Polskie Radio
Section05

kosmos

Księżyc, który zamienił planetę w karzełka. Charon, Pluton i kosmiczne przypadki

Na kilku teleskopowych zdjęciach Plutona z lat 1965-1978, oznaczonych w archiwum jako fotografie "z defektem", widać dziwne wybrzuszenie na powierzchni planety. Dzięki niemu właśnie odkryto księżyc, którego nikt nie szukał, a który wprowadził spore zamieszanie we współczesnej astronomii.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA astronomia Pluton USA Arizona odkrywcy obserwacje układ słoneczny sonda planety planeta księżyc

Piknik Naukowy 2024. Czy woda może być paliwem rakietowym?

- Na naszym stanowisku na 27. Pikniku Naukowym Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik będzie można zobaczyć model demonstracyjny rakiety Emilia. To rakieta, do której wystarczy pompka, woda i dużo zapału, by ją wystrzelić - powiedział w audycji "Eureka" Jakub Kowalczyk z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.
Zobacz więcej na temat:  Artur Wolski Piknik Naukowy Piknik Naukowy 2024 rakieta nowe technologie

Chiny nie zwalniają w podboju kosmosu. "Są liderami na równi z Amerykanami"

Kapsuła chińskiej sondy kosmicznej Chang'e-6 pomyślnie wylądowała na ciemniej, niewidocznej z Ziemi stronie Księżyca. - Chiński program kosmiczny trwa od lat 50. XX wieku, ale tempa nabrał w latach 90. Z roku na rok dowiadujemy się o postępach. Obecnie Chińczycy są liderami na równi z Amerykanami. Wybudowali nawet własną stację kosmiczną - mówił w Polskim Radiu 24 dr hab. Marcin Jacoby z Zakładu Studiów Azjatyckich SWPS.
Zobacz więcej na temat:  Chiny Magdalena Skajewska