Dyplomacja kulinarna - które potrawy mogą zostać ambasadorami polskiej kuchni

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2025 14:08
Okres polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej jest bardzo dobrą okazją do promocji rodzimej kuchni. Wiadomo już, że będą towarzyszyć jej polskie jabłka. Jakie jeszcze potrawy można promować w świecie? O polskiej dyplomacji kulinarnej opowiedziała Magdalena Tomaszewska-Bolałek.
Magdalena Tomaszewska-Bolałek o polskiej dyplomacji kulinarnej
Magdalena Tomaszewska-Bolałek o polskiej dyplomacji kulinarnej Foto: Polskie Radio/Piotr Podlewski

Dyplomacja kulinarna 

- Dyplomacja kulinarna nie polega wyłącznie na prezentowaniu potraw. To bywa często mylone; słysząc te słowa bardzo często myślimy wyłącznie o bankiecie, który odbywa się podczas ważnych uroczystości - mówi Magdalena Tomaszewska-Bolałek, badaczka kultury kulinarnej z Uniwersytetu SWPS.


Posłuchaj
32:49 PR4_09_01_2025_8_12_Poranek_Czwórki.mp3 Magdalena Tomaszewska-Bolałek o dyplomacji kulinarnej (Poranek Czwórki/Czwórka)

 

- Zjawisko dyplomacji kulinarnej jest o wiele bardziej złożone. To działanie, które ma na celu promocję kraju poprzez kulturę kulinarną. Na nią składa się nie tylko sama potrawa w postaci fizycznej, ale także wszystko, co jej dotyczy: historia, pochodzenie, cała otoczka społeczno-kulturowa - wyjaśnia Magdalena Tomaszewska-Bolałek. Jak twierdzi ekspertka, przyjęcia w ambasadach odbywają się bardzo często. Jeżeli goście, poza jedzeniem, nie usłyszą żadnej ciekawej historii związanej z tym co spożywają, będzie to dla nich kolejny z wielu niewyróżniających się bankietów.

Zobacz także:

Polska prezydencja

Jak twierdzi Magdalena Tomaszewska-Bolałek, okres polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej jest szansą na rozpowszechnienie kuchni naszego kraju. Ekspertka uważa jednak, że w naszym przypadku całą oś promocji stanowi produkt. Aby skutecznie rozpowszechnić polską kuchnię, potrzebuje ona interesującej opowieści i historii, która sprawi, że pozostanie w pamięci odbiorców, w szczególności użytkowników mediów społecznościowych.



Niestety nasze rodzime potrawy nadal pozostają mało znane na świecie. Gościni Czwórki twierdzi, że przeciętny Europejczyk będzie kojarzył polską kuchnię z mocnymi alkoholami, pierogami i kiełbasą.


Jak rozpowszechnić polską kuchnię?

Dobrym przykładem sukcesu na polu dyplomacji kulinarnej są Włochy. - Dostarczając ludziom informacje o kulturze, budujemy swój wizerunek. Bardzo często jeździmy gdzieś po coś konkretnego. Jedziemy do Neapolu, żeby zjeść pizzę, bo to miejsce z tego słynie - wyjaśnia rozmówczyni Damiana Sikorskiego.



- Przy promocji kultury kulinarnej nie chodzi o to, aby wszystkim prezentować dokładnie ten sam produkt - mówi gościni Czwórki. - To, co będzie smakować Japończykowi, może nie trafić w gust Francuza. Nie szukajmy jednego magicznego składnika, który możemy sprzedać na całym świecie - dodaje.

***

Tytuł audycji: "Poranek Czwórki"

Prowadzi: Damian Sikorski

Gościni: Magdalena Tomaszewska-Bolałek (badaczka kultury kulinarnej, Food Studies Uniwersytet SWPS)

Data emisji: 09.01.2025

Godzina: 8.12

kajz

Czytaj także

Co dziś na obiad? "Męskie gotowanie" z Zuzą Lisowską

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2024 15:08
Gotować każdy musi - jedni z potrzeby, a drudzy z ogromnej pasji. Dzisiejsza gościni "Męskiego gotowania" pokazała, jak wyjątkowe mogą być niektóre dania. Burger z arbuzem? O tym i innych nietypowych połączeniach i kulinarnych podróżach po świecie opowiedziała Zuza Lisowska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kiedy robot zrobi nam obiad? Sztuczna inteligencja w kuchni

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2024 16:29
Sztuczna inteligencja to gorący temat. Wdziera się w każdą dziedzinę naszego życia, wchodzi też do naszych kuchni, podaje nam dania. A kiedy AI ugotuje nam obiad? Na to pytanie odpowiedzi szukali Piotr Firan i jego goście - Przemysław Ziemichód, dziennikarz kulinarny, i Adam Grzanka, bloger. 
rozwiń zwiń