Polskie Radio
Section05

astronomia

Polski astronauta poleci na Międzynarodową Stację Kosmiczną. "Proces rekrutacyjny był dosyć długi"

Polski astronauta weźmie udział w misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej - poinformowało ministerstwo rozwoju i technologii. W piątek szef resortu Waldemar Buda podpisał porozumienia w tej sprawie z Europejską Agencją Kosmiczną oraz amerykańską firmą działającą w branży kosmicznej - Axiom Space. Do zadań Polaka będzie należało testowanie najbardziej zaawansowanych technologii polskich przedsiębiorców oraz realizacja eksperymentów i programu edukacyjnego skierowanego do uczniów.
Zobacz więcej na temat:  kosmos Ministerstwo Rozwoju technologie astronautyka Waldemar Buda esa NASA

W sierpniu warto patrzeć w niebo. Uwaga, nadlatują Perseidy!

Sierpień to jeden z najlepszych miesięcy na obserwowanie sklepienia niebieskiego. Dwie pełnie, zjawisko superksiężyca, spadające gwiazdy: naprawdę jest wiele fantastycznych powodów, by w ostatnim miesiącu wakacji zadzierać głowę i, jeśli tylko będą odpowiednie warunki pogodowe, wpatrywać się w nocne niebo.
Zobacz więcej na temat:  Trójka Michał Żołądkowski niebo gwiazdy perseidy pełnia księżyca Przemysław Lis Witold Lazar Rafał Grabiański

Rok Mikołaja Kopernika. Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii z wizytą w Molatach na Litwie

Rok 2023 został ogłoszony przez Senat RP Rokiem Mikołaja Kopernika. Przypada w nim 550. rocznica urodzin i 480. rocznica śmierci wielkiego polskiego astronoma. Jest to świetna okazja by lepiej poznać sylwetkę genialnego uczonego, który „wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię“ – jego liczne zainteresowania, dokonania i przełomowe odkrycia naukowe.
Zobacz więcej na temat:  Mikołaj Kopernik Litwa Instytut Polski Ministerstwo Spraw Zagranicznych

W sierpniu warto patrzeć w niebo. Co możemy zaobserwować ponad nami?

Sierpień to jeden z najlepszych miesięcy na obserwowanie sklepienia niebieskiego. Czekają nas pełnie Księżyca, a także największe natężenie spadających gwiazd. Na początku sierpnia, przy okazji pierwszej w tym miesiącu pełni, można zaobserwować zjawisko superksiężyca. A to niejedyne atrakcje na niebie, które będzie można obserwować w ostatnim miesiącu wakacji.

Niepołomice od kulis. "Lato z Radiem" 2023 historycznie i sportowo

"Lato z Radiem" 2023 po raz kolejny odkrywa przed słuchaczami niezwykłe miejsce w Polsce. W podziemiach niepołomickiego zamku jest wmurowany magiczny kamień z krakowskiego Wawelu, a jego krużgankami spacerowała Królowa Bona. Ale Niepołomice to nie tylko historia, bo jest tu jedyne w Polsce Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne, a przede wszystkim klub Puszcza Niepołomice, który wdarł się z rozpędem do piłkarskiej ekstraklasy.
Zobacz więcej na temat:  Lato z Radiem 2023 Roman Czejarek Kraków małopolskie społeczeństwo

Prof. Marek Abramowicz: fizyka czy matematyka to dziedziny trudne, ale piękne i porywająco ciekawe

Astrofizyk, badacz gwiazd, czarnych dziur i galaktyki - z równą przyjemnością uprawia filozofię, która bywa kluczem do rozwiązywania zagadnień z fizyki teoretycznej. Podejmuje kwestie wiary w Boga, która nie stoi w sprzeczności z obiektywną nauką, pokazuje, jak fizyka w jego naukowym życiu nieustannie splata się z wiarą w pojęciu metafizycznym. Gościem audycji "Po drugiej stronie lustra" był prof. Marek Abramowicz.
Zobacz więcej na temat:  Katarzyna Jankowska Katarzyna Jankowska – PODCAST fizyka filozofia

Misja EUCLID. Teleskop zbada galaktyki w promieniu 10 miliardów lat świetlnych

Właśnie wystartowała misja EUCLID Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA z 1,2-metrowym teleskopem i czujnikami na podczerwień na pokładzie. - Wprawdzie wydaje nam się, że już rutynowo wysyłamy teleskopy w kosmos, ale ten będzie miał zadanie absolutnie niezwykłe, bo skatalogowanie kosmosu aż do 10 miliardów lat świetlnych od nas - mówi prof. Grzegorz Wrochna, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej.
Zobacz więcej na temat:  kosmos esa Dorota Truszczak Ziemia

Kosmiczna inwestycja Polski. "Mamy szansę stać się czołowym europejskim dostawcą danych obserwacyjnych"

Polska Agencja Kosmiczna odebrała trzy zestawy teleskopów do obserwacji satelitów i tzw. śmieci kosmicznych. Każdy zestaw to cztery teleskopy. Zlokalizowane w miejscach o doskonałych warunkach obserwacyjnych - w Chile, Australii i RPA - będą dostarczały dane o ruchu na orbicie 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Koszt inwestycji to ponad 30 mln złotych.
Zobacz więcej na temat:  POLSKA kosmos obserwacje NAUKA astronautyka satelita społeczeństwo

Pogląd na wygląd Wszechświata. Jak zmieniał się na przestrzeni dekad?

Dopiero 100 lat temu astronomowie dowiedli, że nasza galaktyka nie jest jedyną galaktyką we Wszechświecie. W rzeczywistości stanowi jedną z licznych „wysp”, gdzie skupiają się gwiazdy i inna materia. W kolejnych latach naukowcy poznawali kolejne tajemnice Wszechświata, a nasza wiedza o tym, co otacza naszą galaktykę, zwiększała się.
Zobacz więcej na temat:  Trójka Jacek Frentzel Witold Lazar Wszechświat kosmos