Historia

Roland Garros - francuski pilot znany z kortów tenisowych

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2023 05:40
105 lat temu, 5 października 1918 roku, w walce powietrznej zginął Roland Garros, jeden z najwybitniejszych francuskich pilotów okresu I wojny światowej i pierwszy człowiek, który dokonał przelotu nad Morzem Śródziemnym. 
Roland Garros w 1911 roku
Roland Garros w 1911 rokuFoto: Gallica/dp

Roland Garros przyszedł na świat 6 października 1888 roku na należącej do Francji wyspie Reunion położonej na wschód od Madagaskaru. W młodości chciał zostać pianistą, ale artystyczne umiłowania musiały ustąpić miejsca pragnieniu wzniesienia się w przestworza.


Posłuchaj
04:20 niezła historia___v2021020996_tr_0-0_9f3b2fac[00].mp3 O osiągnięciach Rolanda Garrosa opowiada historyk prof. Tomasz Gajownik. Audycja "Niezła historia" prowadzona przez Piotra Łodeja (PR, 23.09.2021)

 

- W 1909 roku poszedł na jeden z pierwszych pokazów lotniczych i, co tu dużo mówić, zakochał się. Odkrył swoje prawdziwe powołanie - mówił w audycji Polskiego Radia historyk prof. Tomasz Gajownik.

Garros wyrobił licencję pilota i związał się z firmą lotniczą Morane-Saulnier, w której pracował jako oblatywacz samolotów. Brał udział w wielu europejskich zawodach lotniczych, był również autorem kilku przełomowych wyczynów. W 1911 roku ustanowił światowy rekord wysokości lotu, wzbijając się na wysokość 5610 metrów.

Dwa lata później, 23 września 1913 roku, jako pierwszy człowiek w historii przeleciał nad Morzem Śródziemnym. Trasę między miejscowością Frejus w południowej Francji a Bizertą w Tunezji (wówczas francuskiej kolonii) pokonał w 7 godzin i 53 minuty.

- Tak naprawdę samoloty zaczynały dopiero funkcjonować w obiegu, przede wszystkim wojskowym. Ten przelot pokazał, ile taka maszyna może utrzymać się w powietrzu i to później miało swoje znaczenie głównie w okresie I wojny światowej - mówił prof. Tomasz Gajownik.

Przełomowe rozwiązanie

Gdy w 1914 roku wybuchła Wielka Wojna, Roland Garros wstąpił na ochotnika do francuskich sił powietrznych. Okazał się nie tylko świetnym pilotem, ale również człowiekiem, który znacząco przyczynił się do rozwoju lotnictwa wojskowego.

- Pracował nad nowatorskimi rozwiązaniami, które miały usprawnić możliwość strzelania z karabinu poprzez obrotowe śmigło, bo do tej pory niestety to był jeden z największych mankamentów - mówił gość radiowej audycji.

Do tego czasu lotnictwo ograniczało się do zadań rozpoznawczych, a nieuzbrojonego pilota mógł wspierać wyposażony w broń ręczną drugi członek załogi. To jednak niosło ze sobą ogromne ryzyko przypadkowego uszkodzenia własnej maszyny. Przełomem w tej kwestii był opracowany przez Garrosa i jego przyjaciela inżyniera Raymonda Soulniera system, dzięki któremu pociski wystrzeliwane przez zamontowany na stałe karabin maszynowy nie uszkadzały łopat śmigła.

Roland Garros w 1910 roku Roland Garros w 1910 roku. Fot. Gallica/dp

Niedoszły as myśliwski

Pierwszy samolotom tego typu był jednopłatowiec Morane-Saulnier L, którym latał Roland Garros. 1 kwietnia 1915 roku Francuz zestrzelił niemiecki samolot rozpoznawczy "Albatros". W następnych dniach do swojego konta dopisał dwie kolejne ofiary. Szczęście przestało mu sprzyjać 19 kwietnia, gdy w czasie drugiej bitwy pod Ypres jego samolot został uszkodzony i Francuz musiał lądować za linią wroga.

Garros próbował zniszczyć swój samolot, aby nowatorski system nie dostał się w ręce wroga, ale nie zdołał tego zrobić. Francuz trafił do niewoli, a służący Niemcom holenderski inżynier Anthony Fokker błyskawicznie wykorzystał francuskie rozwiązanie. Pierwszym niemieckim samolotem wyposażonym w karabin maszynowy był Fokker Eindecker, którym latał m.in. as myśliwski Max Immelmann.

Roland Garros uciekł z niewoli po niemal trzech latach i wrócił do Francji, by kontynuować walkę w przestworzach. Zestrzelił wówczas czwarty samolot nieprzyjaciela, jednak do otrzymania miana asa myśliwskiego zabrakło mu jednego strącenia.

5 października 1918 roku, dzień przed 30. urodzinami i kilka tygodni przed zakończeniem I wojny światowej, Garros zginął w powietrznym starciu w okolicach miasta Vouziers w Ardenach.

***

W 1928 roku imieniem Rolanda Garrosa nazwano kompleks tenisowy w Paryżu. Dziś nazwisko francuskiego bohatera czasów I wojny światowej kojarzone jest z jednym z czterech tenisowych turniejów Wielkiego Szlema.

th


Czytaj także

Merian Cooper, producent hitu kinowego "King Kong", walczył o wolność Polski

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2024 05:45
Merian C. Cooper, amerykański pilot, po zakończeniu I wojny światowej nie wrócił do domu. Późniejszy producent kinowego hitu "King Kong" z 1933 roku, walczył w wojnie polsko-bolszewickiej z powodu rodzinnego długu zaciągniętego u Tadeusza Kościuszki. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bitwa o Ławicę. Największy łup w historii polskiego oręża

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2024 05:55
Na 200 milionów marek wyceniany była broń, amunicja i sprzęt, które powstańcy wielkopolscy zdobyli dokładnie 105 lat temu na podpoznańskim lotnisku. Starcie trwało zaledwie 20 minut. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

RWD-6. Samolot, który przyniósł sukces i śmierć

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2024 05:53
92 lata temu, 3 czerwca 1932 roku dokonano oblotu najnowszego samolotu turystycznego RWD-6. Mimo że próba zakończyła się wypadkiem, dwa miesiąca później polscy piloci zasiedli za sterami tej maszyny i wygrali prestiżowe zawody Challange rozgrywane w Berlinie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Spitfire - jeden z najpopularniejszych myśliwców w dziejach

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2024 05:40
Dokładnie 86 lat temu, 4 sierpnia 1938 roku, do służby wszedł słynny myśliwiec Supermarine Spitfire. Samolot był wykorzystany na wielu frontach II wojny światowej, ale najbardziej kojarzony jest z bitwą o Anglię, podczas której oblatywany był również przez polskich pilotów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

RWD-5 - polski samolot rekordzista

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2023 05:33
92 lata temu, 7 sierpnia 1931 roku, dokonano pierwszego oblotu polskiego samolotu sportowego RWD-5. Jak się później okazało, samolot ten wraz ze swoim genialnym pilotem, Stanisławem Skarżyńskim, dokonał rekordowego lotu przez Południowy Atlantyk, z Senegalu do Brazylii.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Air Show Radom 2023. Samoloty RWD - polski wkład w rozwój lotnictwa

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2023 05:49
Organizowane w 2023 roku Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AIR SHOW w Radomiu poświęcone są 90. rocznicy udanego przelotu Stanisława Skarżyńskiego nad Oceanem Atlantyckim. Polski pilot dokonał tego wyczynu na lekkim turystycznym samolocie RWD-5 bis. Maszyna ta była jedną z wielu udanych konstrukcji polskiego zespołu konstrukcyjnego.
rozwiń zwiń