Polskie Radio
Section05
Małgorzata Frydrych

Ośrodek Caritas w Myczkowcach niesie pomoc uchodźcom z Ukrainy od pierwszego dnia wojny

Bieszczadzki ośrodek Caritas w Myczkowcach pierwszych uchodźców przyjął pod opiekę pierwszego dnia rosyjskiej agresji na Ukrainie. - Jesteśmy zlokalizowani blisko granicy więc ci, którzy wiedzieli, że tu jesteśmy kierowali się do nas. Niektórych przywozili lokalni wolontariusze pracujący na granicy. Później zaczęły docierać do nas transporty zorganizowane, jak ewakuowani z terenów walk podopieczni i opiekunowie ośrodka dla osób niepełnosprawnych intelektualnie - wspomina Agata Chmura, edukatorka w ośrodku Caritas.
Zobacz więcej na temat:  emigracja uchodźcy wojna na Ukrainie wojna 2022 Ukraina Bieszczady pomoc Małgorzata Frydrych

„Dwie godziny dla rodziny”. Globalny biznes korzysta z polskich innowacji społecznych

Czy można z Polski eksportować globalnie innowację społeczną? Kampania z Polski „Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka” (#2h4family/4human) udowadnia, że to możliwe. W akcję zaangażowały się już firmy z 59 krajów. To oznacza, że pierwsza polska kampania wellbeing adresowana do pracodawców jest już celebrowana w co trzecim państwie na świecie.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa rodzina rodzina na swoim dzieci wychowanie ekonomia społeczna Ekonomia dla dzieci biznes biznes za granicą wsparcie procesów biznesowych Małgorzata Frydrych

Escribo Elmiry Skarłosz. Dobrze napisana historia o powrocie do Polski

Tak jak znaczenie ma to czym i na czym piszemy lub malujemy, tak równie wielkie znaczenie ma miejsce, w którym żyjemy. Zapewnia o tym Elmira Skarłosz, osoba, która w jednym i w drugim może pochwalić się ogromnym doświadczeniem. Po 10 latach emigracji, porzuciła Szkocję i wróciła w rodzinne strony, by wraz z mężem zbudować w Polsce jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w branży papierniczej i piśmienniczej.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa rodzina na swoim Szkocja Wielka Brytania Katowice małopolskie papier praca praca na własny rachunek Małgorzata Frydrych

Aleksandra Turkiewicz i Jacek "Wiejski" Górski: teraz będziemy grać u siebie

Ten dom na Mazurach i Koncerty Niepodległości w Muzeum Powstania Warszawskiego wyznaczają kolejne rocznice naszego wspólnego życia w Polsce. 14 lat temu pojechałem po Olę do Kanady i razem wróciliśmy do Polski - mówi Jacek "Wiejski" Górski. - Właściwie to ja byłam emigrantką i wróciłam do kraju. Jacek był tą kotwicą, która mnie znów do ojczyzny przycumowała - wspomina Aleksandra Turkiewicz.
Zobacz więcej na temat:  emigracja ojczyzna koncerty niepodległość Muzeum Powstania Warszawskiego Westerplatte wieś Małgorzata Frydrych

Nietuzinkowy Dom Renaty Nicpoń. "Jestem tym kim jestem, dzięki emigracji i powrotowi do kraju"

To była słuszna decyzja. Obie były słuszne. Ta o wyjeździe do Stanów Zjednoczonych i ta o powrocie na stałe do Polski. Ten czas w życiu mnie ukształtował. Jestem tym kim jestem, dzięki emigracji i powrotowi do kraju – przyznaje Renata Nicpoń, coach, twórczyni Nietuzinkowego Domu i bloga "Nicpoń Inspiruje".
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa rozwój osobisty warsztaty szkolenia Stany Zjednoczone Wielka Brytania Dolny Śląsk Małgorzata Frydrych

Jacek Słowak i Chata Podróżnika. „Nie chcę być daleko od Polski”

Podróżuje od 30 lat. Przeszedł i przejechał cały świat. Jak sam przyznaje, w niektórych krajach zatrzymywał się na dłużej, w innych był na chwilę. Znalazł kilka pięknych miejsc, gdzie mógłby osiąść na stałe. Jednak jego serce skradły Góry Świętokrzyskie. „Urodziłem się w Kielcach. Tu mam rodzinę, bliskie mi osoby. Nie chcę być daleko” - mówi Jacek Słowak, podróżnik, twórca Chaty Podróżnika.
Zobacz więcej na temat:  emigracja podróże Afryka Góry Świętokrzyskie Polonia podróże zagraniczne turystyka Kielce Małgorzata Frydrych

„Kruszka na wierzbie”. Beata i Rafał Tomczyk o powrocie z Norwegii

Beata i Rafał Tomczyk, twórcy pensjonatu „Kruszka na wierzbie” w Borach Tucholskich, wracali z Norwegii z przekonaniem, by połączyć piękno polskiego krajobrazu ze skandynawskim dizajnem. Jednocześnie chcieli stworzyć dla siebie miejsce do życia i pracy, z dala od miasta, tłumów ludzi i kontraktów w korporacjach. Postanowili wrócić do Polski, osiąść, gospodarzyć i cieszyć się bliskością lasu.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Norwegia POLSKA Skandynawia wakacje 2022 podróże podróże po Polsce turystyka Małgorzata Frydrych

Włochy. 111 przygód Renaty Pawłowskiej

Renata Pawłowska sama przyznaje, że to nie jest „przewodnik z opisem zabytków i listą muzeów, to dziennik podróżnika”. Ponad 25 lat mieszka we Włoszech i przybliża Polakom włoskie smaki, miejsca i ciekawostki. Pasjonatka życia oraz podróży, uwielbia dobre jedzenie i od lat dzieli się swoimi spostrzeżeniami na blogu „Kalejdoskop Renaty”. Właśnie wydała swoją debiutancką książkę „Włochy. 111 przygód”.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Włochy podróże turystyka jedzenie Polonia KSIĄŻKA przewodnik Wenecja Małgorzata Frydrych

Anna Maria Anders: jako wolni ludzie budujemy wolną ojczyznę

Jesteśmy razem na Monte Cassino i w wolnej Polsce. Koło rodzinnej historii symbolicznie się domknęło. To jest ten ostatni rozdział. Jako wolni ludzie budujemy wolną ojczyznę. I modlę się, żeby tak zostało. Bo taką Polskę chciał zobaczyć ojciec, gen. Władysław Anders – mówi Anna Maria Anders, ambasador RP we Włoszech.
Zobacz więcej na temat:  Anna Maria Anders Władysław Anders armia Andersa Monte Cassino Londyn emigracja II wojna światowa Rosja Włochy Ukraina Instytut Pamięci Narodowej Małgorzata Frydrych

Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa, miasta z ofertą dla Polaków wracających z emigracji

Pomysł na nowe, atrakcyjne miasto oparłem na trzech filarach: budowie mieszkań, prosperującym rynku pracy oraz ekologii w szerokim rozumieniu, czyli budowaniu wspólnoty lokalnej, sąsiedzkiej, jak również dbałości o zasoby naturalne. Spojrzałem inaczej na naszą lokalizację pomiędzy Krakowem a Katowicami. Do tej pory postrzegano tę okoliczność jako problem. Ja wyeksponowałem atuty naszego położenia – mówi Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa mieszkanie mieszkanie dla młodych praca rynek pracy samorząd ekologia miasto przyszłości miasto Małgorzata Frydrych

Willa Jodła w Wiśle. „Dom w Polsce, o którym marzyliśmy”

Zawsze wiedzieliśmy, że wrócimy do Polski. Planowaliśmy wspólne życie, chcieliśmy mieć dom i czworo dzieci. Trzeba było na nasze marzenia zarobić. Kilkuletni wyjazd zarobkowy za granicę wydawał się dobrym, praktycznym rozwiązaniem. Kiedy urodziło się nam pierwsze dziecko wiedzieliśmy, że mamy sześć lat do powrotu do kraju, zanim pójdzie do szkoły - wspominają Justyna i Paweł Wisełkowie, właściciele Willi Jodły w Wiśle.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa praca rynek pracy rodzina rodzina na swoim dzieci edukacja Norwegia POLSKA Wisła turystyka wakacje 2022 Małgorzata Frydrych

Powrót z emigracji. Jak wybrać szkołę dla dziecka?

Wakacje, zwyczajowy czas odpoczynku dla uczniów, to dla rodziców ostatni moment na wybór szkoły, do której zacznie uczęszczać nasze dziecko po powrocie do Polski. Oferta jest bogata, od szkół publicznych po prywatne, sprofilowane lub z bogatą paletą zajęć pozaszkolnych. „Wyzwaniem pozostaje trafna diagnoza potrzeb naszego dziecka wobec nowej placówki oświatowej” - przyznaje Agnieszka Kowalska, marketing manager Our Kids Polska.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa szkoła szkoła podstawowa edukacja wychowanie dzieci język angielski język ojczysty język polski dzieciństwo dwujęzyczność dzieci dwujęzyczność Małgorzata Frydrych

Festiwal Folkowisko 2022. "Zapraszamy na tradycyjne wesele do Gorajca"

Inauguracyjna odsłona Folkowiska odbyła się w 2008 roku na Marcina i Mariny weselu w Gorajcu. „Zawsze powtarzam, że Festiwal Folkowisko to nasze pierwsze dziecko, od którego uczy się trójka naszych młodszych dzieci a także potomstwo naszych znajomych. Obecnie Festiwal wyznacza kolejne rocznice naszego ślubu a od kilku lat także rocznice naszego rodzinnego powrotu z emigracji do Polski. W tym roku również celebrujemy motyw wesela na Folkowisku, bowiem nasi przyjaciele, Kasia i Arek, pobiorą się w tym czasie” - mówi Marcin Piotrowski, pomysłodawca Folkowiska.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa wojna 2022 wojna na Ukrainie uchodźcy folklor granica muzyka ludowa Marcin Piotrowski Małgorzata Frydrych

Odmienność dzieci emigracyjnych. Atut czy droga do marginalizacji w grupie?

Dwujęzyczne dzieci polskich emigrantów w rzeczywistości popowrotowej muszą mierzyć się z różnymi formami stygmatyzacji i poczucia odmienności. „W opowieściach dzieci powtarza się taka sekwencja, że nie mają poczucia, iż wnoszą do polskiej rzeczywistości coś dobrego. To powoduje u nich bardzo duże poczucie lęku, negatywne nastroje, trudności w budowaniu pozytywnej samooceny” - alarmuje Aleksandra Hytroś – Kiwała, psycholog, pedagog.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa dzieci dwujęzyczność dzieci dwujęzyczność edukacja wychowanie psychologia dziecięca psychoterapia Małgorzata Frydrych

Magdalena Kogutowska: wróciłam, w ojczyźnie rodziców czekała na mnie ziemia i stary młyn

„Decydując się na powrót do ojczyzny moich rodziców, jako dziecko wychowane w obcej kulturze, zupełnie nie wiedziałam czego się spodziewać. Z moim partnerem życiowym przyjechaliśmy w ciemno, dosłownie, bo osiedliśmy w miejscowości Ciemno” - żartuje Magdalena Kogutowska. „Wyjechaliśmy do Danii, gdy miałam 3 lata. To nie była emigracja ale wyjazd tymczasowy, związany z pracą ojca. Wtedy szansy na powrót nie dostaliśmy” - podkreśla.
Zobacz więcej na temat:  emigracja Polonia Dania turystyka wakacje dzieci wychowanie POLSKA Kaszuby ojczyzna Małgorzata Frydrych

Rodzinny powrót z emigracji a samoocena dziecka dwujęzycznego

W pierwotnej lub powrotnej adaptacji dzieci z rodzin polskich emigrantów wracających do kraju, często zapomina się o kształtującej się tożsamości młodego człowieka i jego samoocenie, bazującej na informacji zwrotnej od rodziny, szkoły, otoczenia. „Przyjmujemy nasz, dorosły punkt widzenia jako obowiązujący, forsujemy gotowe odpowiedzi i niestety tracimy szanse, by dzieci miały przestrzeń na zadanie własnych pytań o tę nową dla nich rzeczywistość” - zauważa Aleksandra Hytroś – Kiwała, psycholog, pedagog.
Zobacz więcej na temat:  emigracja emigracja zarobkowa dzieci rodzice wychowanie rozwój dziecka edukacja KULTURA psychologia dziecięca szkoła Małgorzata Frydrych