Polskie Radio
Section05

Teatr Wielki - Opera Narodowa

Duża scenografia, trzy orkiestry i ogromny chór. "Czarna maska" Pendereckiego w Teatrze Wielkim

- Jest to jeden ogromny organizm wykonawczy podzielony na kilka elementów - powiedział Bassem Akiki w Dwójce na temat "Czarnej maski", która zostanie przedstawiona na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Dyrygent przyznał także, że samo dzieło na początku było ogromnym wyzwaniem, bo są w nim rzeczy na granicy wykonalności dla śpiewaków i orkiestry. 
Zobacz więcej na temat:  Dwójka Zobacz także opera Krzysztof Penderecki Jakub Kukla Bassem Akiki muzyka klasyczna

Spektakl pełen wzlotów i upadków. Historia Teatru Wielkiego w Warszawie

19 listopada to ważna data w dziejach polskiego teatru. Tego dnia w 1765 roku rozpoczął działalność Teatr Narodowy, dokładnie dwieście lat później na deski odbudowanego po wojnie Teatru Wielkiego weszli pierwsi aktorzy, a w 1996 roku zainaugurowano pierwszy od lat sezon na odrestaurowanej po pożarze scenie teatralnej.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA Warszawa Stanisław Moniuszko Kazimierz Dejmek powstanie listopadowe

Ręka, prześcieradło i lampka, czyli przepis na teatr cieni

- Najważniejsze jest światło. To właśnie różni teatr cieni od teatru dramatycznego. Możemy do tego użyć zwykłej lampki, którą mamy na biurku, ale znacznie lepsza będzie taka punktowa, halogenowa - powiedziała Agnieszka Leśniak, teatrolożka i edukatorka, która była gościem Polskiego Radia Dzieciom i zdradziła kilka tajemnic związanych teatrem cieni.
Zobacz więcej na temat:  radio dla dzieci DAB+ dzieci kultura dla dzieci Poranek Polskiego Radia Dzieciom podróże po Polsce podróż z dzieckiem teatrologia światło

XV Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Gorący "Peer Gynt" na początek

- Uważam, że z repertuarem powinno być nieco tak jak w Muzeum Narodowym, gdzie mamy stałą wystawę, czyli w naszym przypadku balety klasyczne, ale również balety bardzo liczące się w historii XX i XXI wieku. Chcemy też robić rzeczy jeszcze bardziej współczesne - mówił w Dwójce Krzysztof Pastor, szef Polskiego Baletu Narodowego.
Zobacz więcej na temat:  Polski Balet Narodowy Krzysztof Pastor Beata Stylińska balet KULTURA Dwójka Dni Sztuki Tańca

Wkrótce jubileuszowy, 40. Warszawski Festiwal Filmowy. Z nowym dyrektorem i w nowym kształcie

Jubileuszowa, 40. edycja Warszawskiego Festiwalu Filmowego, będzie pełna zmian. A najważniejszą z nich jest odejście na emeryturę Stefana Laudyna, przez lata spirytus movens tej znakomitej imprezy. Dyrektorem programowym został Gustaw Kolanowski.
Zobacz więcej na temat:  KULTURA FILM kinematografia Warszawski Festiwal Filmowy festiwal filmowy Xawery Żuławski Damian Kocur gustaw kolanowski Ryszard Jaźwiński Trójka

Teatr Stanisławowski. Dworskie dramaty wśród pomarańczy

Dokładnie 236 lat temu, 6 września 1788 roku, w Starej Pomarańczarni w warszawskich Łazienkach otwarto teatr dworski króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Ta unikatowa w światowej skali przestrzeń do dziś służy narodowej scenie.
Zobacz więcej na temat:  Stanisław August Poniatowski Łazienki Królewskie Warszawa Teatr Stanisławowski historia Polski HISTORIA historia warszawy oświecenie Rzeczpospolita królowie Polski królestwo

Marta Kluczyńska - dyrygentka przede wszystkim od baletu i zapomnianej muzyki [WIDEO]

- W poprzednim sezonie miałam trzy premiery baletowe w trzech Teatrach Wielkich w Polsce. We wrześniu w Łodzi, później "Pinokio" w Warszawie, a następnie w Poznaniu. Tak to się ostatnimi czasy układa, że moja działalność w dużej mierze skupia się na dyrygowaniu baletami. Drugim mocnym nurtem u mnie jest zajmowanie się zapomnianą muzyką, operami i nie tylko - mówiła w Dwójce Marta Kluczyńska.
Zobacz więcej na temat:  Marta Kluczyńska dyrygent Agata Kwiecińska Dwójka KULTURA MUZYKA balet opera Polski Balet Narodowy

Zbrodnia w okowach trzech mistrzów

Marta Kluczyńska, znakomita młoda dyrygentka, kierownik muzyczna Polskiego Baletu Narodowego, od pewnego czasu z powodzeniem realizuje rolę archeologa pamięci o zapomnianych polskich operach. W zeszłym roku na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej wystawiła koncertowo z powodzeniem Barbarę Radziwiłłównę Henryka Jareckiego (1888), w tym roku zwróciła uwagę publiczności na piątą w kolei operę Ludomira Różyckiego, rzecz o nieprzeciętnej wartości ekspresyjnej, dramaturgicznej i instrumentacyjnej – Beatrix Cenci (1926).
Zobacz więcej na temat:  muzyka klasyczna Marta Kluczyńska opera Ludomir Różycki Polskie Radio Chopin

Boris Kudliczka: w czasie studiów nie byłem wielkim fanem opery

- W młodości spotykałem się z operą, która była konserwatywna, naiwna w interpretacji. W ogóle mnie do niej nie ciągnęło. W 1995 roku na zaproszenie Andrzeja Kreutz-Majewskiego zostałem jego asystentem w Teatrze Wielkim w Warszawie. Tam poznałem się z Mariuszem Trelińskim. Zaczęliśmy współpracować i po pewnym czasie narodził się pomysł, by stworzyć razem operę - mówił w Dwójce Boris Kudliczka, scenograf operowy i teatralny.
Zobacz więcej na temat:  scenografia Monika Pilch opera Boris Kudiczka KULTURA Dwójka Mariusz Treliński Waldemar Dąbrowski

Wiesław Ochman: przed występem mam zawsze tremę, tego nie da się wykasować

Ceniony śpiewak operowy, znakomity tenor, gawędziarz, sypiący anegdotami jak z rękawa, a do tego... magister inżynier ceramiki i malarz w jednym - Wiesław Ochman. Z artystą w "Czasie pogody" wspominaliśmy jego występy na największych scenach operowych świata, rozmawialiśmy o działalności charytatywnej i o sukcesie jego wnuka Krystiana Ochmana. 
Zobacz więcej na temat:  opera śpiew Wiesław Ochman Krystian Ochman Zbigniew Krajewski kompozytor muzyka klasyczna