Nieuczciwe promocje. Jakie zmiany wprowadza dyrektywa Omnibus? Na początku nowego roku w życie weszła dyrektywa Omnibus, która ma strzec konsumentów przed fałszywymi promocjami. Według przepisów przy promocji sklepy zobowiązane są do umieszczania informacji o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Czy nowa dyrektywa jest rewolucją w ochronie praw konsumenta? Zobacz więcej na temat: Daniel Wydrych klient UOKiK handel prawa klienta konsument
Prawa Konsumenta 2023. Sprawdź, co się zmieni od 1 stycznia Od 2023 roku wchodzi w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów. Zmiany w polskim prawie wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Prezesa UOKiK wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA konsument UOKiK handel sklep ochrona danych
Nowe przepisy zwiększają ochronę klientów przed zakupami podczas "pokazów" lub "wycieczek" Już od 1 stycznia 2023 roku zwiększy się ochrona konsumentów, którzy kupili towarów podczas tzw. pokazów, co wynika z implementacji dyrektywy unijnej Omnibus - powiedziała Małgorzata Cieloch z UOKiK, w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA UOKiK oszustwa sprzedaż pokaz Unia Europejska dyrektywa UE
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o prawach konsumenta oraz przeciwdziałaniu lichwie. Sprawdź szczegóły Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o prawach konsumenta. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi. Prezydent podpisał również ustawę zmieniającą przepisy ustanowione w celu przeciwdziałania lichwie. Ma ona na celu zapobieganie udzielaniu pożyczek o charakterze lichwiarskim. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA handel usługi usługi online konsument reklamacja pożyczka finanse osobiste
Wakacyjne reklamacje. Jak możemy egzekwować swoje prawa? Długo wyczekiwany urlop, upragniony wyjazd, a wybrana oferta wakacyjna okazuje się niezgodna z rzeczywistością - obiecany przez biuro podróży widok na morze to tak naprawdę widok na śmietniki, w hotelu brakuje wspomnianego w reklamie basenu, albo nasz lot zostaje opóźniony o kilkanaście godzin. W tej sytuacji możemy zgłosić reklamację naszego wypoczynku. Jak to zrobić? Zobacz więcej na temat: Sława Bieńczycka wakacje reklamacja prawo
Uwaga na naciągaczy! Jak się przed nimi uchronić? Naciągacze mogą proponować rozmaite oferty internetowe, np. darmową naukę języków obcych, aplikacje z dietami, subskrypcje treningów. Gdy klient orientuje się, że oferta nie spełnia jego wymogów i chce zrezygnować, czyli odstąpić od umowy, może się okazać, że firma mu to uniemożliwia. Co na to prawo konsumenckie? Zobacz więcej na temat: Maciej Kurzajewski oszustwa firmy prawo konsument UOKiK Małgorzata Cieloch
Instytucja opiekuna tymczasowego. Rada ds. Społecznych przy Prezydencie RP pracuje nad rekomendacjami Ochrona konsumencka i instytucja opiekuna tymczasowego - tym zagadnieniom poświęcone było posiedzenie Rady do spraw Społecznych przy Prezydencie Rzeczypospolitej Polskiej. W spotkaniu uczestniczyły podmioty publiczne i organizacje społeczne. Zobacz więcej na temat: POLSKA społeczeństwo konsument dzieci Ukraina opieka nad dzieckiem
Kto nam zapłaci za nieudanego sylwestra? UOKiK zna odpowiedź Twierdzenie, że za zaginięcie lub zniszczenie garderoby podczas sylwestra szatnia nie odpowiada jest niezgodne z prawem - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Można reklamować także nieudaną fryzurę, makijaż oraz sylwestrową zabawę. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA sylwester UOKiK odszkodowanie zwrot pieniędzy
Największe linie lotnicze zwrócą koszty biletów za odwołane loty. Udana akcja ochrony praw europejskich konsumentów Po rozmowach z Komisją Europejską 16 największych europejskich linii lotniczych zobowiązało się m.in. do szybkiego zwrócenia kosztów pasażerom anulowanych z powodu pandemii COVID-19 lotów oraz lepszego informowania podróżnych o ich prawach. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA transport lotnictwo Komisja Europejska konsument COVID-19
Jakie prawa przysługują nam podczas robienia zakupów? O czym powinniśmy pamiętać? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów alarmuje: Znaczna część polskich sklepów nieprawidłowo informuje klientów o cenach produktów. Przedsiębiorcy, pomimo obowiązku, nie umieszczają cen jednostkowych przy artykułach lub podają je błędnie wyliczone. Jakie prawa przysługują nam w sklepach? Na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas zakupów? Zobacz więcej na temat: Trójka STYL ŻYCIA zakupy ceny UOKiK Łukasz Ciechański Paweł Turski prawo
Wyprzedaże i zakupy na pokazach i wyjazdach: będzie większa ochrona konsumentów Projekt ustawy wdrażający unijną dyrektywę Omnibus wprowadza zmiany w kilku głównych ustawach regulujących obszar ochrony konsumentów w Polsce; wyeliminuje nieprawidłowości podczas wyprzedaży, pokazów i wyjazdach - informuje firma doradcza Deloitte. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA UOKiK wyprzedaż handelw internecie pokaz
Pokazy handlowe pod lupa UOKiK. Urząd chce zakazać sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem firmy Zakaz sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem firmy i przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy - to niektóre propozycje legislacyjne prezesa UOKiK, o których poinformował urząd. Projekt dotyczy pokazów handlowych. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA UOKiK pokaz
"Ograniczyć patologię". Tomasz Chróstny o działaniach UOKiK wobec nieuczciwych handlowców - Zaproponowaliśmy m.in. zakaz świadczenia usług finansowych podczas wycieczek i pokazów, podczas których jest przekonanie konsumenta do tego, by w drodze zakupił produkty, wielokrotnie dostępne w niższej cenie, natomiast usługi finansowe w postaci pożyczek są bardzo kosztowne dla konsumentów - mówił w Polskim Radiu 24 Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Zobacz więcej na temat: Polskie Radio 24 POLSKA drogi UOKiK Małgorzata Raczyńska-Weinsberg
Zakup tradycyjny czy internetowy? Co należy wiedzieć o prawach konsumenta? Prawo do zwrotu towarów, odstąpienie od umowy, obniżenie ceny - to prawa przysługujące konsumentowi. Prawa te różnią się w zależności, czy zakup był dokonany w sklepie tradycyjnym, czy w internecie. Czy dokonała go firma, czy osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). W przypadku zakupu internetowego jest jeszcze istotne, czy sprzedawca jest zarejestrowany w Polsce, a szerzej: w Unii Europejskiej, czy poza Wspólnotą. Zobacz więcej na temat: Roman Czejarek konsument oszczędzanie ekonomia pieniądze zakupy w internecie
Jak bronić się przed "metodą na wnuczka" i zakupami podczas pokazu? Ekspert wyjaśnia Na co powinni zwracać uwagę seniorzy, aby nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk różnego rodzaju "handlowców" czy akwizytorów podczas pokazów lub prezentacji, mówi w radiowej Jedynce Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA konsument UOKiK senior oszustwa pokaz
Konsumenci mają nową broń w walce o swoje prawa. PE zatwierdził przepisy o pozwach zbiorowych Parlament Europejski zatwierdził unijny model pozwów zbiorowych. To ułatwi konsumentom z kilku krajów członkowskich łączyć siły, bronić swoich praw i występować o odszkodowania przeciwko nielegalnym handlowcom. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA Parlament Europejski handel umowa Europarlament ŚWIAT Europa
Konsumenci będą mogli skuteczniej dochodzić swoich praw. PE zajmie się kwestią roszczeń zbiorowych Dziś odbędzie się debata w Europarlamencie w sprawie unijnych roszczeń zbiorowych, jutro - głosowanie. Grupy konsumentów z kilku krajów członkowskich, poszkodowanych przez nielegalne praktyki i nieuczciwych handlowców, będą wkrótce mogły razem składać pozwy i zbiorowo występować o odszkodowania. Zobacz więcej na temat: ŚWIAT Unia Europejska Parlament Europejski Europa
Przedświąteczne wyprzedaże. Black Friday kusi, ale uważajmy na pułapki Podczas zakupów na wyprzedażach, np. w Black Friday, klienci powinni zachować ostrożność i czujność, by nie stracić pieniędzy - radzi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Firmom przypomina, że za stosowanie praktyk naruszających interesy konsumentów grożą kary. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA UOKiK prawa klienta handel