiń zwiń