Polskie Radio
Section05
astronomia

Ciemna materia kontra superziemia. Astronomiczne rewolucje Bohdana Paczyńskiego

Astronomem był właściwie od dziecka. Nigdy nie zastanawiał się nad praktycznym zastosowaniem swoich odkryć. Chciał po prostu wiedzieć coraz więcej. – Wiele osób interesuje się różnymi rzeczami tylko dlatego, że są dziwne i ciekawe, że coś niezwykłego się z nimi dzieje – mówił Bohdan Paczyński w Polskim Radiu w 2005 roku.
Zobacz więcej na temat:  astronomia fizyka kosmos Uniwersytet Warszawski odkrywcy Wszechświat USA Wilno NAUKA

Tajemnice w kosmosie – czy powinniśmy bać się asteroid?

Początek roku był wyjątkowo ciekawy dla miłośników astronomii. Naszą planetę w krótkim odstępie czasu minęły dwie, potencjalne groźne i duże asteroidy. Jedna z nich, asteroida 2008 OS7 przeleciała obok Ziemi w ostatni piątek i była na tyle duża, że ewentualna kolizja mogłaby wywołać globalną katastrofę. Czy jest się czego bać?
Zobacz więcej na temat:  astronomia asteroida kosmos Witold Lazar Trójka Przemysław Lis

Jan Heweliusz. "Jego obserwacje inspirowały największych astronomów"

– Heweliusz był wybitnym astronomem, jednym z tych, którzy byli niezbędni, żeby na przykład Isaac Newton mógł sformułować swoje odkrywcze teorie – oceniał na antenie Polskiego Radia historyk astronomii prof. Jarosław Włodarczyk. – Giganci potrzebują danych i wiedzy zgromadzonych przez innych, a obserwacje Heweliusza inspirowały największych astronomów.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA Gdańsk astronomia

WroSpace. Czy każdy z nas może poznawać wszechświat?

Połączenia z Międzynarodową Stacją Kosmiczną, edukacyjne misje stratosferyczne z wykorzystaniem balonów, testowanie nowych urządzeń dla radioamatorów - to niektóre z przedsięwzięć realizowanych przez Stowarzyszenie WroSpace powstałe w 2018 roku. Na czym polegają loty balonem w pobliże kosmosu?
Zobacz więcej na temat:  Dorota Truszczak astronomia kosmos Wszechświat Stowarzyszenie WroSpace Włodzimierz Tarnowski Anna Bukiewicz-Szulc

Misja Artemis III. Astronauci wrócą na Księżyc, ale później niż planowano

Amerykańska agencja kosmiczna NASA ogłosiła we wtorek, że lądowanie astronautów na Księżycu w ramach misji Artemis III odbędzie się w 2026 r., czyli rok później, niż planowano. Rok później, w 2025 r., wyruszy też poprzedzająca ją misja Artemis II mająca zabrać astronautów w lot wokół Księżyca. Opóźnienie ma dać więcej czasu na rozwiązanie problemów związanych z bezpieczeństwem misji.
Zobacz więcej na temat:  ŚWIAT Ameryka NASA NAUKA księżyc astronomia astronautyka GOSPODARKA

Co czeka nas w 2024 roku na niebie? Karol Wójcicki: hitem będzie całkowite zaćmienie Słońca

Całkowite zaćmienie Słońca będzie widoczne 8 kwietnia. Będzie je można obserwować z obszaru Meksyku i Stanów Zjednoczonych. - To będzie wielkie święto, wielka frajda. Wiem już, że masa ludzi z Polski szykuje się do wyjazdu - powiedział w radiowej Jedynce Karol Wójcicki, popularyzator astronomii, dziennikarz naukowy z portalu "Z głową w gwiazdach".
Zobacz więcej na temat:  Karol Wójcicki Roman Czejarek astronomia słońce księżyc gwiazdy