Słoik spadł z półki sklepowej. Kto zapłaci za zniszczony towar? Stłuczony słoik ogórków, rozbita butelka z sokiem czy inny zniszczony towar w sklepie - kto ma zapłacić za straty? Kiedy jest to wina klienta, a kiedy sklepu? Wyjaśnia to w radiowej Jedynce mecenas Patrycja Maksymiak-Zaorska, ekspertka prawa cywilnego. Zobacz więcej na temat: Agnieszka Kunikowska Patrycja Maksymiak-Zaorska sklep uszkodzenia
Największe banki na celowniku UOKiK. Co zarzuca im Urząd? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wobec sześciu dużych banków. Powodem jest sposób, w jaki te instytucje reagują na zgłoszenie przez klientów nieautoryzowanych transakcji. Chodzi oto że zbyt opieszale reagują na zgłoszenia okradzionych osób. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA kredyt banki koszty UOKiK oszustwo
Zmiany w działalności lombardów. Nowe przepisy lepiej ochronią konsumentów W Polsce działa ich ponad 40 tysięcy, a liczbę klientów zastawiających tam swoje rzeczy szacuje się na blisko 1,5 mln. Nowe regulacje dotyczące lombardów mają na celu zapewnić lepszą niż do tej pory ochronę klientów. Zobacz więcej na temat: Lombard prawo konsument społeczeństwo UOKiK Roman Czejarek finanse
Voicebot – nie będziesz musiał z nim rozmawiać. Masz prawo do rozmowy z człowiekiem Voiceboty, czyli asystenci głosowi, stają się coraz popularniejsze. W efekcie, dzwoniąc do jakiejś firmy czy instytucji, zwykle natrafiamy na maszynę wykorzystującą AI, która z nami rozmawia i odpowiada (lub nie) na nasze pytania, skutecznie odcinając nas od tej instytucji. Nowe prawo konsumenckie ma to zmienić: klient ma mieć prawo do rozmowy z człowiekiem, zarówno zawierając transakcję, jak i składając reklamację. Zobacz więcej na temat: STYL ŻYCIA firma voicebot chatbot sztuczna inteligencja Piotr Firan Monika Suszek Trójka
Kasy samoobsługowe – kolejny przepis na samotność w tłumie? Z badań amerykańskich naukowców wynika, że od kiedy w sklepach wprowadzono kasy samoobsługowe wzrósł poziom samotności wśród ludzi. Czy rzeczywiście brak możliwości pogawędki z kasjerką sprawia, że ludzie czują się bardziej samotni? Zobacz więcej na temat: STYL ŻYCIA społeczeństwo zakupy ludzie kontakty sklep Piotr Firan Trójka samotność
Odpowiedzialne zakupy. Szukaj jakości W czasach, kiedy influencerzy nadużywają swojej pozycji i reklamują produkty nierzadko wątpliwej jakości, Katarzyna Daniłko, znana jako Pani od Jakości, wytyka konsumentom błędy. - Wszystko jest dla ludzi, jednak namawiam, żeby kupować rzeczy dobrej jakości - mówi w Czwórce. Zobacz więcej na temat: Czwórka moda ekologia zakupy Kamil Jasieński
Wątpliwa inwestycja w kupno i wynajem quadów. UOKiK wszczął postępowanie przeciw firmie Total Finance Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciw firmie Total Finance z Warszawy, oferującej inwestycje w pojazdy i czerpanie zysków z ich wynajmu. Zarzuty dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd co do braku ryzyka takiej inwestycji, a także co do danych pojazdu wskazanego w umowie. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA UOKiK inwestycje finanse osobiste
"Cudowne" garnki, kołdry, sprzęt AGD. Nieuczciwe pokazy a dyrektywa Omnibus Wraz z początkiem nowego roku weszła w życie unijna dyrektywa Omnibus, mająca na celu większą ochronę konsumentów. W "Czterech porach roku" pochyliliśmy się nad problemem nieuczciwych praktyk sprzedaży "cudownych" garnków czy kołder podczas pokazów, wycieczek, a nawet tzw. nieumówionych wizyt w domach seniorów, którzy najczęściej padają ofiarą naciągaczy. Zobacz więcej na temat: Daniel Wydrych prawa klienta prawa konsumenta konsument społeczeństwo UOKiK
Dyrektywa omnibus a sprzedaż przedmiotów podczas "pokazów specjalnych" W najbliższym wydaniu "Czterech pór roku" wrócimy do dyrektywy Omnibus, która z początkiem Nowego Roku jeszcze bardziej chroni prawa konsumentów. Tym razem jednak nie będziemy mówić o obowiązku prezentowania przez sprzedawców cen obowiązujących przynajmniej 30 dni przed ich obniżką, lecz o zupełnie innym zjawisku, z którym, wprowadzając tę dyrektywę, postanowiono się rozprawić. Zobacz więcej na temat: Daniel Wydrych prawa klienta prawa konsumenta konsument
Nieuczciwe promocje. Jakie zmiany wprowadza dyrektywa Omnibus? Na początku nowego roku w życie weszła dyrektywa Omnibus, która ma strzec konsumentów przed fałszywymi promocjami. Według przepisów przy promocji sklepy zobowiązane są do umieszczania informacji o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Czy nowa dyrektywa jest rewolucją w ochronie praw konsumenta? Zobacz więcej na temat: Daniel Wydrych UOKiK handel prawa klienta prawa konsumenta konsument
Kanadyjczycy zapłacą dodatkowo za transakcje kartą kredytową. Sprzedawcy wywalczyli nowe prawo Kanadyjscy sprzedawcy mogą pobierać dodatkową opłatę od klientów płacących kartą kredytową. W październiku weszło w życie rozwiązanie, które pozwala przerzucić na klientów opłatę pobieraną od sprzedawcy przez wydawcę karty kredytowej. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA karta kredytowa opłata Kanada koszty gotówka płatności finanse osobiste
Oszustwo na pokazach handlowych. UOKIK wymierza ponad 2,3 mln zł kary za wprowadzanie klientów w błąd Ponad 2,3 mln zł kary dla spółki Expectes nałożył prezes UOKiK za wprowadzanie klientów w błąd na pokazach handlowych. Według Urzędu, telemarketerzy wywoływali u konsumentów wrażenie, że już za sam udział w prezentacji każda para przychodząca na spotkanie dostanie ciśnieniowy ekspres do kawy. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA UOKiK oszustwo konsument pokaz
Jakie były obroty galerii handlowych? Znamy porównanie roku do roku Obroty w centrach handlowych od maja do grudnia 2021 r. były o 0,75 proc. niższe niż w 2019 r., wynosząc 130 proc. obrotów z tego samego okresu 2020 r. - poinformowała Polska Rada Centrów Handlowych. W grudniu 2021 r. obroty osiągnęły poziomu sprzed pandemii. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA COVID-19 galeria handel zysk konsument oszczędności
Firmy chcą zwiększać marże i inwestować w robotyzację. PIE: w planach są wyższe wydatki na badania i rozwój W 2022 r. firmy chcą przede wszystkim zacieśniać relacje z klientami i zwiększać marże - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Na dalszych miejscach wymieniono m.in. inwestycje w rozpoznawalność marki czy wydatki na marketing. Jednocześnie w 2022 r. nieznacznie więcej firm niż w 2021 r. zamierza wdrożyć robotyzację, automatyzację i cyfryzację procesów biznesowych. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA badania rynku firma inwestycje innowacje Automatyzacja
Zakupy online to wygoda i oszczędność czasu. Korzysta z nich coraz więcej emerytów Klienci cenią sobie zakupy online za wygodę i oszczędność czasu, a jako największą wadę kupowania w sieci wskazują brak możliwości obejrzenia produktu na żywo - wynika z badania Santander Consumer Bank. Co piąty respondent przynajmniej raz w życiu finansował zakup online za pomocą produktów bankowych. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA handel internetowy zakupy online badanie rynku
Kolejny pandemiczny rok w handlu. Sektor dopasowuje się do zmian w zachowaniu konsumentów Sektor handlowy poradził sobie z kolejnym pandemicznym rokiem; po każdym lockdownie klienci szybko wracali do obiektów handlowych, ponadto przyspieszył rozwój parków handlowych - wynika z analizy CBRE. Pomimo pandemii inwestorzy są zainteresowani zakupem nowych projektów handlowych. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA handel sprzedaż sprzedaż detaliczna
W centrach handlowych wciąż mniej osób, ale wydatki nie spadają. Ekspert: robimy coraz większe zakupy Polacy nie odwiedzają tak chętnie centrów handlowych jak przed pandemią, wydatki mimo to nie spadają - wynika z raportu firmy doradczej CBRE. Dodano, że najbliżej wyniku z 2019 r. był tegoroczny wrzesień. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA handel sklepy stacjonarne sprzedaż
Lawinowo rośnie liczba wniosków o kredyty mieszkaniowe. BIK przedstawił dane za maj W maju o 91,5 proc. wzrosła kwota zapytań o kredyty mieszkaniowe w stosunku do maja 2020 r. wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). Złożono 47,61 tys. wniosków o kredyt, czyli o 66 proc. więcej niż rok temu. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA kredyt konsumencki banki BIK inwestycje