Historia

Studenci Uniwersytetu Gdańskiego będą się uczyć projektowania gier historycznych

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2024 05:30
Jesienią 2024 roku na Wydziale Historii UG zostanie uruchomiony kierunek o nazwie "Projektowanie gier historycznych", którego absolwenci posiądą wiedzę z zakresu tworzenia gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

gra lem kolaż 1200.jpg
"Galaktyka Lema". Zagraj w grę "Przygoda w świecie robotów"

O rozszerzeniu oferty dydaktycznej w roku akademickim 2024/2025 poinformowało biuro prasowe gdańskiej uczelni. Cytowany w komunikacie dr Wacław Kulczykowski, opiekun kierunku, mówił, że pomysł na jego utworzenie zrodził się w 2020 roku, kiedy na Wydziale Historii powstała specjalizacja pod nazwą "Historia w przestrzeni medialnej". "Przy jej tworzeniu korzystaliśmy w głównej mierze z moich doświadczeń przy tworzeniu gier historycznych, takich jak »Excavate!« (2015) i »Waterworks!« (2020)" - tłumaczył.

Naukowiec dodał, że wśród wielu przedmiotów związanych z nowoczesnym popularyzowaniem nauki znalazł się przedmiot "Historia w grach", który cieszył się dużym zainteresowaniem studentów, a w 2023 roku powstało Ogólnopolskie Koło Naukowe Gier Cyfrowych i Analogowych "UGranie", do którego należy ponad 100 członków. "Dostrzegając ten trend oraz ogromny potencjał drzemiący w wykorzystaniu gier historycznych w nauce, kulturze, edukacji, dziedzictwie i rozrywce postanowiliśmy zaproponować nowy kierunek studiów - Projektowanie gier historycznych" - obwieścił.

Na kierunku będzie mogło studiować około 25 osób. "Zależnie od przyjętego toku studiów - bardziej teoretycznego lub bardziej praktycznego - po trzech latach studenci będą mogli wybrać formę pracy dyplomowej. Może to być zarówno projekt własnej gry historycznej, jak i prowadzenie badań nad grami historycznymi, których efektem będzie napisanie +tradycyjnej+ pracy dyplomowej" - napisano w komunikacie.

Uczelnia zapewnia, że praktyczny aspekt studiów widoczny będzie podczas zajęć. Większość przedmiotów będzie opierała się na wykonywaniu ćwiczeń oraz metodzie projektów. "Jednocześnie studenci i studentki poznają zawód projektanta gier od kuchni podczas praktyk w renomowanych firmach zajmujących się tworzeniem gier" - podkreślono.

W komunikacie znajduje się również obietnica, że studia przygotują przyszłego absolwenta do budowania kariery międzynarodowej. "Blisko 40 procent przedmiotów odbywa się w języku angielskim. Na rynku pracy absolwentom pomoże także wiedza zdobyta podczas takich przedmiotów jak planowanie karier, podstawy przedsiębiorczości oraz podstawy zarządzania projektem" - podano.

Dla studentów II oraz III roku przewidziano specjalne maratony projektowania gier, podczas których będą mogli przetestować swoje umiejętności. Tzw. gamejamy będą organizowane na Wydziale Historycznym każdego roku.

Podkreślono, że kierunek nie przygotuje jedynie do projektowania gier komputerowych. "Absolwenci studiów zdobędą wiedzę i umiejętności także z zakresu tworzenia gier planszowych, fabularnych czy miejskich" - wskazano.

Ponadto studenci poznają tajniki konstruowania fabuły (Narrative Design), operowania słowem (Technical Writing, Digital Game Writing), tworzenia mechaniki i wzorców projektowych gier, a także stosowania generatywnej sztucznej inteligencji.

PAP/mc

Czytaj także

"Pan N.", czyli jak Norwid nie został rosyjskim szpiegiem

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2024 05:55
Epoka politycznych niepokojów w Europie lat 40. XIX wieku w przedziwny sposób zbiegła się z młodością Cypriana Kamila Norwida. W dzień 203. rocznicy urodzin poety, przypominamy pewien brzemienny w skutki epizod jego biografii.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Słowianie uratują Europę, czyli prelekcje paryskie Adama Mickiewicza

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2024 06:00
22 grudnia 1840 roku o godzinie 13.45 powszechnie znany i ceniony polski poeta rozpoczął swój, jak się miało okazać, czteroletni cykl wykładów w prestiżowym paryskim Collège de France. Profesor Mickiewicz postanowił przybliżyć swoim słuchaczom słowiański świat.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Serial "1670". Historyk prof. Mateusz Wyżga: jeżeli serial wzbudza skrajne emocje, to o to chodzi

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2023 14:00
- Serial od początku spotyka się z niezwykle silnym odbiorem, skala emocji jest bardzo szeroka. To tylko pokazuje wyczulenie i zapotrzebowanie odbiorcy, wskazuje, że to jest dla niego ważne, że go to obchodzi - mówił w rozmowie z portalem PolskieRadio.pl historyk prof. Mateusz Wyżga. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Od śmiechu do łez, czyli filmy i seriale historyczne, które oglądaliśmy w 2023 roku

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2023 06:00
Za nami rok urodzaju, w Polsce obfity szczególnie w ponowne adaptacje książek ekranizowanych w ubiegłym wieku. Nad Wisłę zaczęły ponadto powracać humor i satyra. A na świecie jak zwykle: dużo biografii i jeszcze więcej kontrowersji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Historyczne i archeologiczne podsumowanie 2023 roku. Otwarcie Muzeum Historii Polski i niezwykłe odkrycia Polaków w Sudanie

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2023 06:01
Otwarcie jednej z największych inwestycji w historii polskiego muzealnictwa, odkrycie polskich archeologów, które zostało uznane za jedno z najważniejszych na świecie w mijającym roku i szeroko komentowane gesty przy okazji 80. rocznicy rzezi wołyńskiej - tak, pod kątem wydarzeń związanych z historią - zapamiętamy rok 2023. 
rozwiń zwiń