Polskie Radio
Section05
archeologia

Iracki Kurdystan. Kiedy chrześcijanie pojawili się w dolinie Nahla?

Iracki Kurdystan otworzył się na badania archeologiczne dekadę temu. - Chcemy odpowiedzieć na pytanie, kiedy chrześcijanie pojawili się w tym rejonie - mówi w Programie 1 Polskiego Radia prof. Rafał Koliński z Wydziału Archeologii UAM w Poznaniu. Co polskim badaczom udało się ustalić do tej pory?
Zobacz więcej na temat:  Kurdystan Katarzyna Kobylecka Rafał Koliński Xenia Kolińska Robert Wiśniewski archeologia

Lubelskie: starożytne rzymskie monety odkryte w okolicach Hrubieszowa

O nowych znaleziskach zabytków archeologicznych ze Ślipcza w gminie Hrubieszów poinformował lubelski wojewódzki konserwator zabytków. To między innymi srebrna moneta - denar cesarza rzymskiego Hadriana wybity w roku 119, a także srebrny denar, wybity w latach 139-140 przez Antoniusa Piusa.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA archeologia odkrycia i ciekawostki lubelskie Hrubieszów starożytność starożytny Rzym odkrycia archeologiczne NAUKA

Wikingowie cierpieli na próchnicę, ale radzili sobie z nią zaskakująco dobrze

Mieszkańcy wczesnośredniowiecznej Skandynawii powszechnie cierpieli z powodu próchnicy i bólu zębów. Zaskakujące jest to, że do leczenia tych przypadłości stosowali zaawansowane techniki, będące odległymi przodkami dzisiejszych praktyk stomatologicznych.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA odkrycia i ciekawostki odkrycia archeologiczne Wikingowie średniowiecze Skandynawia Szwecja archeologia medycyna stomatolog dentysta ząb

"Cywilizacja Słowian". Jak tworzyła się największa europejska wspólnota językowa?

"Cywilizacja Słowian" to najnowsza książka Kamila Janickiego. Autor łamie utarte stereotypy. Opowiada o tym jak lud uważany za prymitywny, stał się największą europejską wspólnotą językową. Czy Słowianie znaleźli się na ziemiach polskich w czasie wielkich wędrówek ludów czy byli tu od tysiącleci? Z publikacji Janickiego płyną ciekawe wnioski.
Zobacz więcej na temat:  Słowianie Anna Stempniak Europa archeologia

Polscy pionierzy badań starożytnego Egiptu. Wystawa w Muzeum Archeologicznym w Krakowie

W krakowskim Muzeum Archeologicznym można oglądać wystawę, która przybliża sylwetki Polaków będących pionierami naukowych badań starożytnego Egiptu. Głównym bohaterem ekspozycji jest Tadeusz Samuel Smoleński - pierwszy polski egiptolog. W przyszłym roku mija 140 lat od jego narodzin.
Zobacz więcej na temat:  Egipt Jakub Domoradzki archeologia egiptologia Tadeusz Samuel Smoleński wystawa

Czasopismo "Archaeology": odkrycie polskich badaczy wśród 10 najważniejszych dokonań archeologicznych 2023 roku

Prestiżowy amerykański magazyn "Archaeology" każdego roku tworzy ranking najważniejszych znalezisk poprzednich 12 miesięcy. W tym roku wśród 10 pozycji zestawienia znalazło się odkrycie malowideł w Starej Dongoli w Sudanie przez ekspedycję archeologów z Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz więcej na temat:  archeologia HISTORIA NAUKA Sudan Afryka Jezus Chrystus chrześcijaństwo ranking

Peru. Polscy archeolodzy odkryli 22 pochówki, głównie dzieci i noworodków

Zmumifikowane pochówki 22 osób, głównie małych dzieci i noworodków, odnalazł polsko-peruwiański zespół naukowców w miejscowości Barranca w Peru - poinformował bioarcheolog Łukasz Majchrzak. Oprócz tkanin, którymi owinięto ciała zmarłych, odnaleziono także ceramikę, narzędzia oraz pozostałości pożywienia.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA archeologia odkrycia i ciekawostki odkrycia archeologiczne Peru

Rekonstrukcja twarzy "Juanity". Jak odtworzono wygląd 500-letniej mumii?

Archeolodzy zrekonstruowali twarz jednej z najsłynniejszych inkaskich mumii, "Juanity". Licząca 500 lat mumia młodej kobiety została odkryta w 1995 r. na zboczach wulkanu Ampato w Peru na wysokości ponad 6 tys. metrów. Nad otworzeniem jej wyglądu pracował międzynarodowy zespół badaczy, w którym znalazła się Polka - dr Dagmara Socha, bioarcheolog z Centrum Badań Andyjskich Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz więcej na temat:  Katarzyna Kobylecka archeologia mumie Peru